Jag tolkar svaret som att MÅ0 inte är mer spelledarlöst än andra rollspel.Nässe;n103633 said:Jag håller helt med Kloptok i hens svar. Händelserna i Arken går att göra med antingen roterande spelledarskap eller att man alltid låter den som sitter mitt emot spelleda ens rollperson. Ni kan göra relationskartor med konflikter och dylikt tillsammans innan spel. Utforskarbiten är betydligt svårare. De särskilda zonsektorerna går bara att spela om en person läst på och är spelledare. Om ni vill köra zonsektorer med roterande spelledare så skulle ni kunna sätta er ner och slå fram 10-20 zonsektorer. Sen blir en person spelledare för just den sektorn ni går in i. Den personen tar då en av era sektorer på slump, ägnar fem minuter åt att tänka igenom spelleder sedan sektorn. När ni kommer till nästa sektor är nästa person SL, som då tar en ny slumpvis vald sektor och spelleder den. Det tappar så klart möjligheterna att göra en dramaturgi av sektorernas innehåll (först ser vi banditernas härjningar och träffar flyktingar - SEN träffar vi banditerna) men det kan nog bli ok... Men som Kloptok säger- fokus i Arken då blir det bra!
Slumptabeller är tveklöst spelledarlösvänliga arbetsinstrument.Inkognito;n103673 said:Jag har aldrig spelat något spelledarlöst (bortsett från de gamla "Ensamma vargen" böckerna) men M0 kommer iaf med mkt hjälpmedel till spelledaren. Slumptabeller för möten, händelser i zonen, hot mot arken, "zonsektorer" som är beskrivna platser med intriger och scenario-upplslag.. Tanken är att det ska vara lätt för oss spelledare med familj och jobb att klara av uppgiften på begränsat med förberedelsetid!