Nekromanti TV-serien The Flash

anth

Vetefan
Flash
Detta är en ny TV-serie som sänts i ett par avsnitt och bygger på DC Comics-superhjälten Blixten. För er som inte vet så är Barry Allen en kriminaltekniker som en dag blir träffad av blixten i sitt labb och blixtens energi blandat med kemikalier gör honom blixtsnabb. The Flash har varit TV-serie en gång tidigare, en säsong 1990. Denna serie är en spin-off från TV-serien Arrow, följdaktligen känner The flash från Central City och Arrow från Starling City varandra. Det ryktas även om en tredje TV-serie som ska utspelas i Gotham City...

Jag tycker att The Flash verkar hålla samma kvalitet som Arrow, så de som tycker om den sistnämnda kommer nog att tycka om den förstnämnda. Själv stod jag ut att se nästan en säsong av Arrow (nu har andra sagt att Arrow blir bättre säsong, två - men jag tänker inte genomlida en dålig säsong för att se en bra).
Hittills har jag orkat se samtliga fyra "The Flash"-avsnitt, vi får se hur länge jag står ut. :)

Någon annan som sett och har åsikter?

Cybot

Mest spelbar
Som en Arrow fan så säger jag att The Flash inte är lika bra som The Arrow. The Flash känns än så länge väldigt tunn.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag är ju ett litet Arrow fan så jag kommer såklart att lysstra till ditt råd anth och ge mig på The Flash. Troligen väntar jag lite till så att jag kan plöja fler än 4 avsnitt i följd. Om det är bra finns det en risk för abstinens om det bara finns 4 avsnitt att se.

anth

Vetefan
Konrad Konvalj;n46544 said:
Om det är bra finns det en risk för abstinens om det bara finns 4 avsnitt att se.
Sorry, but ju have to do it the slow way: one episode a week. :)

anth

Vetefan
Spider Jerusalem;n46545 said:
Jag gillar den.
Kan även rekommendera: http://www.imdb.com/title/tt3489184/?ref_=nv_sr_1 vilket bygger på Hellblazer. Verkar bra.
Jag tycker att skådisen är bättre än Keanu Reeves (vilket inte säger så mycket), men det gav lite för mycket Supernatural-vibbar för att jag ska vara helt nöjd. Det var dock bara första avsnittet så det kanske blir bättre. :)

Arfert

Facit
Jag har aldrig fastnat för Arrow tyvärr... huvudpersonen känns lite... fjantig. Kanske Blixten är bättre. Ska kolla.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth;n46552 said:
Jag tycker att skådisen är bättre än Keanu Reeves (vilket inte säger så mycket), men det gav lite för mycket Supernatural-vibbar för att jag ska vara helt nöjd. Det var dock bara första avsnittet så det kanske blir bättre. :)

Jag gillade första avsnittet. Gamla Hellblazer var rätt mycket Supernatural mellan varven. Eller ja, det är väl egentligen tvärtom. Jag gillade att de hade med Nergal och Astra och den grejen hyfsat intakt av vad jag kunde se. Jag är försiktigt positiv.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
anth;n46482 said:
Det ryktas även om en tredje TV-serie som ska utspelas i Gotham City...
Den serien är väl betydligt mer än ett rykte? (Eller missar jag någon ironi?)

Hur som helst: fem avsnitt har visats, och mottagandet hos serienördarna på Mark Millars forum är rätt så ljummet.

/tobias
anth said:
Uj! Jag visste faktiskt att det skulle bli en TV-serie, men jag hade missat att den redan haft premiär.
Pinsamt. :emb:

Basenanji

Postd20modernist
Hjälp mig, min son älskar the Flash mer än någon annan på hela jorden (han lägger alla sina pengar på serietidningar och har blivit kompis med Kåge på Comic's Heaven i gamla stan). Hur ser man den här TV-serien? Via CW?
anth said:
Se dig som hjälpt. :)

anth

Vetefan
Gurgeh;n46580 said:
Den serien är väl betydligt mer än ett rykte? (Eller missar jag någon ironi?)

Hur som helst: fem avsnitt har visats, och mottagandet hos serienördarna på Mark Millars forum är rätt så ljummet.

/tobias
Nu har jag tittat på ett par avsnitt av Gotham.
Jag tycker (hittills) bättre om den än om Arrow och The Flash. Den är dock inte jättebra.
Det jag tycker mest om är att jag får mer serietidningskänsla när jag ser den än av Arrow och The Flash.
Den känns så pass annorlunda att de som tycker om Arrow antagligen inte kommer att tycka om Gotham.

Arfert

Facit
Jag tycker också (mycket) bättre om Gotham än Arrow och Flash. Arrow fattar jag inte alls grejen med. Dålig casting, ointressant hjälte, trist plot. Flash är mer som en gammal serieblaska.. men det är positivt. Gotham spelar i en helt annan liga.

krank

Jag såg ett avsnitt av Gotham, tyckte den verkade intressant men... jag såg inte fler avsnitt, så tydligen var det ingen större hit.

Jag tvingade mig igenom kanske 5-6 avsnitt av The Arrow, men gav upp eftersom jag ogillade huvudpersonen och liksom inte såg poängen.

Har sett två avsnitt av Constantine; de var båda bra men jag ogillade hur mesig Zed var i avsnitt 2 och jag ogillade VÄLDIGT mycket antiziganismen i samma avsnitt.

"Gypsy magic is the blackest kind", really?

Har sett två avsnitt av The Flash också. Jag gillar skådespelarna som spelar de två fadersgestalterna och effekterna är snygga. Jag tilltalas nog mer av den än jag gjorde av den ganska osympatiska Arrow. Får se om det håller i sig.

Av de här serierna känns det mest troligt att jag fortsätter kolla på Constantine. Vertigo innehåller ju ändå generellt det bästa DC gjort, jag har inte mycket till övers för stålig eller läderlappen eller blixten eller nån av de andra "stora". Eller små. DC är inte min kopp té helt enkelt =)

Hellblazer är en klassisk och bra serie, och hittills har tv-serien varit en rätt okej överföring. Fast hur mycket av det som handlar om jämförelsen mellan den och filmen med Keanu Reeves låter jag vara osagt.

krank

Avsnitt tre.

Reflektioner:
- Jag gillar att varje avsnitt hittills knyter an till den övergripande plotten. Dels genom mamman, men framför allt genom Wells och hans hemligheter. Det är coolt.
- Det är jävligt osoft att huvudpersonen är en Nice Guy (tm) som är "placerad i friendzone". Jag märker att jag blivit mer känslig för den typen av dramatiska strukturer de senaste åren. En gång i tiden hade det fått mig att identifiera mig med honom, nu tycker jag bara han är jobbig och obehaglig.
- Speaking of osoft så känns det egentligen rätt ofräscht att det är just morsans död som driver huvudpersonen. Det blir ju en klassisk Women in Refrigerators-grej.

Rhodryn

Hero
Har inte sätt denna serie än... pga att jag mer eller mindre ligger ca 2-4 månader efter på allt som jag tittar på (och det är en hel del det). Men med tanke på att jag tittar på (och gillar starkt) både Marvels Agents of S.H.I.E.L.D, och DC's Arrow... och kommer titta på Gotham när jag hinner i kapp på allt annat, så kommer jag att titta på Flash också... och jag kommer antagligen gilla båda dom två också. :)

Jag är en av dom personerna som verkar ha en rätt låg ribba (och ett väldigt högt tack också) för vad jag anser vara "ok" att titta på, och som gör att jag ofta fortsätter titta på serier mm där dom flesta slutade titta väldigt tidigt. XD

Nackdelen är ju att det nog inte finns tillräckligt många timmar på ett dygn för att jag skulle någonsin hinna titta på ALLT som jag anser vara ok nog att fortsätta titta på... och specielt inte när man lägger till spel, böcker, internet, rollspel.nu, och vänner så klart (när vi faktiskt sammlas för att göra något... som nu på lördag, ska spela Necromunda :D ), mm, vilket också tar upp en stor/varierad mängd av min tid. XD

Konrad Konvalj

Myrmidon
Bump.

Nu har jag plöjt 4 avsnitt av sie Flash och jag gillar det. Mer superhjälte shiit om man jämför med Arrow så för mig är de två serierna en aning olika.

Skall ta mig igenom det som finns av Gotham också då så får vi se vad det leder till. Enligt tidigare talare är det ännu mer serietidningskänsla (alltså superhjälte känsla?) så det kanske blir för mycket för mig. Nu ligger Arrow före Flashen mest för att det inte är lika mycket serietidning över det hela.

anth

Vetefan
Konrad Konvalj;n49624 said:
Skall ta mig igenom det som finns av Gotham också då så får vi se vad det leder till. Enligt tidigare talare är det ännu mer serietidningskänsla (alltså superhjälte känsla?) så det kanske blir för mycket för mig. Nu ligger Arrow före Flashen mest för att det inte är lika mycket serietidning över det hela.
Nope, inte superhjältekänsla, utan serietidningskänsla.

Arrow känns som en mörk version av Dawsons Creek.
Medan Gotham känns som en mörk version av Dick Tracy.

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth;n49628 said:
Nope, inte superhjältekänsla, utan serietidningskänsla.

Arrow känns som en mörk version av Dawsons Creek.
Medan Gotham känns som en mörk version av Dick Tracy.
Bättre referenser måste du ju bjucka på. Jag är så pass skön att jag inte har nån koll på de två du nämner.

Att Arrow är mörkare än Flashie gillar jag så om Gotham är ännu lite mörkare kan det ju betyda succé.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mmmkay. Nu har jag tagit mig igenom 3 avsnitt av Gotham också.

Jag ÄLSKAR så klart Pingvinen.

Skall jag i nuläget ranka Pilen, Blixten och Jimpa Gordon med följe så måste jag hålla Arrow som nummer 1. Troligen mest för att det investerats mer tid på den serien. Flashie är lite för flashig för min smak men den duger som ensam underhållning för mig. Gotham kommer troligen växa med tiden så jag får återkomma med en ny rankinglista lite senare.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Höhöhö. Spoilervarning nedan.

Mmmkay. The Flash S01E10.

Captain Cold är med på ett hörn och en äldre version av Wentworth Miller funkar inte riktigt för mig. Prison Break hänger lixom över honom fortfarande. Hur som så har jag ju redan köpt honom sedan tidigare episoder så jag kan leva med det..

Men vad gör de som castar skådisar till The Flash? Dom slänger in Dominic Purcell som hans eldpolare Heat Wave. Det är ju katastrof. Det är ju Lincoln Burrows all over again. Lägg där till att dom flyr från fångtransporten till kåken. Sicket sug.