Nekromanti Två SL.

Gryningsålder

Veteran
Har ni nån gång prövat att spela med två spelledare? Hur gick ni i så fall till väga? Funkade det? Jag har fått för mig att det kan vara en idé att använda en "med-SL" i äventyr med många SLP t ex, eller när rollpersonerna får en följeslagare i form av en SLP som är med dom under större delen av ett scenario, vilket händer då och då. Den egentliga spelledaren kan sköta regler och berättande, medan den andra agerar (alla?) SLP, eller t ex den som följer med då. Kanske kan det vara till användning när två SLP pratar med varandra, då spelledarna går in i varsin roll. Om rollpersonerna hamnar i en fartfylld strid med några SLP kan SL #1 berätta vad som händer och vem som gör vad, medan #2 lyssnar och snabbt sköter alla tärningsslag och skador som uppkommer under striden. Om detta samspel snabbas upp kan det bli bra mycket mer flyt än under en vanlig strid då spelledaren hela tiden skiftar mellan att berätta vad som händer och att rulla tärningar, kryssa skador och berätta vems tur det är. Men jag har alltså ingen erfarenhet av att spela med två SL utan vill mest veta om det förekommer och på vilka sätt det kan användas för att skapa ett mer intressant spelmöte.

Greymourn

Swordsman
På den tid då det begav sig...

och jag hade en spelargrupp på 9 man så provade vi lite alternativa sätt att spela på... Visserligen aldrig två SL på en grupp hela tiden, men däremot så spelade vi en Chronopia kampanj i två små grupper med varsin SL i grannrum, och lät grupperna med jämna mellanrum stöta på varandra/komma ihopsig med varandra (jag vet inte varför jag trivs med att ha mina spelare emot varandra)... Projektet blev dock inte särskilt långlivat eftersom det krävde mer plats att breda ut sig på än vi hade då... Men det var en ganska bra ide... Nuförtiden är vi inte tillräckligt många för att kunna göra ett nytt försök...

MrToby

Veteran
Annars hittar man väl ett flyt efter ett tag som SL, tycker jag i alla fall. Lär man sig reglerna bra så behöver det ju inte ta så lång tid.
Har för mig att vi pratade om för lääääänge sedan att spela med två SL, men varför göra det svårare än det är. Det kan ju typ dyka upp tjafs mellan SL 1 och SL 2...och sånt... äh! vette fan. Nu ska jag gå och lägga mig.

kalcidis

Hero
yesajah

var spelledare ihop med en vän till på ett lokalt konvent nu senast och det funkade smidigt. Min vän tog hand om alla SLPs och jag om alla miljöer och resterande väsentligheter. När gruppen delades så tog vi varsin del och skötte om det (med små pauser där vi checkade av med varandra och berättade vad som hände).

När jag lirade med min grupp för längesedan (då vi var runt 10-11 stycken spelare) så brukade vi ha upp till 3 stycken SL (yes yes, MYCKET att ta hand om). Det funkade skitsmidigt, ur min synpunkt som spelare, och om det hade funnits kraft och nog med folk så hade jag föredragit att alltid dela SLandet med någon annan. Det inte bara underlättar det ger även olika tankebanor och nya idéer för att inte låta spelandet stagnera.

walderik

Veteran
Jag spelleder mest i par med andra SL. Det är flera mycket långa kampanjer vi har kört på det sättet.

Genrellt så fungerar det mycket bra (det finns ju en anledning till att vi fortsätter). Jag tycker det är bättre med två, än med en.
* Som SL har man någon att bolla idéer med, brainstorma få kritik på kassa uppslag och någon annan som hittar på fina scener också :gremsmile:

* Som SL bör man ju känna sina begränsningar. Olika personer är bra på olika saker som SL. Om man är två kan man förhoppningsvis kompencera varandras brister.

* Man kan ha fler spelare och få en mer dynamisk spelgrupp. Om det är fler spelare blir det också lättare för dem att ha många och intressanta intriger inom gruppen, utan spelledarnas inblandning. Spelet blir alltså intensivare.

* Möjligheten till att ha två grupper som agerar självständigt simultant, utan att halva spelet stoppas upp.

* Möjligheten till att en spelledare tar en ensam spelare ur gruppen och ger personliga meddelanden (ex drömmar, hemliga budskap, små-äventyr) utan att gruppens spel förstörs.

* Fler som bygger handouts, faktaforskar mm.

* Man kan vara sjuk utan att spelet behövs ställas in.

Ja, och en hel massa andra saker som jag inte kommer på så här på rak arm. Jag vet heller inga direkta nackdelar med det, om man ser till att göra följande:

* Prata med varandra mycket. Se till att ni pratar både innan och efter spelsessionen, så att ni båda vet vad den andre gör/gjorde och så att båda är med på hur allt fungerar.
Ni skall ha samma vision av hur allt fungerar.

* Lita på varandra till 100%. Om den ena spelledaren gör något, får absolut inte den andre rätta det.

* Om någon har börjat med en NPC, en beskrivning av något eller så, skall den också fortsätta med det. Om en spelare påbörjar en undersökning av något med en spelledare skall den spelledaren också få avsluta det.

* Låt inte spelarna spela ut er mot varandra. Tro aldrig på att en spelare säger att "Den andra spelledaren sa att jag lyckas med det här". Låt dom fortsätta med den SL dom börjat med eller kolla om det stämmer.
Spelare hittar nämligen snart den möjligheten och en del drar sig inte för att utnyttja den.

* Se det inte som "ditt" scenario/kampanj, utan som er gemensamma.

* Haka inte upp dig vid att du skall ha koll på allt som SL. Släpp kontrollspaken och flyt med i händelseförloppet.
Det är en otroligt häftig känsla när det fungerar. Man är inte bara spelledaren längre, utan också något av en spelare som får upptäcka nya saker. Det blir plötsligt spännande att vara spelledare också. Jätteskoj!

Jag kan bara rekomendera att man är två spelledare istället för en. Det är helt enkelt bättre!