Nekromanti Två synpunkter

Troberg

Sinister eater
Har två mindre förslag till ändringar/förbättringar.

De första gäller korrigering av ett genomgående stavfel. Pluralformen av forum är fora, inte forum.

Det andra gäller signaturen. På samma sätt som man kan lagra en signatur som alltid kommer med i slutet av inlägg så skulle det vara behändigt med en text som alltid kommer med i slutet av rubriken, exempelvis "[OT]". :gremgrin: (Skrattar hysteriskt och skuttar i sicksack mot närmaste skyddsrum)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad gör du troberg?

"Det andra gäller signaturen. På samma sätt som man kan lagra en signatur som alltid kommer med i slutet av inlägg så skulle det vara behändigt med en text som alltid kommer med i slutet av rubriken, exempelvis "[OT]". (Skrattar hysteriskt och skuttar i sicksack mot närmaste skyddsrum) "

Försöker du ge oss andra OT-skribenter dåligt rykte eller? Finess troberg, finess. Tsk, tsk.

Johan K

Gammal & dryg
Jaja..

De första gäller korrigering av ett genomgående stavfel. Pluralformen av forum är fora, inte forum.

Fora ?? Det var en böjning jag ALDRIG hört talas om... Tycker att det ser bättre ut när det står forum...

Ang. OT... Hmmm, tjaa, det skulle nog passa vissa..... :gremgrin: :gremwink:

Storuggla

Champion
"De första gäller korrigering av ett genomgående stavfel. Pluralformen av forum är fora, inte forum."

Eh... nä. Känns som en onödig ändring som bara skulle få folk at ramla av sina stolar.

"Det andra gäller signaturen. På samma sätt som man kan lagra en signatur som alltid kommer med i slutet av inlägg så skulle det vara behändigt med en text som alltid kommer med i slutet av rubriken, exempelvis "[OT]"."

Ytterligt onödigt tycker jag allt.

Storuggla, svär vid Trobergs Gräsklippare

Cad

Veteran
Det andra gäller signaturen. På samma sätt som man kan lagra en signatur som alltid kommer med i slutet av inlägg så skulle det vara behändigt med en text som alltid kommer med i slutet av rubriken, exempelvis "[OT]". (Skrattar hysteriskt och skuttar i sicksack mot närmaste skyddsrum)
men många ändrar sina ot-slut från gång till gång, beroende på humör eller annat, så gör i alla fall jag, och då skulle det bli omständigt o varje gång gå in på kontrollispanelen bara för att ändra...vilket i så fall skulle kunna resultera i att det helt plötsligt blir två ot-slut o sedan förökar de sig säkert o till slut kommer halva inläggen innehålla ot-slut...o då blir alla bannade så ingen kommer finnas kvar på forumet längre....

/Cad -skådar undergången av rollspel.nu i sin kaffesump-

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fel, fel, fel, fel, fel ...

»Pluralformen av forum är fora, inte forum.«

Nja ... pluralformen av forum är forum eller fora. Den senare något föråldrad.

Azagthoth

Myrmidon
Re: Fel, fel, fel, fel, fel ...

Precis. Vi försöker vara unga, coola och hippa. Troberg lever nog kvar i det förgångna...

Troberg

Sinister eater

Inte enligt SAOL. Där omnämns enbart fora.

Troberg

Sinister eater
Eh... nä. Känns som en onödig ändring som bara skulle få folk at ramla av sina stolar.
Tja, korrekt språkbruk är väl bra?

Ytterligt onödigt tycker jag allt.
Men tänk så mycket jobb du skulle spara! O och T-tangenterna skulle hålla mycket längre innan du slet ut dem! :gremgrin:

Feuflux

omjonasson.se

Dante: Nja ... pluralformen av forum är forum eller fora. Den senare något föråldrad.

Troberg: Inte enligt SAOL. Där omnämns enbart fora.

Feuflux: Men SAOL är gammalt skit så egentligen är ni överrens. :gremsmile:

Dante

Staff member
Du får se till att skaffa dig en nyare SAOL ...

I min SAOL (tolfte upplagan, 1998) står följande:

- - -

for<sub>'</sub>um <font size="1">s.</font size> -et; <font size="1">pl.</font size> = <font size="1">el.</font size> fora

- - -

Den som kan läsa SAOL vet att likhetstecknet betyder att pluralformen är densamma som singularis. Alltså: forum.

Troberg

Sinister eater
Re: Du får se till att skaffa dig en nyare SAOL ...

Jag gick på den på nätet.

Dante

Staff member
Menar du inte SAOB då? ...

SAOL finns mig veterligen inte på nätet.

Däremot kan man slå i SAOB på nätet. Där anges, som du säger, endast pluralformen fora. Där anges även att redigeringen av uppslagsordet »forum« avslutades år 1925.

Inte helt aktuellt med andra ord.

Troberg

Sinister eater
Re: Menar du inte SAOB då? ...

SAOL finns mig veterligen inte på nätet.

Däremot kan man slå i SAOB på nätet. Där anges, som du säger, endast pluralformen fora. Där anges även att redigeringen av uppslagsordet »forum« avslutades år 1925.
OK, jag ger mig. Jag tycker dock fortfarande att det låter bättre och kommer därför att i fortsättningen konsekvent använda 'fora'. Det är fortfarande inte fel att använda det.

Det finns många bra ord som faller i glömska. Prova att drälla in ordet 'enär' när ni jävlas med myndigheter. Det är snudd på magiskt.

Verkligt exempel: "Enär fordonet i fråga (personbil PKM501) var uppställt av boende i område i avsikt att lasta i gods i enlighet med de överenskommelser som finns dokumenterade i gällande hyreskontrakt (bilaga 1) finner jag icke det åberopade lagrummet (2§ 1st p3 FFF, exakt ordalydelse bifogad som bilaga 2) applicerbart. Jag bestrider därför era krav på kontrollavgift och avser icke erlägga sådan. Jag anser för övrigt icke heller att det är förenligt med god myndighetsutövningssed att kontrollanten opåkallat fäller nedsättande och obscena tillmälen.

Puff så försvann den parkeringsboten.

Dante

Staff member
Gamla ord ... (ot)

Själv använder jag sedan några år tillbaka ordet »färst« (få-färre-färst) istället för »minst« (få-färre-minst!?).

Ett gammalt ord som fallit i glömska.

Ny lägger jag ner min medverkan i denna tråd, innan den urartar till en veritabel ot-orgie.

Rising

Vila i frid
Re: Gamla ord ... (ot)

"Själv använder jag sedan några år tillbaka ordet »färst« (få-färre-färst) istället för »minst« (få-färre-minst!?)."

Vaa? Är du säker på att inte "färst" är dialektalt i så fall? Jag har alltid hört att det i alla tider saknats ett ord för den där sista böjningsformen.

"Minst" får man förstås aldrig säga i det här sammanhanget.

"Den här krogen har få gäster, den där krogen har ännu färre gäster och den där borta har minst kunder."
"Jaha, serverar de bara dvärgar och pygméer, eller?"

liten-mindre-minst
få-färre- ...

Om man absolut måste säga något om det som är "färst" så kan man till exempel säga "minst antal". Det går bra.

/Rising

Sodivra

Champion
WHAM! Tyvärr, nu är du tråkstämplad! [NT]

Ny-hahaha!

/Arvidos, som nog brukar framstå som fientlig mot Rising, men som gillar honom egentligen.

Rising

Vila i frid
Först nu? Det har jag väl varit länge... [ANT]

... Rising, som tyckt att han varit tråkstämplad ända sedan han skrev om hur hans rollperson blev utsatt för en syraattack på skräckrollspelsforumet. (lååång tajm ago)

/Rising
som just kom på att han skrivit riktiga skitinlägg på senaste tiden. Överhuvudtaget så befinner sig hela forumet i något av en kreativ svacka. Läget är oinspirerat... Allt är trist, lika bra att ta upp gitarren och lira en vemodig, stillsam blues:

*sjunger* "min tjej har stuckit med min bästa vän, och jag saknar honom så..."

Sodivra

Champion
Va? Nu förstår jag inte alls.. ;-)

..För att citera mig själv lite. :gremwink:

Nämen, tycker du det Rising? Feliath och Dimfrost har ju utnämnt "Stooor Stad"-tråden till den bästa någonsin, sprängfull med kreativitet, medans jag, troberg och Quan'talis bara nöjer oss med att vara väldigt entusiastiska, och Storuggla har försvunnit likt en demiurg.. (Sa jag rätt nu?)

Rising

Vila i frid
Rising's Forumvärderare: [Fedt OT]

"Nämen, tycker du det Rising?"

Ja, jag tycker forumet i stort saknar glöd just nu. Sant, det pågår ett fint meningsbyte i Stor Stad-tråden, men det är ju bara en tråd av alla på alla forum. Okej, ingen dålig tråd, men det är ändå bara en liten diskussion med några få medverkande.

I stort tycker jag det är rätt grått.

Många replikerar inlägg med saker som de skrivit förut. Det finns ingen het potatis någonstans. Inga utropstecken. Inga farliga åsikter. Ingen friktion. Man sitter inte och väntar på något fränt svar från någon medlem, man har inte en massa inlägg som man tänker "jag måste komma ihåg att svara på det där inlägget också! Ska bara svara de här två först!" Det finns ingen extas-tråd som alla gillar att läsa och svara på. Ingen riktig tankeställare någonstans.

Kort sagt: En svacka.

På Rising's forumvärderare; en skala mellan 3 - 18 så säger jag att vi är nere på 6 för tillfället.

/Rising
Som tycker det är rätt jämnt i kampen om vem som är den hetaste forumsmedlemmen för tillfället, men kanske lutar åt Krille.