Nekromanti Två vapen/Ambidextriös

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Fungerar ambi/två vapen så här:

Anfall 1 (höger hand) - Ob3T6 + Ob2T6 = Ob5T6
Anfall 2 (höger hand) - Ob3T6 + Ob2T6 = Ob5T6
Anfall 3 (höger hand) - Ob3T6 + Ob2T6 = Ob5T6
Anfall 4 (vänster hand) - Ob3T6 + Ob2T6 = Ob5T6

Hos en icke-ambidextriös person eller en person utan tekniken Två vapen, skulle alla anfall ha svårighet Ob6T6 förutom det som utförs med fel hand (anfall 4) - det skulle ha Ob7T6 - eftersom att det sista anfallet i sådana fall räknas som en extra handling.
Rätt? Eller ska anfall 4 bara ha Ob3T6 i svårighet (d.v.s. det räknas som en handling "utanför rundan")?

Duddmannen

Hero
Enligt min regelbok står det helt enkelt att en person med Ambidextriös eller Två Vapen får EN (1) extra handling utan svårighetsökning. Således ger fyra anfall samma svårighetshökning som tre anfall, dvs. +Ob2T6 vilket blir Ob5T6 som du mycket riktigt noterat.

En person utan Två Vapen eller Ambidextriös får då Ob6T6 med samtliga anfall, vilket du också noterat.

Däremot finns det ingenting som säger att man måste anfalla med sin vänsterhand vid något av anfallen. När man deklarerar antalet manövrar, gäller bara hur många man ska göra (här ingår ju också försvar, flytta på sig med mera) inte med vilket vapen. Visst kan man tycka att det är logiskt att man fördelar ett antal attacker relativt jämnt mellan de båda händerna, men det är inget krav.

soda_UBBT

Warrior
Tänker inte skapa en egen tråd för det iom. att jag gissar att alla regel-fanatiker tittar hit.

I en diskussion med en av mina spelare (en riktig optimerare) så framkom att han tycker att bågar är så fantastiskt mkt bättre än armborst...
men tyckte jag, armborst är (bör vara) mkt lättar att använda - rikta mot den som skall få skäktan och tryck av
så för att illustrera detta i reglera har jag nu infört +5 meter på alla armborsts avstånd (dvs, 10m-sov) tyckte att detta var klyftigt av mig själv och delar nu med mig:=

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Armborst vs. Pilbåge

I mitt 20 sidor bästa husregler-dokument som snart är färdigredigerat finns följande husregel (som dock inte är redigerad ännu):
Färdigheten 'Båge' har ingen grundchans (0).
Just det, gå till din lokala bågskytteklubb och försök få en pil att gå rakt, förutsatt att du inte har testat förut.

Detta är för att illustrera att vilken bondlurk som helst kan ta upp ett armborst och skjuta ned en riddare (det läste jag på Björn Hellqvists hemsida). För att använda en pilbåge krävs dock mycket mer träning...
Så, för att sikta och allt det där, så blir svårigheten Ob2T6 mot en grundchans på 5-8 (beroende på hur mycket RÖR man har) - på normalt avstånd (sikta: -Ob1T6) Chansen att träffa är rätt hyfsad.

Sabelkatten

Swordsman
Re: Armborst vs. Pilbåge

I mitt 20 sidor bästa husregler-dokument som snart är färdigredigerat finns följande husregel (som dock inte är redigerad ännu):
Färdigheten 'Båge' har ingen grundchans (0).
Just det, gå till din lokala bågskytteklubb och försök få en pil att gå rakt, förutsatt att du inte har testat förut.

Jag har diskuterat det här tidigare (och testat i verkligheten), och jag håller inte med om att det är om att det är omöjligt att skjuta båge utan träning - däremot så är det svårt!

Så min favoritförändring är att ta bort "kort avstånd" för pilbågar (så att det aldrig blir lättare än Ob3T6 i grund att träffa) och förlänga "kort avstånd" för armborst till någonstans mellan 20 och 40 meter (med andra ord: de flesta träffar ett mål av människostorlek på ganska bra håll).

/Henrik

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Men det blir lättare att skjuta med en båge när man har lärt sig - även på nära håll, och därmed seglade det ned i soptunnan. Det där med att förlänga kort avstånd däremot var riktigt klyftigt! /images/icons/smile.gif Då måste man i.o.f.s. skriva om alla armborst, men det tar inte så lång tid...

Sabelkatten

Swordsman

Men det blir lättare att skjuta med en båge när man har lärt sig - även på nära håll, och därmed seglade det ned i soptunnan.

Men blir det lika lätt som med armborst? Det är ju det som är frågan. Min egen begränsade erfarenhet av pilbågar är att det är ett ganska osmidigt vapen på kort håll, det är bra mycket jobbigare att gå med en spänd båge redo att släppa en pil mot ett mål på några få meters håll än att bara trycka av ett armborst.

Att det blir lättare att träffa på kort håll är ju ganska naturligt om man blir allmänt bättre...

/Henrik

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Att det blir lättare att träffa på kort håll är ju ganska naturligt om man blir allmänt bättre..."

..."bara trycka av ett armborst"...

Jo, och därför är din regel om att öka på första avståndet på 'Kort' (för armborst) bättre, i min mening. Jag har bara skjutit med pilbåge typ 10-20 gånger, nja, kanske mer, men ändå. Armborst har jag aldrig ens testat, men det bör ju inte vara alltför långt ifrån att skjuta med gevär. Och med ett gevär så är det inte svårt att träffa /images/icons/smile.gif.

Att ta bort grundchans på båge är nog lite drastiskt, det håller jag med dig om. Men att öka på Ob1T6 för kort avstånd för bågar är också lite trist...

Sabelkatten

Swordsman

Jo, och därför är din regel om att öka på första avståndet på 'Kort' (för armborst) bättre, i min mening. Jag har bara skjutit med pilbåge typ 10-20 gånger, nja, kanske mer, men ändå. Armborst har jag aldrig ens testat, men det bör ju inte vara alltför långt ifrån att skjuta med gevär. Och med ett gevär så är det inte svårt att träffa .

Jag höll på med pilbågar och slungor en del när jag var liten (på den tiden då man inte hade dator och tevespel.../images/icons/baby.gif), och min erfarenhet då var att det inte blev så mycket lättare att träffa med båge på kort håll (några meter) jämfört med lite längre avstånd.

Faktum är att det var bra mycket lättare att träffa på kort håll med en slunga än med en pilbåge! Fast inte lika lätt som med ett gevär förstås...

Att ta bort grundchans på båge är nog lite drastiskt, det håller jag med dig om. Men att öka på Ob1T6 för kort avstånd för bågar är också lite trist...

Är det verkligen det? Den stora effekten är ju att man inte kommer se nybörjare som sitter och siktar på målet till det är inom fem meter. Är du kompetent (FC10+) så har du ju inga större problem att träffa på normalt avstånd och då blir det ju inga större problem på kort håll heller.

/Henrik

Del'Amarth

Veteran

Om man vill försöka träffa nånstans så är det roligt att vara på kort avstånd! Dessutom görs mer skada på kort håll! iofs så kan man balansera borttagandet av kort avstån med att man flyttar alla skador ett steg. Dvs skadan på kort avstån blir skadan på normalt avstånd osv.. frågan är om man vill ha alla vapen balanserade...

Sabelkatten

Swordsman

Om man vill försöka träffa nånstans så är det roligt att vara på kort avstånd! Dessutom görs mer skada på kort håll! iofs så kan man balansera borttagandet av kort avstån med att man flyttar alla skador ett steg. Dvs skadan på kort avstån blir skadan på normalt avstånd osv...

Själv så skriver jag helst om räckvidderna på vapnen helt, och då är det är ju bara att bestämma vilka skador man vill ha på olika avstånd. Sen så finns det ju inget som hindrar att man har kvar "kort avstånd" bara för skadan men bestämmer att det aldrig blir lättare än Ob3T6 att träffa.

Frågan är om man vill ha alla vapen balanserade...

Om "balanserad" betyder "alla vapen är bra till något" så röstar jag för det. Att ha vapen i listan som ingen någonsin kommer använda är ganska meningslöst.

/Henrik

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Eller så tar man bort kort avstånd på pilbåge (okej, du övertygade mig /images/icons/wink.gif) och på armborst! D.v.s. pilbåge blir inte lättare än Ob3T6 att träffa, och armborst får Ob2T6 att träffa på normalt och kort avstånd.

Eller nåt.

Sabelkatten

Swordsman

Eller så tar man bort kort avstånd på pilbåge (okej, du övertygade mig ) och på armborst! D.v.s. pilbåge blir inte lättare än Ob3T6 att träffa, och armborst får Ob2T6 att träffa på normalt och kort avstånd.

Blir det inte ett väldigt hopp i träffchanserna för armborst då? Ob2T6 - Ob2T6 - Ob4T6 - Ob5T6... Jag tror fortfarande det är bättre att ändra räckvidderna på armborst.

/Henrik