Nekromanti Två frågor...

Ceram

Hero
Observera att båda frågorna antagligen är genomdumma för de flesta, det brukar bli så...

Borde inte inlägg som man sett att de finns på ett forum men låtit bli att läsa bli orange? jag inbillar mig att det vore lättare att hålla koll på så sätt...

Varför raderas inte alla gammal användare utan inlägg som som mest bara ligger ivägen i användar listan (ja jag bläddrade i den idag)

/Ceram, gillare orange...

Insignia

Swashbuckler
"Varför raderas inte alla gammal användare utan inlägg"

Kanske för att folk utan inlägg mycket väl kan *läsa* forumet.

Foggmock

Myrmidon
Vi körde en purge på ett forum dedikerat flygsimmen IL2-Sturmovik för inte länge sen, där vi startade en "Lurker post thread" där alla lurkare med 0 inlägg fick en chans att skriva av sig. Sen raderade vi helt sonika alla konton med 0 inlägg.

Varför inte göra nått liknande, klistra en tråd i det här forumet, ge dem två veckor på sig och skriva nån nyhet om det och sen plocka bort dem? Inte för att jag tror att 6000 eller 12000 användare spelar nån roll för forumets hastighet, men användarlistan blir mer lätthanterlig.

Dessutom kan man läsa utan att vara inloggad.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Två svar

"Borde inte inlägg som man sett att de finns på ett forum men låtit bli att läsa bli orange? jag inbillar mig att det vore lättare att hålla koll på så sätt..."

Huruvida det skulle bli lättare att hålla koll eller ej, låter jag bli att uttala mig om, men det svåra med det tror jag (observera att jag inte är så fasligt bevandrad i hur hack, hemsidor och servrar och sånt fungerar) är att det inte finns något smidigt sätt att spara det, mer än med en tjock cookie-fil och cookie-filer är inte alltid så populära.

"Varför raderas inte alla gammal användare utan inlägg som som mest bara ligger ivägen i användar listan (ja jag bläddrade i den idag)"

För det första finns det ju de som vill ha sitt användarnamn när de läser, de som vill ha det till den dagen de börjar posta, de som registrerar sig för att sedan läsa in sig, kolla stämningen och sedan börjar posta, de som använder privata meddelanden och så vidare.
Dessutom är det väldigt svårt att avgöra vilka som är inaktiva och man bör ju gärna se till varför de är inaktiva. De kanske varit borta i lumpen 15 månader och nu kommer tillbaka, men då har vi raderat dem och någon annan tagit dennes användare. Det är en svår balansgång och mig veterligen gör det inte så mycket på servern om det är 4000 användare eller 6000, men det är inget jag kan svära på.

anth

Vetefan
Dessutom kan man läsa utan att vara inloggad.
Innan jag började posta inlägg här så var jag lurker i ett par månader och loggade in varje dag, helt enkelt för om man inte loggar in så är det svårare att hitta olästa inlägg.

Däremot så tycker jag att det är helt OK att plocka bort användarnamn som ingen loggat in med på ett år.
Yass argument om militärtjänst i 15 månader håller inte riktigt, även militärer får permis.
Det är helt OK att en användare inte har tillgång till internet under ett par månader, men jag har mycket svårt att se vad en användare skulle göra för att inte ha tillgång till internet under ett helt år. Hamna i fängelse?

Troberg

Sinister eater
Det är helt OK att en användare inte har tillgång till internet under ett par månader, men jag har mycket svårt att se vad en användare skulle göra för att inte ha tillgång till internet under ett helt år. Hamna i fängelse?
Det är väl inte så otroligt?

Ceram

Hero
Re: Två svar

"Varför raderas inte alla gammal användare utan inlägg som som mest bara ligger ivägen i användar listan (ja jag bläddrade i den idag)"

För det första finns det ju de som vill ha sitt användarnamn när de läser, de som vill ha det till den dagen de börjar posta, de som registrerar sig för att sedan läsa in sig, kolla stämningen och sedan börjar posta, de som använder privata meddelanden och så vidare.
Dessutom är det väldigt svårt att avgöra vilka som är inaktiva och man bör ju gärna se till varför de är inaktiva. De kanske varit borta i lumpen 15 månader och nu kommer tillbaka, men då har vi raderat dem och någon annan tagit dennes användare. Det är en svår balansgång och mig veterligen gör det inte så mycket på servern om det är 4000 användare eller 6000, men det är inget jag kan svära på.
Har inte ni forumansvariga koll på när användare loggar in? Alla som har legat inaktiva sedan de reggade sig 2000 borde gå att ta bort ganska lätt. Tre års inaktivitet utan något skrivet inlägg borde vara en gräns som ingen kan raderad avmisstag på. Aja är det jobbigt strunta i det :gremlaugh:...

/Ceram, önskar han kunde strunta i mycketr som är jobbigt...

Gardener

Champion
Re: Två svar

Med ojämna mellanrum rensar vi användare som aldrig har loggat in. Men att ta bort användare som har loggat in, och därmed använt forumet, har vi inga planer på. Detta för att det inte finns någon vettig anledning till det, de tar ingen märkbar plats i systemet, de slöar inte ner nånting osv. Däremot finns det vettiga anledningar till att de ska få vara kvar, de kan mycket väl vara inaktiva under en lång stund av helt legitima skäl, som längre resor eller tillfälligt dalat intresse osv. Den enda anledning till att rensa bort dem som är kvar är att användarlistan är svår att bläddra i, men det faller på att den ändå skulle vara lika svår att bläddra i, 4000 mot 5000 är inte så stor skillnad. Då finns det bättre sätt att lösa det på, som att uppgradera forumet till en nyare version som har en bättre användarlista, eller använda sig av profilsökningen där man ändå lättare kan hitta saker.