Nekromanti Två vapen

Rickard

Urverk speldesign
*harkel* [Låång]

Och jag citerar (s. 59 DoD4, s. 70-71 i DoD5):
<UL>
Svärdshand och vapenkombo
"<EM>Denna färdighet används för att lära sig slåss med två vapen samtidigt </EM>/---/<EM> Färdigheten måste utvecklas inviduellt för varje kombination av vapen exempelvis 'Kortsvärd+dolk'...</EM>" Alltså måste man säga 'Kortsvärd+slagmål' för att använda sköldhandens knytnäve. "<EM>Man måste dessutom ange i vilken hand man håller respektive vapen (såvida man inte är dubbelhänt eller ambidextriös)"</EM> Att de nämner ambi. är konstigt eftersom om man är ambi. behöver man inte Två Vapen. "<EM>vilket innebär att du kan använda bägge händerna samtidigt till olika saker utan att ha några som helst problem.</EM>" - DoD4, s. 27

BC och FV
"<EM>Färdighetsvärdet i att använda två vapen tillsammans kan aldrig översiga det lägsta av de enskilda FV:na. Man kan sålunda inte ha FV 10 i 'Kortsvärd+dolk' om man inte har minst FV 10 i både Kortsvärd och Dolk. Å andra sidan får man automatiskt hälften </EM>/---/<EM> av det lägsta FV:t som BC.</EM>"

Valmöjligheter i handlingar
"<EM>Om man går in i strid med två vapen, oavsett vilka, har man tre valmöjligheter; att göra två attacker, att göra en attack och en parad, eller att göra två parader.</EM>"
</UL>

"<EM>'Två Vapen ersätter de två (/en) vapenfärdigheterna och man ska slå för varje handling. Ett slag med Två Vapen gör inte att man (miss)lyckas med båda vapnena.'

Det hittar inte jag i min regelbok...

Och ser man till ditt exempel så får du ju isåfall aldrig erf i Två Vapen, och då kan du aldrig bli bättre på den färdigheten.</EM>"
Reglerna till DoD4 och 5 skiljer sig inte så mkt. De har bara kopierat och klistrat in i Chro:s värld. Kopieringen syns även i DoD6 (hänvisar till Ilmarsch för att ta ett ex.). Hittar i regelbok? Näe, men använd logik. Gör du två saker så är det två tärningsslag. Hoppar du över två stup kort efter varandra även det två t-slag, inte ett modifierat. Söker du efter två droger i stan så är det två mod:ade Undre Världen-slag och inte ett kraftigt mod:at. Attackerar du två ggr så är det två slag, inte ett osv.
Erf i Två Vapen hade Eriks RP fått om han lyckats slå under sitt FV i Två Vapen när han attackerade m. kortsvärdet. Han hade också fått ett erf. i kortsvärdet.

"<EM>Är det inte så att man får en extra vapennhandling redan genom att hålla ett vapen i båda händerna?</EM>"
Nu kommer vi in på "Krigarens Handbok" (som inte jag använder). Ja, om man har SMI 3-18 får man två handlingar och om man strider med två vapen (inte färdigheten) så får man en extra handling. Dessa är för båda händerna. Visst får man en extra handling om man har ett lätt vapen (STY >/= STY-krav+10) men man måste ha "Två Vapen, [vapen]+slagsmål" för att få den extra handlingen med vänsterhanden.
Nu till det dumma. Det finns inget som säger att man kan använda det tyngsta vapnet i alla handlingar (sköld räknar jag inte som vapen)! Om man använder Renfields metod så gör det inget om man misslyckas med Två Vapen. Man kan ändå använda sitt bästa vapen och det andra vapnet gör inget mer än ger ytterligare en handling.
Ah! Nu såg jag.. När Berserk skrev "...genom att hålla ett vapen i båda händerna?" så trodde jag han menade hålla ett vapen med båda händerna, inte ett vapen i vardera handen. Äsch! Orkar inte ta bort det jag skrivit.

"<EM>Men det tycker jag är ologiskt då man isåfall automatiskt får två handlingar bara för att man skaffat färdigheten i fråga.</EM>"
Svarade inte på frågan i förra inlägget men tänkte göra't nu när mitt inlägg ändå är så långt.
Har man betalat för färdigheten så måste man få använda den, el. hur? Dessutom har den en nackdel (inte högre än lägsta FV:t i vapenkombon) och (som jag sa i förra inlägget) man får ändå automagiskt FV/2 i BC så det är som att göra två attacker.

NOT: Nu säger jag inte att jag har rätt. Jag ger bara <EM>min</EM> syn på Två Vapen. Renfield (m. andra) ger sin.

/[color:green]Han</font color=green> som försökte vara så lugn och retorisk som möjligt

Pazuzu

Warrior
Eget kapitel

Intressant tråd.
Asså handlingar är ett eget avancerat kapitel...

Man FÅR inte en till handling bara för att man har en två-vapen-färdighet. Inte heller för att man håller en dolk (lågt sty-krav) i ena handen. Eller för att du håller en sköld i vänsterarmen. Det är skillnad på handlingstillfällen och handlingar. Du får agera på olika handlingstillfällen beroende på din smi. (Det finns tre stycken i en rond.) Handlingar du får från exemplen ovan måste brukas av respektive arm/vapen.

Exempelvis... Du har smi 15, färdigheten svärd(h)+dolk(v) och är beväpnad. Men du kan inte svinga svärdet tre gånger i ronden för det. Du får fortfarande bara agera på två handlingstillfällen. Dock har du en extra handling med dolken i vänsterarmen som får läggas var som helst i ronden. Så funkar det.

Man har aldrig bara "extra" handlingar. De är alltid till för något speciellt. T.ex en parad med en sköld.

I övrigt kan man inte ha slagsmål (h) + slagsmål(v) som två-vapen-färdighet. Well man KAN säkert, men det är inget jag skulle tillåta som spelledare. Dagens boxare har dock det. De lär sej att boxa med båda händer och slagen haglar i slagsmål.

Ambidexteritet är inte heller något jag tillåter som spelledare. Det är en autistisk förmåga (tror jag) som gör att man exempelvis kan skriva två olika brev samtidigt med en penna i vardera hand. Det bör också kunna uppkomma om man får kopplingen mellan hjärnhalvorna (heter?) avklippt.

Ni kanske redan förstog detta men tänkte bara upplysa.

/Pazuzu - Diskuterat mycket handlingar

Eksem

Champion
Re: *harkel* [Låång]

"Hittar i regelbok? Näe, men använd logik. Gör du två saker så är det två tärningsslag."

Men jag anser att man gör tre saker, och ska slå tre färdighetsslag (eller två om det första misslyckas). Såhär ser jag det:

Först slår man för Två Vapen för att se om man lyckas med den färdigheten. Misslyckas man får man bara använda sitt ena vapen (som vanligt). Lyckas man så får man de fördelar som Två Vapen innebär (precis som med alla andra färdigheter). Jag tycker med andra ord som Renfield.

"Om man använder Renfields metod så gör det inget om man misslyckas med Två Vapen. Man kan ändå använda sitt bästa vapen och det andra vapnet gör inget mer än ger ytterligare en handling."

Nejnej, så blir det ju inte. Det andra vapnet är inte intressant om man misslyckas med Två Vapen.

Dessutom förstår jag inte hur man ska bli bättre på Två Vapen enligt ditt system, eftersom du aldrig får erf för färdigheten i fråga.

Sodivra

Champion

Rrrrrg! Varför bara kunna använda sitt ena vapen plötsligt? Det är ju ologiskt!

Näh, gör som ni vill, jag fick lite ryck bara.. /images/icons/wink.gif
Men det står väl i reglerna att man kan välja att lägga erfarenhetspoäng på vapenfärdigheten eller Två vapen-färdigheten?

Berserk

Warrior
Syn på saker och ting.

Måste börja med att tacka för det långa och mycket uttömande svaret! Mycket intressant läsning.

Ah! Nu såg jag.. När Berserk skrev "...genom att hålla ett vapen i båda händerna?" så trodde jag han menade hålla ett vapen med båda händerna, inte ett vapen i vardera handen.

Sedan kan jag fortsätta med att konstatera, att din senare tolkning av mitt inlägg var den jag ämnade. Uttryckte mig klumpigt. Ska skärpa mig.

Och nu till det tredje. Ska ge er vår grupps hantering av att hålla ett vapen i vardera handen. Detta har jag nu insett att vi kanske får ändra på. Såhär har vi spelat:
Om en person är vänster- eller högerhänt och håller ett vapen i vardera handen får denne först använda sitt huvudvapen till en normal attack på sitt första handlingstillfälle. Han får senare, sist i stridsrundan, göra en till attack med det andra vapnet. Han kan även parera en attack, och bägge dessa handlingar har isåfall CL -10. (Han kan även gå ut med "fel hand" först, och isåfall spara sin bättre hand till sist i rundan.)

Om en person är dubbelhänt, men annars är i samma situation får han som ovan först attackera med ett vapen, sedan med det andra sist i stridsrundan. Han har lika CL i båda fallen.

En ambidexteriös person kan koncentrera sig på två saker samtidigt och får därför under sitt handlingstillfälle sätta in bägge sina handlingar, dvs. attackera två gånger på rad. Naturligtvis med samma CL på bägge attacker. Han kan även kasta två enhandskastvapen samtidigt. T.om på olika mål.

Vi har tyckt om detta system, för det gör BP-satsningen värd besväret. Med det system som Han förespråkar verkar det som om det skulle bli mindre "action" i striderna och dessa skulle dra ut ytterligare på tiden. Att slumpstrider blir långa har varit ett stort problem i vår grupp, och vi har försökt påverka detta med ett nytt förflyttningssystem som jag tror Legioth har redogjort för tidigare. Om en icke krigisk RP/spelare måste sitta en timme och se på hur hans kamrater gör slut på en stackars björn tappar han lätt motivationen!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Berserk

Warrior
Re: Eget kapitel

Jag hänvisar till mitt långa inlägg ovan och konstaterar att jag vet skillanden mellan grund(universal)handlingar och fördefinierade handlingar med speciella vapen. Orkade bara inte skriva ut allt. Bekvämlighet, ni vet! :)

/Berserk

Eksem

Champion

"Varför bara kunna använda sitt ena vapen plötsligt? Det är ju ologiskt!"

För att man tappar koncentrationen!

"Men det står väl i reglerna att man kan välja att lägga erfarenhetspoäng på vapenfärdigheten eller Två vapen-färdigheten?"

Det har jag inte sett.

Rickard

Urverk speldesign

"<EM>Asså handlingar är ett eget avancerat kapitel...</EM>"
Rätt, kan hålla med om att jag inte förstått handlingssystemet. Läste igenom det igen och det står faktiskt inte att man <EM>måste</EM> använda sitt andravapen. Givetvis <EM>borde</EM> man få göra det med de handlingar man får extra. Logiskt tänkande. Men å andra sidan gillar jag inte handlingar som det står i Krigarens Handbok så jag kör inte me't. <B>Vindhand</B>s initiativsystem däremot...

"<EM>Men jag anser att man gör tre saker, och ska slå tre färdighetsslag...</EM>"
Man slår/parerar en gång med sitt vapen = en handling = ett tärningsslag. Du vill ha tre tärningsslag till en handling. Din motståndare tycker iaf att du bara gör en handling (svingar/stöter m. ditt vapen).
Vill du slå/parera m. båda vapnena så är det två handlingar = två tärningsslag.

"<EM>Med det system som <B>Han</B> förespråkar verkar det som om det skulle bli mindre 'action' i striderna och dessa skulle dra ut ytterligare på tiden.</EM>"
Hmmm. Mitt system kräver endast ett tärningsslag, likaså ditt, (för vad jag antog spelar du inte m. Två Vapen) så jag förstår inte varför mitt system blir mindre actionfyllt. Farten i strider beror mestadels på SL ändå.

"<EM>Att slumpstrider blir långa har varit ett stort problem i vår grupp,</EM>"
Det är bara för att SL ska beskriva allting. Det tar även mkt längre tid att beskriva ett rum än själv se det, el. hur? På så sätt kan man inte få ner stridernas varaktighet IRL. Om man beskriver det ballt så tänker inte spelarna på att en strid på 15-30 s. tog lika många min. IRL.

"<EM>De lär sej att boxa med båda händer och slagen haglar i slagsmål.</EM>"
Upptäckte när jag läste om slagsmål i 91:ans upplaga (s.43) så stod det "<EM>Man får göra en attack med vardera näven i en och samma SR</EM>". Att de tog bort det i Chro. är konstigt tycker jag. Hade själv en husregel (innan jag läste 91:ans slagsmål) att man kunde göra två knytnävsslag eller en spark bara för att nävarna gav mindre i skada samt för att det står 2 Nävar och 1 Spark som naturliga vapen i Monsterböckerna.

"<EM>Nejnej, så blir det ju inte. Det andra vapnet är inte intressant om man misslyckas med Två Vapen.</EM>"
Så helt plötsligt i ivern så glömmer man bort att man t.ex. har en dolk i vänsterhanden?

"<EM>Dessutom förstår jag inte hur man ska bli bättre på Två Vapen enligt ditt system, eftersom du aldrig får erf för färdigheten i fråga.</EM>"
Jag tar om exemplet, skriver om det och kommenterar det. k?

Exempel: Eriks RP har Två Vapen 12 och han har Dolk 12 och Kortsvärd 14. Han utsätts för strid och vinner initiativet. Han måttar ett hugg m. kortsvärdet (använder Två Vapnets FV: 12) och misslyckas. Han hugger även med sin parerdolk (även den FV 12) och får in en träff. Erik sätter ett erf för Dolkar (men inget för Två Vapen).
Hade Eriks RP lyckats med sitt hugg med kortsvärdet så hade han fått ett erf i <EM>både</EM> Två Vapen och Kortsvärd.

Alltså. Han får erf för att han använder en färdighet första ggn på en dag MEN eftersom han använder kortsvärdet så får han även erf. i det. Annars skulle det vara lite konstig. RP:n använder sina vapen men får bara erf i Två Vapen som inte kan höjas för att han ligger på maximum för FV:t (Dolkar hade FV 12, Max FV för Två Vapen = 12).

/[color:green]Han</font color=green> som finner det roligt att några orkade läsa igenom hans (någorlunda långa) inlägg

Eksem

Champion

Men, du svarar ju på saker som någon annan redan svarat på, som jag svarat på igen? Jag blir jätteförvirrad! Men nu tar vi det igen:

"Din motståndare tycker iaf att du bara gör en handling..."
&
"Hade Eriks RP lyckats med sitt hugg med kortsvärdet så hade han fått ett erf i både Två Vapen och Kortsvärd."

Om man får två erf måste det ju betyda att man gör två saker. Man kan ju inte få två erf för ett slag. Och motståndaren är väl ingen tankeläsare heller?

"Så helt plötsligt i ivern så glömmer man bort att man t.ex. har en dolk i vänsterhanden?"

Ungefär så. Man glömmer givetvis inte bort den, men det är ju som med färdigheter som hoppa och simma. Man glömmer ju inte plötsligt bort hur man hoppar eller simmar bara för att man misslyckas. Det går bara inte som man tänkt sig.

Man kan också se det som att man misslyckas automatiskt med sitt andra vapen p.g.a koncentrationsbrist.

Berserk

Warrior
Lite personliga funderingar.

Jag tycker i alla fall att under en så lång tid som fem sekunder (vilken enligt regelboken en SR tar) ska man hinna slå även med sin vänstra hand (högerhänt, naturligtvis), eller åtminstone parera. Man har naturligtvis den behövliga CL-modifikationen, såvida man inte är dubbelhänt. Dessutom tycker jag det borde, helt logiskt, gå att sopa till någon med två svärd samtidigt även om man inte är ambid. då detta inte är någon så svår rörelse om man gör lika med båda händerna. Då borde man även kunna parera med båda svärden (i kors, tex. och ta emot en tvåhandshammare/-svärd som kommer mot ens skalle!) Dessa skulle då dela på skadan och kanske klara sina BV:n. Detta förutsatt att man lyckas med båda pareringarna.

Allt detta jag nu skrivit är personliga funderingar som jag kommit på ungefär just nu, och som vi inte tillämpar. Man kunde dock göra det, för att få intressantare strider!

/Berserk

ang. tom sköldhand

Svärdshand och vapenkombo
"Denna färdighet används för att lära sig slåss med två vapen samtidigt /---/ Färdigheten måste utvecklas inviduellt för varje kombination av vapen exempelvis 'Kortsvärd+dolk'..." Alltså måste man säga 'Kortsvärd+slagmål' för att använda sköldhandens knytnäve

Som jag ser det är färdigheten "slagsmål" ingen vapenfärdighet och borde då heller inte gå under "två vapen". Det betyder att man kan slåss med ett vapen i ena handen och den andra tom, utan att behöva använda två vapen.

"I may be small but I can still kick your ass!"

Rickard

Urverk speldesign
Erf och handlingar

*slår sig för pannan och suckar*
"<EM>Om man får två erf måste det ju betyda att man gör två saker. Man kan ju inte få två erf för ett slag.</EM>"
Om man slår perfekt slag får man 1T3+1 erf. Innebär det då att man gör 2-4 handlingar? Fast nu får man två erf. i två <EM>olika</EM> färdigheter.
Jag (och OBS jag) tyckte att det var konstigt att man bara fick erf i Två Vapen om man använde den färdigheten. Därför får man erf även i vapnet eftersom man använder trots allt det.

"<EM>Och motståndaren är väl ingen tankeläsare heller?</EM>"
Förstår inte vad du menar. Tankeläsare? Han ser att du slår en gång mot honom. En handling... Vari ligger problemet? *förvirrad* Vad läser han för tankar? Måste han vara tänkeläsare för att fatta att du ska attackera honom, el. vad menar du?

"<EM>Man glömmer givetvis inte bort den, men det är ju som med färdigheter som hoppa och simma.</EM>"
Om man misslyckas med Hoppa och Simma innebär det att man inte uppnått det man vill göra. Man når inte fram till det andra hustaket, man lyckas inte hålla sig ovan ytan. Två Vapen IMHO gör att man missar sin attack.

En logisk förklaring till ditt tänkande kan upptäckte jag när jag boffrade m. två vapen. Jag kunde bara parera m. båda vapnena. Jag kunde inte parera m. ena vapnet och hugga med det andra. Alltså, man gör samma handling m. sitt sekundära vapen som m. sitt primära.
Å andra sidan kunde jag obehindrat göra två olika attacker när jag boffrade.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker man ska spela så som man tycker är bäst