Nekromanti två spelgrupper...bra?

han göte

Warrior
tycker ni det är smart att spelaleda två spelgrupper samtidigt..(har bara börjat spela med en av grupperna som har spelat i snart ett år)

jag är spelledare i båda grupperna och några av spelarna ingår i båda spelgrupperna..båda spelgupperna befinner sig i på asharina halvön....tycker ni det är idiotiskt att spela två kampanjer samtidigt....skulle det gå...vilka lösningar kan det finnas för att inte göa allt för klyddigt och blanda ihop allting....planerar på att flytta kampanjen som inte börjat till typ mhuad eller västra jargien...kan ni komma på några fler lösningar?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det enda problemet jag ser med att ha två spelgrupper samtidigt är egentligen att din personliga tid som spelledare kan komma att tryta. Att spela med båda grupperna samtidigt så att dom får spela så pass ofta att dom inte blir frustrerade är viktigt. Att göra detta med en spelgrupp är en inte helt oanselig mängd jobb. Att göra det med två grupper och samtidigt hålla någon slags god standard på äventyren kan snabbt bli mycket jobb. Om man dessutom har andra sysslor att sköta (eventuell träning, eventuellt socialt liv :gremwink: och skolarbete) och dessutom känner att man vill ha lite avslappningstid för att bara sitta och dega framför datorn då och då så kan det bli ohållbart. Och lite granna beroende på personlighet så blir antingen skola eller spelgrupperna lidande först. Detta är naturligtvis inte alltid sant, det beror helt på ens ambitioner med rollspelandet och ens arbetsbörda från skola. Men det kan som sagt bli ett problem och det är värt att tänka över.

/Naug, som typ har sett motsvarande hos andra spelledare

han göte

Warrior
jo det är klart..för det är så att det är e del som vill spela med vår spel grupp och om alla skulle spela i samma så blir vi helt för många och då kommer rollpersoner försvinna ur handlingen och strider blir extremt lång...kanske skulle säga att jag är spelledare i neotech också med några från eon spelgrupperna

Ceram

Hero
för det är så att det är e del som vill spela med vår spel grupp och om alla skulle spela i samma så blir vi helt för många och då kommer rollpersoner försvinna ur handlingen och strider blir extremt lång...kanske skulle säga att jag är spelledare i neotech också med några från eon spelgrupperna
Det verar sunt att hålla grupperna i överskådlig storlek. Jag tycker du borde försöka få någon annan att spelleda den ena gruppen. Då kan du lägga mer möda på spellederiet för den ena gruppen och samtidigt själv få spela i den andra.

/Ceram, ger självklara tips.

Gylf draken

Warrior
Tror att du kommer att få svårt att koncentrera dig,
hela kännslan med vart och ett av äventyren kommer att blandas in med den adra gruppens strapatser,
som förslag är att slannt lära upp en speledare för någon av grupperna och själv speleda den andra medans du är SP för den ena.

Själv tycker jag att det är svårt att hålla ihop en grupp och göra deras äventyr spännande och inlevenlerikt..

VH Jens.L "Draken"

Galdermester

Warrior
Jeg tror ikke det vil føre til noen problemer.

Vi har ved flere tilfeller spilt med en sl, og 13-14 spillere. Spillerne velger da selv hvem de vil spille med, og hvor store grupper. Vanligvis er det mellom 1-5 som spiller sammen.
Vi spilte(DoD) feks den nidlandske reningen og svävelvinter samtidig med to ulike grupper. Og brukte spillerne som ikke var blandet inn på noen måte som slper der.

Men jeg tror at spillestilen er mer lempet for kampanjespilling enn ren eventyr spilling.
Jeg tror at om den gjøres riktig så kan det lede til en mer dynamisk og levende verden.
De forskjellige gruppene kan også støte borti hverandre ved forskjellige anledninger.
De kan feks få i oppdrag og finne samme gjenstanden, eller sammarbeide for å finne den.
Eller kanskje to rollepersoner som er tyver i en storby får høre om heltene som er kommet til byen, og vil prøve og "lette" de for noen verdisaker. Noen av rollepersonene er "slemme" og kan fungere som likeverdige "motstandere" til de "snille" osv.

Jeg tror at hvis en skal spille med flere grupper i samme verden, så er det lurt og skrive en slags dagbok over når og hva de enkelte gruppene gjør. Slik at det blir lettere og holde "styr på" verden

Johan K

Gammal & dryg
jo, det är väll inga större problem att sl:a 2 grupper...
Ser det som en bra grej att kuna få en channs att kunna utveckla sig som sl, eftersom ingen grupp är det andra lik...
Det gäller bara att hålla kolla på vart grupperna är, utifall de lirar samma kampanj.. Så man inte spoilar något...

han göte

Warrior
men det är ingen annan som vill vara spelledare..detä r bara jag som tycker det är kul..har alla spelgrupper brist på spelledare?

Ceram

Hero
Allmän spelledarbrist

har alla spelgrupper brist på spelledare?
I princip ja. Kanske inte grupper bildade av redan rollspelande men alla kompsigäng verkar ha det.

Madon

Warrior
Det brukar bli så..

Men jag löste det genom att helt enkelt träna upp folk till det. De ville inte egentligen, men det vara bara att vifta med legender och hemligheter :gremlaugh:

Hjalle

Swashbuckler
Tjoho, i våran spelgrupp har alla spellett minst en gång. Jag själv är från början spelledare, liksom Vicotnik som är i min spelgrupp, men ingen av oss har några större problem att vara spelare. Och de båda andra, haltageten och en annan, kan vara spelledare och är även ganska bra på det. Så någon spelledarbrist har vi inte! (vi har spelmötesbrist...)

-Hjalle, SL.