Nekromanti Tvåhandsfattning

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har en tilläggsregel till Stridsreglerna i Saga.

Om man väljer att slåss med ett vapen i ett tvåhandsgrepp så ökar skadan med +1. Alla tvåhandsvapen måste fattas med två händer får alltså denna bonus. Och om man väljer att göra ett krafthugg med sitt, normalt enfattade bredsvärd, så får man +1 i skada. Det kan även gälla små vapen som kortsvärd och dolkar. Då tar man tag i det lilla galtet och ligger hela sin tyngd bakom den lilla klingan och får +1 i skada.

Jag kan tycka att det är svårar att parera med ett vapen som är tvåhandsfattat (men har igentligen ingen riktig kunskap om detta) på grund av att man inte är lika rörlig och snabb. Därför kan man ha regeln att man får -1 i Försvar den runda man har fattat ett vapen med två händer.

För att ytterligare spåna vidare så kanske inte +1 i skada ska gälla tvåhandsvapen, så som tvåhandssvärd. I regelboken ger det vapnet redan en hög skada, antagligen beroende på att det just är stor och tvåhandsfattat. Men till detta kan man säga att dessa vapen är gjorda för att använda med två händer och då får man inte -1 i Försvar.

Så man kan sumera det som, en en rollperson vill fatta ett enhandsvapen med två händer så gör vapnet +1 i skada den rundan men rollpersonen får -1 i Försvar.

Synpunkter?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Egentligen har jag räknat med det där med tvåhandsfattning = extra kraft = mer skada direkt i grundreglerna... man behöver ingen speciell regel för det... möjligen kan man ha det om man har vapen som både går att använde med en resp. 2 händer... fast jag tror att den skillnad i skada det gör är rätt försumbar om man jämför med andra faktorer. Kanske mer skada om man trycker in en dolk med 2 händer och med kroppstyngden bakom (som du skriver) men det är ju inte så enkelt att göra i en strid.

Jag har ju både tränat vanlig fäkning med värja och kendo/iaido (med främst tvåhandsfattning) och vill inte påstå att det skulle vara lättare att parera med ett enhandsfattat vapen än ett tvåhandsfattat... nästan tvärtom faktiskt då man har bättre grepp och styrka med 2 händer...

hmmm... får fundera på det där.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ja, det där med dolken och kroppstyngd kanske är mer än nådastöt med "automatiskt lyckat" resultat.

Anledningen till funderingen är ju bastardsvärdet. När är det fördel att använda det med två händer kontra en hand?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
[ QUOTE ]
Det kan även gälla små vapen som kortsvärd och dolkar. Då tar man tag i det lilla galtet och ligger hela sin tyngd bakom den lilla klingan och får +1 i skada.

[/ QUOTE ]

Det finns tillfällen då man tar tag i klingan med vänster hand för att få till en kraftig stöt. Detta är specielt användbart i brottningssammanhang med en dolk. Stöten (eller intryckningen snarast) blir då rätt svår att avvärja, men är å andra sidan rätt svår att få till.

[ QUOTE ]
Jag kan tycka att det är svårar att parera med ett vapen som är tvåhandsfattat (men har igentligen ingen riktig kunskap om detta) på grund av att man inte är lika rörlig och snabb. Därför kan man ha regeln att man får -1 i Försvar den runda man har fattat ett vapen med två händer.

[/ QUOTE ]

Det är fel. I de flesta fall får man bättre kontroll över ett vapen med tvåhandsfattning vilket gör det enklare att skydda sig.

Fördelar och nackdelar med tvåhandsfattning är inte de som de flesta tror. Tvåhandsfattning ökar primärt kontrollen, inte skadan (även om skadan kan öka i vissa lägen som en följdeffekt). Nackdelen är att man förlorar räckvidd (en vanlig fint med långsvärd är att plötsligt släppa ena handen och hugga/sticka med enhandsgrepp för att därigenom utöka räckvidden vilket kan förvirra motståndaren). Tvåhandsfattningen för också att man kan använda ett längre/tyngre vapen utan att det blir klumpigt.

Vilken fattning som ska användas beror också på hur vapnet är utformat (handtag, massfördelning och tyngpunktens placering). Ett svärd som är gjort för enhandsbruk kommer inte att fungera lika bra med tvåhandsfattning som ett motsvarande svärd som är gjort för tvåhandsbruk.

Observera att det är vanligt att man ändrar fattningar mitt i en strid beroende på situation. Detta sker mycket snabbt och utan några krusiduller (det är en del av träningen). Därför tycker jag det oftast är onödigt att särskilja fattningar i regler, man kan bara anta att rollpersonen ändrar fattning efter situation.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
[ QUOTE ]
nej, att använda bastardsvärd med 2 händer är mer en stilgrej...

[/ QUOTE ]

Normalt sätt så är bastardsvärd (eller långsvärd) tvåhandsvapen. Deras hjalt och andra egenskaper är avsedda för tvåhandsbruk. De går visserligen att använda i enhandsfattning men det görs helst endast som del av speciella manövrar. Det vore t.ex inte så bra att försöka slåss med ett bastardsvärd och en sköld.

Bilden i boken ser också ut att föreställa ett svärd som ska fattas med två händer.

Men det är ju en rollspelsvärld så det är strunt samma.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, det är tänkt att i huvudsak användas med 2 händer... men som du skrev; det på verkar inte skadan egentligen. Jag har dålig koll på att slåss med medeltida vapen, men har tränat iaido och kört en del tameshigiri (huggövningar med skarpslipad katana)... där är det vanligtvis vänsterhanden som ger kraften i hugget medan man mer styr med högerhanden (som håller lösare i svärdets handtag - tsuka). Alltså inte alls som att hugga ved med en yxa eller så med två händer.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har själv kommit på en anna lösning.

Ett kortsvärd har idag +1/+1

Ett bredsvärd har +2/+2. Det nya blir +2/+1.

Ett bastardsvärd har +3,+1/+2

Ändring blir att skadan på bredsvärdet sänks till +1, så att satsen blir +2/+1. Alltså blir det bättre att slåss med än ett kortsvärd men med samma skada och så blir bastardsvärdet ett kraftfullare vapen men har två olika anfallsvärden beroende på avstånd.

Så ska jag köra.

Kommentarer?
 
Top