Nekromanti Två samtidigt...

Pom

Swashbuckler
...kan vara riktigt skönt

Två karaktärer - visst, varför inte?

Eftersom du grunnar på det hela antar jag att det inte finns något mycket starkt vägande skäl emot, typ att äventyret förutsätter ett visst antal karaktärer, eller att spelaren tar ohemult mycket plats vid spelbordet redan med en karaktär.

Själva rollgestaltningsutmaningen är spelarens problem. T ex gör det väl egentligen ingenting om en av karaktärerna utvecklas till "huvudkaraktär" och den andra blir mer en bifigur.

Det finns bara ett sätt att ta reda på om det hela fungerar bra i din spelgrupp, och det sättet tror jag du kan gissa... :)

Kör hårt och lycka till!

Grendel

Warrior
Vissa problem finns ju. Det blir som att de två RP:erna har telepatisk förbindelse med varandra och alltid vet vad den andre tänker och gör. Det kan också leda till att karaktärerna offrar sig ologiskt mycket för varandra.
Sist men inte minst: ni riskerar att förlora en del av det som är roligast med rollspel: sveken, gnabben och back-stabbingen mellan karaktärerna... :gremgrin:

Silvervarg

Warrior
En av mina spelare vill spela du karaktärer samtidigt. Ska jag tillåta det??

Det är upp till dig. Jag skulle aldrig låta nån av mina spelare göra det, man får inget djup och kommer inte in i sin roll. Det skulle med stor sanolikhet bli tråkigt....

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om man ska spinna vidare på det Åke Wombat sa kunde vara en nackdel, nämligen att de har en telepatisk förbindelse, så kan det vara att de har just en... telepatisk förbindelse... Jag skulle bara tillåta det om det var lite speciella tvillingar som spelaren ville spela. Ge dem den lilla fördelen och sen en liten nackdel också så kan det bli roligt att spela för alla.

Så för att räta ut det jag menar lite.... Låt spelaren ha två rollpersoner, tvillingar, som på något mystiskt sett har samma "medvetande" och någon liten nackdel (kanske att den ena är blind och den andra döv?). Vill du ha äventyrsförslag så kan du låta den ena av tvillingarna bli kidnappad.

Visserligen kräver det duktiga spelare och en duktig spelledare, men jag tror det är bästa sättet.

Magnus L

Hero
Som Åke säger i inlägget några snäpp ner så blir det en telepatisk länk mellan rollpersonerna...vad gör du om den ena personen trillar i en fallucka och är på en annan våning (tänker på blatifagus grottor i Svavelvinter).

Ett sätt att lösa det är ju att der verkligen FINNS en telepatisk kontakt mellan personerna..två tvillingar som har det medfött eller nått..

Det måste liksom finnas nått band mellan personerna..annars, skiter det sig tror jag.

Lycka till

Pom

Swashbuckler
Vissa problem finns ju. Det blir som att de två RP:erna har telepatisk förbindelse med varandra och alltid vet vad den andre tänker och gör. Det kan också leda till att karaktärerna offrar sig ologiskt mycket för varandra.
Inget av detta är nödvändigtvis problematiskt. Det beror helt på kampanjen och den stämning som eftersträvas. Att folk i ett väl sammansvetsat gäng känner varandra mycket väl och hur olika medlemmar i gänget tänker i olika situationer är inget konstigt. Hur mycket offervilja som är logisk tycker jag är avhängigt karaktärerna ifråga.

Sist men inte minst: ni riskerar att förlora en del av det som är roligast med rollspel: sveken, gnabben och back-stabbingen mellan karaktärerna...
Det har sin perversa njutning att spela flera karaktärer som är i luven på varandra. Det var i och för sig bra länge sedan jag gjorde det senast, och det var i solospel, men det är fullt möjligt och en mycket speciell rollspelsupplevelse.

Mouja

Hero
Jag tycker...

... att du bör låta den spelaren ha ett husdjur först, exempelvis en hund. Se hur bra han spelar hunden och rollpersonen samtidigt, glömmer han hunden någonstans?
Det är ganska bra om du låter honom träna först utan att du låter honom veta det.
Och klarar han inte av hunden alls utan tappar bort den eller glömmer den lite titt som tätt så är det bara att säga åt honom att han inte kan spela två karaktärer samtidigt.

Själv är jag aningen emot hela "spela två karaktärer samtidigt"-saken. Jag har nämligen testat det en gång för ganska länge sedan. Det fungerade inte så där jätte bra, men det fungerade.
Man måste verkligen tänka efter, "vet den här karaktären det, eller var det den andra som visste det?".