Nekromanti Tvåhandsvapen från hästryggen

Pendragon

Swashbuckler
Är det möjligt att svinga ett tvåhands närstridsvapen från häst ryggen? Jag kommer främst att tänka på de Cirefaliska vapenmästarna som verkar främst slåss beridet. Är det bara jag som har fått intrycket av att Melorsvärdet är i det närmaste standard för dem?

Xzarjo

Warrior
Tjaa... att styra hästen utan att hålla i tyglarna är ju inget problem, men när det gäller tvåhandsvapen är jag fundersam med tanke på tyngdpunkten. Skulle nog säga att det är möjligt om du använder en strids-sadel, alltså en sådan med rämmar. Då sitter du fast och behöver inte bekymra dej om balansen, utan då behöver du bara styrkan för att fifta med det stora svärdet (ungefär som om man sitter i en stol). Med vanlig ridsadel därimot tror jag inte det är möjligt då du inte har någonting att ta stöd mot (som att sitta i en gungstol)vilket kan resultera i att hästen blir ett huvud kortare om olyckan är framme.

Korpen

Hero
Frågan är vilken typ av tvåhandsvapen du menar.
Stångvapen som hillebarder går alldeles utmärkt att använda från hästryggen, det finns det historiska exempel på, t.ex Khitan och även kineser gjorde det. Vad gäller tvåhandssvärd så är jag mer tveksam till att man kan svinga de effektivt från en sadel, specielt om man har en rustning på sig.