Nekromanti Två tankar!

G

Guest

Guest
Två filmer har gett mig väldigt mycket inspiration till ett/två rollspel... den första är city of the lost children som är en helt genial film... Mycket med udda karaktärer och sådant...
(Ni som sett filmen vet ju). Den andra är Nightmare before xmas som även den är en grym film... Tänken är där att man kunde spela någon varelse i någon av festdagsvärldarna (hmmm) tex... En häxa i Helloween världen eller kanske en tomtenisse i julvärlden... Sedan kommer äventyren utspela sig båder i människornas värld och i dessa andra världar...

Tankar och åsikter!

Rising

Vila i frid
"Tänken är där att man kunde spela någon varelse i någon av festdagsvärldarna (hmmm) tex... En häxa i Helloween världen eller kanske en tomtenisse i julvärlden... Sedan kommer äventyren utspela sig båder i människornas värld och i dessa andra världar... "

Mmm... Fast förutom allhelgona och jul så har man väl inte så lattjo helgdagsvärldar? Vad finns det i påskvärlden förutom kycklingar och påskharar? Vad finns det i S:t Patrick's day-världen förutom fulla irländare?

Det kanske blir svårt att lira ett äventyr med en spelgrupp som består av ett splittrat gäng också. Om äventyrarna är en snögubbe, en kerub, en groundhog och en mardi-gras-dansös så kanske det blir en lite splittrad spelupplevelse?

---

Jag gillar tanken dock. Vad hade du tänkt dig för äventyr?

/Rising

Man Mountainman

Storsvagåret
En gång tänkte jag mig en spelvärld där man spelade före detta representanter för modern myt. Man spelade alltså tomtar som avskedats på grund av sina radikala idéer eller tandféer som blivit för gamla. Man hade kvar några krafter från sitt gamla jobb, men var hela tiden tvungen att se upp för mytologiska säkerhetspolisen som aldrig vilade i sitt jobb att övervaka anställda och före detta anställda för att se till att de inte frångick företagspolicy, samtidigt som man såklart hade problem med representanter för de mörkare aspekterna av mänsklig myt.

Så nu vet du.

G

Guest

Guest
Det kanske blir svårt att lira ett äventyr med en spelgrupp som består av ett splittrat gäng också. Om äventyrarna är en snögubbe, en kerub, en groundhog och en mardi-gras-dansös så kanske det blir en lite splittrad spelupplevelse?
Jo jag tänkte nog rekommendera till att göra gubbar som är från samma värld och gubbar som äventyret behöver... Det känns ju lite tråkigt att sätt gränser så men det kanske är det enda sättet... Eller kanske göra som så att man bara kan vara människor... Och världen som människorna kommer ifrån ska nog mest vara den trevlig idyllen som man får se ifrån i filmen... alltså inte göra någon stor grej av människornas värld..

Vad hade du tänkt dig för äventyr?
Jo filmen är ju så grym så att den ideen nog kommer att användas... Man får då vara tomtenissar från verkstaden som måste ut från sin trygga snövärld för att hitta tomten för julen närmar sig... Jag gillar att blanda ihop alla världar men det kan ju även vara vissa som bara utspelar sig i någon värld... Från filmen så märker man ju att alla inte är jätte buddies i respektive värld... tex jack och boggieman... så det finns mycket att hämta... Sen vill jag ju sattsa på de fantastiska miljö uppbyggnaderan som finns i världarna... men men... som sagt så är det ju bara på tankestadiet ännu

Rising

Vila i frid
Om jag vore du så skulle jag kanske inte rikta in mig för mycket på exakt det sätt som det är i Nightmare before Christmas, utan mer satsa på att få stämningen därifrån och ändra omständigheterna runtomkring.

Alltså; världen så som den ser ut i NBC är en bra bakgrund för just den handling som utspelas i filmen, men det finns inte så mycket annat som man skulle kunna göra på temat (utan att det skulle bli väldigt likt NBC).

Du kanske skulle kunna ändra temat lite? Man kanske kunde vara allt sån't som barn tror på, och leva i en enda stor värld som har den sortens sköna stämning som finns i NBC.

Då slipper du försöka fundera på hur det ser ut i Nyårsvärlden, osv, och kan leka med andra roliga saker, såsom drakar, älvor, gubben i månen och diverse monster under sängen.

/Riz

G

Guest

Guest
Njaa jag vet inte riktigt... Eftersom jag gillar karaktärerna i filmen så mycket så vill jag nog använda dem och världarna... Och sedan begrännsa antalet världar... Grejen är ju som så att i filmen så finns det ju endast 5 väldar (inklusive) våran... och istället för att göra en värld för varje högtid så kan man ju göra de som finns djupare... Att påskvärlden bara skulle bestå av en Hare som studsar runt är väl inte det roligaste men när man sedan lägger dit häxorna och allt annat som hört till påsken så blir det ju bredare varje sekund man tänker efter... Så jag vill nog ha en lite begrännsing... Men sedan är det ju upp till varje spelledare att lägga till och ta bort helt enkelt... Så jag vill inte bara anväda filmen som mall för bakgrunden utan som en slags bibel... sådär ja...

Cybot

Mest spelbar
En Groundhog och mardigras dansare låst in space!!

Tja, det finns ju alltid den klassiska "Jag måste ta mig hem" äventyret som har funnits i sådana varianter som Oz, Lost in Space och allt möjligt.

Låst in an Imaginary world....
En verklighet där själva KONCEPTEN får liv.
Mardi gras och New York Paraden har blivit så fästa i folks sinnen att de har bildat en egen verklighet.