Nekromanti Två vapen

Sedor

Veteran
Re: Vänta nu!!

<I>Försvararen går och skäms i ett hörn.</I> med en strut på huvudet ;-)

RC

Helmgast
Det har jag ju inte lagt in och fått skäll så att tråden låstes, ungefär...

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Carwelan

Veteran
jodå,du fixar färdigheten Två Vapen eller så lägger du till + Ob1T6 på färdihetsslaget Exempel:Alean är högerhänt och har 2 lyfali-svärd,han ska göra ett utfall mot en tirak med två hugg(ett för vardera hand) då slår han först med högerhanden för att se om han träffar svårighet = Grund=
Ob3T6. sedan ska Alean slå med sin vänster-hand med svårigheten = svårt (inte dubbelhänt eller ambidextriös)
= Ob4T6.... inte så svårt

Helmgast
Två vapen, uppföljning.

Nej. Om man gör en handling är det Ob3T6. Gör man två så blir det Ob4T6, Ob4T6. Om du inte är dubbelhänt så får du dessutom lägga till Ob1T6 på slaget med "fel" hand. Dvs Ob4T6, Ob5T6, vilket har en överhängande fummelrisk.
Om han däremot har ett svärd i "rätt" hand och gör två hugg med samma hand (och inte har tekniken "uppföljning", vilken man iofs har i Sunai Lyfali, men han kanske kör med färdigheten svärd istället), så blir svårigheten Ob4T6, Ob4T6. Ngt lättare.

Har han tekniken "uppföljning", så blir slaget Ob3T6 (hugg 1), Ob3T6 (teknik), Ob3T6 (hugg 2).
Har han tekniken "två vapen", så blir slaget Ob3T6 (hugg 1, höger hand), Ob3T6 (hugg 2, vänster hand. Man kan givetvis hugga i omvänd ordning.

Sammanfattning. Hugg (eller stöt osv) inte med "fel" hand. Tekniken "uppföljning" är bra, men "två vapen" är superbra.

Helmgast
Re: Två vapen, uppföljning.

Ps. Har du både och (finns i västländska stridskonster t ex Kafer Granasch), så blir det Ob3T6 (hugg 1, höger hand) Ob3T6 (teknik), Ob3T6 (hugg 2, höger hand), Ob3T6 (hugg 3, vänster hand), Ob3T6 (teknik), Ob3T6 (hugg 4, vänster hand). Då har du prickat in 4 hugg utan att slå ett slag med Ob4T6.

Om försvararen har sköld så får han slå med Ob5T6, och sannolikheten att han gör ett motanfall är liten, speciellt om man tänker på regeln som står längst bak i EON 2. (han (försvararen, kan vara hon också men det blir jobbigt med utrymme:) ) får slå Ob3T6 (block 1, skall göra motanfall), Ob4T6 (block 2) Ob5T6 (block 3), Ob6T6 (block 4), motatack (Ob3T6 i grund +Ob4T6 pga att det är handling nr 5 +Ob1T6 pga att denne gjort blockeringar = Ob8T6). Tror ni inte på mig så läs i slutet av EON2.

Sammanfattning. Granash-krigaren är en mkt svår motståndare.
Ds.

Sedor

Veteran

<I>Har han tekniken "två vapen", så blir slaget Ob3T6 (hugg 1, höger hand), Ob3T6 (hugg 2, vänster hand...</I>
Du glömde lägga till en tärning till på fel hand.
Ex: en högerhänt person har tekniken två vapen, så blir slaget Ob3T6 (hugg 1, höger hand), <B>Ob4T6</B> (hugg 2, vänster hand) eller tvert om bara man lägger till en tärning (+Ob1T6) på vänster (fel) hand.

Rätta mig om jag har fel för jag har inte krigarens väg här men skriv då vad det står på två vapen.

RC

Vindhand

Myrmidon
mysko

Det känns litet fel att man skulle kunna göra "uppföljning" med båda vapnen separat (parallellt?). Det är tekniskt väldigt svårgenomförbart (om man inte står och vevar som en väderkvarn med båda armarna vilket knappast kan räknas som fullgoda anfall).

IMHO bör två vapen och uppföljning utesluta varandra (Att anfalla med sitt andra vapen _är_ en slags uppföljning, med en viss bonus... vilket känns rätt rimligt). Strid är mycket en fråga om timeing och gör man det ena har man sannolikt försuttit sin chans att göra det andra.

Draugin

Warrior
Du borde läsa regelboken.

Kolla in bakgrundstabellerna (Fysisk egenskap: 28) där står det följande:
"Ambidextriös. Rollpersonenkan använda båda händerna samtidigt och behöver inte skaffa sig stridstekniken Två vapen för att kunna slåss med två vapen samtidigt. Rollpersonen får en extra handlig i strid... .... -utan extra svårighetsökning". Läs regelboken innan du påstår att jag har fel!

Big Marco

Läskig
Re: Uppföljningar

För att få utföra en uppföljning krävs dessutom fler uppfyllda villkor - det är inte alltid man får göra uppföljningar, även om mman har tekniken. Något att tänka på måhända?

-Marco Behrmann

Helmgast
Re: Uppföljningar

Jo, det var en av anlednigarna att jag skrev att "två vapen" är bättre. Men man kan väl använda "uppföljning" tillsammans med "två vapen" som mitt exempel eller???

Helmgast

"Två vapen" har ingen fel hand du är helt enkelt "ambi" inom en specifik stridskonst och just bara där, du blir inte bra på att använda två yxor om du kan använda två mûhadinsablar.

Har jag aldrig sett. Men jag har varit litte borta från forumet ett tag så jag kan ha missat det.

Tycker inte ni också att trådar låses mer nu för tiden. Förbannat jobbigt. Ibland vet man ju inte ens varför.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Helmgast
Det var du som skällde ut mej.

Helmgast
DUBBELHÄNT

Det du syftar på måste vara den fysiska egenskapen "dubbelhänt". När man är "ambi" har man som sagt en extra attack varje runda, likaså om man har "två vapen", men då gäller det endast inom en specifik stridskonst; "ambi" gäller alla stridskonster.

Helmgast
FEL!

Så här funkar det egentligen:
Om du är ambidextriös så blir det ingen svårighets ökning dvs 2 attacker à Ob3T6.

Om du har två vapen-tekniken så funkar det som om du vore ambi, nackdelen är att det endast gäller 1 stridskonst. Du måste lära dej två vapen-teknken för varje stridskonst som du vill bli övermäktig inom.

Om du är DUBBELHÄNT så blir det en svårighetsökning dvs 2 attacker à Ob4T6.

Om du inte har nån färdighet alls blir det svårare med den sekundära vapenarmen dvs 1 attack à Ob4T6 och en attack à Ob5T6.

Vad snackar du om? Jaja det var na något dumt som du sa, som vanligt./images/icons/wink.gif Och då det var jag som sa det till dig så att du kunde lägga ut det på forumet så ska du inte ta åt dig äran över att ha upptäckt det./images/icons/tongue.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Uppföljning.

Man bör kunna använda Två vapen med Uppföljning då det inte står några restriktioner som det gör på Hoppteknik + Högspark eller Bedövande slag + snabba/kraftfulla anfall.
Alltså kan Uppföljning användas till allt. Kraven är:
Uppföljning...
...kan göras om moståndaren blir tillbakaknuffad.
...sker om ovanstående händer på den FÖRSTA attacken i rundan.
...räknas inte som en handling.
...kan inte måttas. Anfallet blir på normal nivå. Slå fram var du träffar.
...slås med normal svårighet (Ob3T6).
...gör -Ob1T6 i skada.

Andra kravet utesluter att mer än en Uppföljing får göras per runda samt att man inte kan göra Uppföljningar på Uppföljningar.

Radin

Vindhand

Myrmidon
Re: Uppföljning.

Andra kravet utesluter att mer än en Uppföljing får göras per runda samt att man inte kan göra Uppföljningar på Uppföljningar.

Det är bra... anfall-uppföljning-anfall är ju inte fullt lika absurt som anfall-uppföljning-anfall-uppföljning :)

Man kan ju fråga sig om det verkligen är ok att "sticka imellan" med en uppföljning mitt i en anfall(h)-anfall(v)-kombination. Det kanske inte står uttryckligen någonstans men IMHO vore det rimligt, ur en timeingsynvinkel...

Anson

Veteran
Det beror på om du är ambidextriös, dubbelhänt eller inte. Om du är ambidextriös så får du två handlingar och kan då använda två vapen utan att få svårighet. Om du är dubbelhänt så får du det som två handlingar i anfallsfasen med varje +Ob1T6 i svårighet. Är du inte något av de så får du det som två separata handlingar en i anfall och en annan .