Nekromanti Två synpunkter

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Färstfakta ...

»Är du säker på att inte "färst" är dialektalt i så fall? Jag har alltid hört att det i alla tider saknats ett ord för den där sista böjningsformen.«

Få-fåare-fåast finns belagt från 1755.

Få-färre-färst finns belagt från så sent som 1849.

1926 benämns superlativformen som »obruklig«. Istället rekommenderas »det minsta antalet« eller »fåtaligast« (det senare egentligen superlativformen av ordet »fåtalig«)

Att superlativformen »färst« försvunnit ur svenskan är för mig helt obegripligt. Det är ju ett ord man behöver och skulle använda sig av relativt ofta.

få-färre-det minsta antalet ... onödigt krångligt tycker jag.

Fram för »färst«!

Netfeed

Swashbuckler
Re: Rising's Forumvärderare: [Fedt OT]

va!?(tekniskt sett ett utroppstecken) tycker du att det saknas glöd? varför gör du inte något åt det då!?(ett till) du kan ju itne bara sitta där och klaga, bara att dra fram stora trump-kortet, summera dig själv till amber och skriva en ny vass tråd som alla andra svarar på, det är inte upp till oss det är upp till dig som forumanvändare att göra det bästa åt det och itne du som användare att vänta på oss andra användare att göra något åt de...

:gremsmirk:

så sätt igång och börja skriv något som ser ut som om det är vettigt och få upp oss ur svackan, se så, sitt inte bara där, tjugo snabba inlägg, nu!(ett utroppstecken till) här blir inga inlägg gjorda!(ett till)

//Netfeed, låt allt från havet stanna där det är

Netfeed

Swashbuckler
Re: Färstfakta ...

kan inte "färst" misstolkas till "färsk"? eller till.. nja vi håller oss där

få-färre-färsk?
få-färre-fläsk? njä

får-smakar-fläsk?

//Netfeed, scart-kablar für allen

Rising

Vila i frid
Självkritik

"tycker du att det saknas glöd? varför gör du inte något åt det då!?"

Det är nog snarare tvärtom. Det är jag som orsakat svackan, och nu kan jag bara konstatera att hela forumet blir trist så fort som jag råkar skriva dåliga inlägg.

(erm, jorå, hela världen snurrar runt mig)

"det är upp till dig som forumanvändare att göra det bästa åt det"

...men det är också upp till mig som kverulant (fint ord) att gnälla åt det tills någon gör så att det blir bättre.

"så sätt igång och börja skriv något som ser ut som om det är vettigt"

Ska försöka.

Puss

/Rising

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Menar du inte SAOB då? ...

Muahahahaaa... underbart! Själv brukar jag använda mig av orden ehuru och eljest när jag kommunicerar med myndigheter.

Troberg

Sinister eater
Re: Menar du inte SAOB då? ...

Själv brukar jag använda mig av orden ehuru och eljest när jag kommunicerar med myndigheter.
Jag har övervägt dem, men valt att inte använda dem. De känns bara gammaldags och tillkrånglande, medan enär är ett ord som man ser i lagtexter.

Troberg

Sinister eater
Re: Fel, fel, fel, fel, fel ...

Jag har hört att "troberg" är ett annat ord för "föråldrad"...
Nu ska du inte vara kaxig bara för att du inte råkar vara gammal nog för att behöva oroa dig för att bli utrotad av en meteorit. :gremgrin: