Nekromanti Två vapen

zuntona

Swordsman
Inte för att man ska krångla regeltekniskt för det står ju redan men två vapen innebär det två snabba efterföljande anfall eller sker de samtidigt. Rent story mässigt är det ju fränt att slå samtdigt som Lancelot i Arthur.

Craygh

Swordsman
Det gör du precis som du vill, man kan ju tillochmed köra ett snabbt och ett kraftfullt, om man har lust till det. däremot tycker jag att du bör tänka på att ett anfall inte bara är ett hugg med svärdet, utan representerar hur mycket man anstränger sig för att verkligen skada sin motståndare under en stridsrunda, så jag tycker att det är ologiskt om man i fyra sekunder gör upprepade anfall med båda armar samtidigt, låter mer logiskt om man konstant försöker driva sin fiende framför sig genom att se till att han hela tiden är upptagen med något av vapnen.

CalleL

Veteran
om man säger att man slår samtidigt med båda vapena så borde han ju rent logiskt sätt bara kunna parera/Undvika en av dem om han inte med har 2 vapen asså

k7e9

Hero
Eller parerar ett med vapnet och undviker det andra, eller parerar det ena på skölden och det andra med vapnet...
Eller båda på skölden för att den är stor...
Eller båda med vapnen för man är snabb...
Eller undvika båda för man slänger sig ur vägen för båda samtidigt...

Därmed kan man lika gärna göra två slag och köra med de vanliga svårighetsökningarna för att göra flera försvarshandlingar...

CalleL

Veteran
men jag tänkte på att det måste bli svårare om man får två slag mot sig samtidigt an om man skulle få ett slag och sedan en upföljning tex,

k7e9

Hero
Å andra sidan är det nog svårare att stöta/hugga med två vapen samtidigt också... Tror jag iallafall...

wallahad

Swordsman
Ok... dags för ett gäng att bege sig på något Lajv.

Praktiskt sett:
2 vapen går att använda samtidigt, mot samma mål eller två mål.
Ett anfall med båda vapnen, från samma håll, mot samma målområde är svårare att parera och att utföra. Men lyckas paraden bra så är båda anfallen parrerade.
Vanligast är att man anfaller med primära vapent, få en blotta och anfalla blottan med sekundärt vapen. (Värja och Dolk).
Att anfalla med båda vapnen fr två skilda håll samtidigt kommer att skapa en blotta som heter duga.

Regelmässigt:
Du får 1 extra handling gratis, ingen SG ökning. Men utmattningen ökar som normalt 1/handling + ÖverBelastning.

Så, vid ett anfall med båda vapnen samtidigt, mot samma mål, skulle jag säga att det är:
1; Svårare att utföra.
2; Farligare att utföra.
3; Svårare att parera.

1; Anfallet ger motståndaren en chans att kontra.
2; Anfallet ger motståndaren en chans att kontra.
3; Två vapen samtidigt. Då bör man ha 2 verktyg att hantera. Har man inte det så skulle jag säga Ob2t6 svårare att manövrera bort båda slagen.

Ang kontrings chansen:
Motståndaren får en möjlighet att genomskåda anfallet och där igenom göra ett Kontrande anfall.
Ob3t6 vs insikt. Fint modifierar som vanligt.

Isendul

Veteran
Ob2T6 stårare att manövrera bort båda slagen tycker jag låter bra.
Men då borde man inte kunna undvika ena och parera den andra, det blir för krångligt för både spelaren, spelledaren och rollpersonen.

att göra två olika saker samtidigt blir svårt, jag menar: att koncentrera sig på var man ska slå med dem där två svärden (därför +Ob1T6 på båda handlingar).

Men att försvara sig, ducka, parera och leta efter eventuella glipor i försvaret (el. rustingen för den delen) borde bli lite svårare än +Ob2T6, vilket ger en klar fördel till den med två svärd (annars är det ju ingen idé att ha två stycken).

Archelon

Veteran
Jag har själv en fråga angånde två vapen;
Får man inte nån fördel av att bära två vapen i en strid även ifall man saknar tekniken "två vapen"?

Att möta nånting som har två spetsiga vassa saker är väll lurigare än att möta nånting som bara har en, för då vet man ju var man bör lägga den mesta uppmärksamheten vilket borde ge nån psykologisk bonus. Man har ju mer spelrum när man själv har 2 vapen eftersom man oftare har ett vapen redo på rätt plats för att banka blotta då den uppenbarar sig, eller?

wallahad

Swordsman
Ang att undvika anfall fr vapen så hänvisar jag till den frivilliga regeln med SG vid specifika anfall kontrat med undanmanöver.
Ex: Ett svepande hugg undviks lättast genom att backa. (Regleran.)

Dock för att klargöra för Isendul; Är man bättre tränad en genomsnittet så är det helt godtagbart att undvika ett anfall och parera ett annat. Med sedvanlig mod för kumulativa handlingar.

Att göra fler handlingar än 1 är redan upptaget i reglerna. Stridstekniker kan dock ge undantag till sagda regel.

Vidare att det ska vara svårare än Ob2t6 att ducka fr anfall. RTFM!!!! (Read The F****** Manual)
Ducka börjar på Ob3t6 liksom mycket annat. Det är endast blockering med Sköld som är lättare, i grund.
Lyckas du välja rätt undvikande manöver så kan du komma ned till Ob2t6 i grund, men åter igen, uppföljande anfall kommer att säkerställa att du måste byta undvikande stil, om anfallaren vet vad den gör.

Archelon: Att tillskriva 2vapen ännu mera fördelar kommer att skapa en obalans som inte är trevlig.
Visst Noob 1 vs Noob 2 får verkligen det psykiska övertaget men Noob 1 vs Expert 1 får det garanterat inte.
Tvivlar du, besök närmaste kampsportsförening.
Visst du har möjligheten att flamsa runt så mycket att man inte riktigt vill in i närstrid MEN, flamsar du så får du mindre kraft = Lättare/mindre skada.
Flamsar du runt på ett kraftfullt sätt kommer Expert att kliva innanför din effektiva radie och avsluta striden.

Vidare att gå med ett vapen i vardera handen är också vettigt beroende på rustning på motståndaren. Vissa rustningar skyddar bra mot hugg skador men mindre mot stick.

Archelon

Veteran
Att tillskriva 2vapen ännu mera fördelar kommer att skapa en obalans som inte är trevlig.

Hmm det kanske jag glömde pressa fram men jag sökte inte efter att ge 2vapen nån bonus utan mer göra att det faktist händer nått överhuvudtaget när man använder ett vapen i var näve. Jag är MYCKET medveten om hur fruktansvärt bra stridstekniken är. En person med den är FÖR bra. två likvärdiga kombatanter där den ene har två vapen och den andre har några andra tekniker vinner killen med två vapen. Efter att killen utan gjort sina anfall så kommer ett motanfall som han inte kan ta hand om. Eller så blir det tvärt om, killen med två vapen bara nöter ner motståndaren då han är chanslös mot det sista anfallet.

Jag tar gärna förslag på förändrigar i hur den tekniken 2vapen fungerar. Men samtidgt tycker jag det borde ge nån påtagligföänrig att köra med två vapen i strid utan tekniken. Mer vinit? Mindre skada? Förändrad SI (-2/+2)? Ökad svårighet?

Visst Noob 1 vs Noob 2 får verkligen det psykiska övertaget men Noob 1 vs Expert 1 får det garanterat inte.

Och Expert 1 med två vapen vs Expert 2 med ett?
Att sätta en expert mot en "noob" i test ger väll föga bra testresultat. :gremtongue:

Tvivlar du, besök närmaste kampsportsförening.

Ok? Det där hjälper ju mycket. Jag vet inte hur bra du är vad det gäller kampsporter och du vet inte hur bra jag är. En person som Judoat i 3 år behöver inte vara grymmare "stridsvanemässigt" än din normale bråkstake så jag vet inte vad det skulle tillföra. :gremsuck:

Regmolar

Swashbuckler
Regeltekniskt sätt förlorar du bara på det då det är Ob1T6 svårare att använda vapnet du har i "fel" hand (om man inte är Dubbelhänt, dvs.). Kan inte någon leta upp lite lajvvapen och testa vad som egentligen gäller? :gremwink:

lijat

Swordsman
Mitt förslag. När du använder två vapen får du inget minus för att ha ett vapen i fel hand (borde tas bort jämt och ersättas med -2 i si eller något) vidare får du -ob1t6 på pareringar då du betydligt offtare har ett ledigt vapen att parera med och slutligen får du 0/+1 i si för att det är lättare att pressa motståndaren när anfall kan komma från alla håll.

Lijat - annser att stridskonster är onödiga och borde ersättas med bättre regler för specialiceringar kombinerat med höga färdighetsvärden.

Evil Peter

Hero
Att undvika två vapen är dock inte mycket svårare om man rör sig bakåt, dvs ut ur räckvidden. Inte minst pga att anfallaren med två vapen kommer ha sämre räckvidd med ett av vapnen, även om de är lika långa, då ingen strider helt vänd mot sin motståndare (det är korkat ur defensiv synpunkt).

Har man utrymme är det faktiskt väldigt mycket lättare att försvara sig retirerandes än om man försöker parera eller på annat sätt stanna inom räckhåll. Däremot har man ju klart svårare att ha en vettig offensiv när man agerar på det sättet.

Isendul

Veteran
wallahad RTFT! (Read the fucking text)

Ob2T6 stårare att manövrera bort båda slagen tycker jag låter bra. //Isendul Dvs jag.
Svårare är felstavtat, men du kan väl läsa?

Och ja, jag har läst regelboken. Där det står följande
Varje extra manöver som utförs ökar svårigheten för alla färdigheter, inklusive vapenfärdigheter, med +Ob1T6 under hela rundan. Två manövrar ger alltså +Ob1T6 på båda manövrerna och tre manövrar ger +Ob2T6 på alla tre manörerna.
Och ja, jag har gått i kampsport (fick fjärde mon-bältet innan jag la ner ), men det är alltid skillnad på n00b och expert. Alltid, vad det än gäller (det är därför det kallas n00b
A newbie (Leet: n00b) is a newcomer to a particular field, the term being commonly used on the Internet, where it might refer to new, inexperienced, or ignorant users of a game, a newsgroup, an operating system or the Internet itself.
An expert is someone widely recognized as a reliable source of knowledge, technique, or skill whose judgment is accorded authority and status by the public or their peers.
)