Nekromanti Tv-spel som inspiration.

Sodivra

Champion
<font size=0> (Tänkte göra länkar, men hittade inga bra hemsidor.) <font size=2>
Jag har blivit rätt sugen på att göra rollspelsscenarion av gamla nintedospel, som Chrono Trigger eller Final Fantasy 6.. Det skulle faktiskt vara riktigt mäktigt! Även spel som t. ex Doom skulle ju kunna funka riktigt bra..

Allt det här förutsätter ju förstås att spelarna har testat spelen och kan känna sig lite nostalgiska.. Eller kanske inte? (Om man jobbar hårt nog med att göra ett bra scenario)

Iallafall Metal Gear Solid MÅSTE jag göra ett scenario av! Med en grupp för Meryl och Snake, och en grupp för Fox-hound (Med viss anpassning naturligtvis.. Bara köra datorspelet rakt av skulle ju vara så rälsat, förutsägbart, och tråkigt att det inte skulle vara sant.. Det skulle ju vara rätt kul att låta spelarna ta helt egna iniativ, få interna mål, osv..)

Använde även Johnny från Chrono Trigger i ett mutantscenario nyligen.. (Med viss modifikation) Spelarna blev lyckliga! (Till och med dom som inte spelat CT.. /images/icons/smile.gif)

Så.. Någon som vill kasta sig in i diskussionen? Inser att det kanske inte finns så mycket att säga, men jag ville berätta lite om mina idéer.. Sedan finns ju alltid <font size=0>möjligheten att bli lite OT..<font size=2> eftersom jag älskar vissa gamla japanska datorrollspel på samma sätt som jag älskar "äventyrs"-filmer som rör vid ett "viktigt" tema.. De är obegränsade på något sätt.. (Skulle kunna skriva en massa och förklara, men detta är ju trots allt ett rollspelsforum..) Ta bara Chrono Trigger, det är ju så mysigt..

Ursäkta mig, jag måste rysa.. /images/icons/smile.gif

Storuggla

Champion
Jag vet inte varför, men det enda jag kommer att tänka på är det här. ^_^

Storuggla, har inte mycket att säga

Rising

Vila i frid
Frågan är om du är intresserad av att ta ett TV-spels handling rakt av eller bara bygga ett rollspel på dess värld och stämning?

Jag tycker att det första alternativet är ointressant. Historien om Kefka är redan berättad och jag tycker man ska lämna den ifred. Om man bestämmer sig för att göra ett FF-spel (vilket jag har tänkt mycket på) så ska man berätta nya historier med nya karaktärer fast med nintendoklassikerns känsla och världsbild. Den vansinniga blandningen av sjuk humor, matinéäventyr och melankoli, DET är vad som är viktigt. Jag vill inte spela med Cyan, Cid och Shadow eller något sånt. Deras historia är ju redan berättad.

Däremot så gillar jag spelsystemet med alla tekniker, attacker, demi-besvärjelser och liknande. Det borde man ta vara på. Reglerna i dessa spel borde vara ganska enkla att helt och hållet översätta till rollspelsregler, faktiskt.

Att göra rollspel av icke-rpg såsom Metal Gear och Doom... Det är ju samma sak som att göra ett rollspel av en film eller bok. Inget anmärkningsvärt med det. Som vanligt blir det bara intressant om man tar de bakomliggande idéerna och de originella bitarna och låter spelledare göra sina egna äventyr, att bara ta historierna rakt av och modifiera så att de blir rollspel tycker jag är -gäsp- stentrist. Lika trist som att vara Han Solo och Luke när man spelar Star Wars.

Själv tycker jag att FF-serien är svår att göra rollspel av eftersom de olika delarna inte har ett skit med varandra att göra (utom enstaka karaktärer som återkommer då och då, utan att för den sakens skull göra spelen ett dugg trovärdigare). Skulle man göra ett rollspel på det så skulle jag ta reglerna från FF5 och FF9 och blanda ihop dem en aning och sedan applicera det på stämningen i FF6 och fylla världen med monstrena från FF8 och FF9.

Det skulle vara betydligt enklare att göra ett rollspel av världen i tex. Suikoden, där de enskilda delarna däremot hålls ihop som de ska.

Nå, ett Chrono Trigger-rollspel skulle ju kunna vara kul. Jag skulle gärna spela ett Secret of Mana-rollspel också. Men då i spelens världar, inte med deras handlingar.

/Rising

nomardiculdacar

Warrior
Chrono Trigger...

...är nog det bästa SNES-RPG:et som gjorts, bara en sån sak att Akira Toriyama gjort Character designs! Men vem är Johnny?

Sodivra

Champion
Johnny!

Johnny är ju "Da Man"!

Jag tog med honom i en lite meningslös sekvens, och lät några mutanter bete sig lika underbart skoj som robotarna i originalet.. Detta var för att spelarna skulle kunna känna sig lite nostalgiska och kanske digga honom, även om dom aldrig spelat CT.

Fast i äventyret var han mer rock, och mindre punk.. (Stor glassig frisyr) Och mer mutant och mindre robot.. /images/icons/smile.gif

Det är lite det som var tanken med att använda sekvenser från datorspel, främst för nostalgi. Att spela "Doom" i rollspel skulle ju vara en skräck, men om man lirkar in dom i scenariot, spelarna befinner sig på rätt ställe, och plötsligt börjar saker hända.. Sedan dyker monstren från doom upp! Spelarna blir säkert jätteglada när dom hittar spelets vapen.. Iallafall mina.. /images/icons/wink.gif

EchoFive

Veteran
Silent Hill!

Jag spelade nyligen igenom Silent Hill 2 till PS2, och tänkte upprepade gånger "wow, det här skulle bli ett utmärkt äventyr!".

SH2 går lite lätt förenklat ut på att en kille får ett brev från sin fru, som ber honom möta henne i staden Silent Hill. Problemet är att hon dog för tre år sen...