Nekromanti Tveksamma regler vid bågskytte

Seiferim

Veteran
Det kom till vår upptäckt, när vi var mitt i stridens hetta, att reglerna för antal obT6 skada inte följer fysikens lagar.

Ex. En rollperson som står 500m från målet får slå färre skadetärningar än en person som står 20m.

För en som inte har några djupare studier inom fysik, kan detta tyckas helt korrekt. Men faktum är att en pils hastighet inte förändras så pass mycket att skadan kan bli olika. Luftmotståndet på en pil är minimal och därför ändras inte hastigheten. Den enda kraften som verkar mot pilen är alltså tyngdkraften. Pilens hastighet minskar inte ju längre den flyger, utan bara dess höjd. Alltså är hastigheten vid målet lika stor som utgångshastigheten oberoende på vart målet befinner sig.

Detta betyder att man borde få slå lika många T6 skada om man träffar oberoende på hur långt bort målet befinner sig!

Det kanske vore en idé att uppdatera denna regel till nästa utgåva av EON, eftersom det gör spelandet mer verklighetsbaserat.

DAKRilla

Hero
Jaså

"Men faktum är att en pils hastighet inte förändras så pass mycket att skadan kan bli olika."

Det gör den visst. Luftmotståndet beror inte bara på ytan utan även på projektilens hastighet. Desto större hastighet desto större luftmotstånd och eftersom pilen rör sig väldigt fort just efter man släppt strängen så är luftmotståndet väldigt stort då. Därför minskar rörelseenergin och således även hastigheten (och skadan) väldigt fort i början, men motståndet avtar allt mer eftersom hastigheten minskar. Alltså borde skadan avta precis som reglerna säger; massor i början, lite mot slutet (om pilen går långt).

"Pilens hastighet minskar inte ju längre den flyger, utan bara dess höjd."

Hastigheten ändras. Det är trots allt rörelseenergin som minskar och inte den potentiella energin, som du verkar antyda på.

Tillägg:
Kom ihåg att detta diskuterats tidigare här. Krille gav då en lite utförligare förklaring om precis det jag tagit upp.

Seiferim

Veteran
Re: Jaså

Enligt min egen fysikbok Ergo Fysik A (2001) så bestäms luftmotstånd genom formeln "L = k*v*v" alltså den ytterst lilla friktionskoefficeinten multiplicerat med hastigheten multiplicerat med hastigheten igen.
Formeln som Krille skriver i sitt utförliga svar överenstämmer inte med detta eftersom massan inte har något att göra med storleken på luftmotståndet.

Frågan kvarstår dock fortfarande:
Är det rimligt att man får slå så pass mycket färre obT6 när längden ökar.
kan gå med på någon skillnad, men den som är nu är på tok för stor.

Det är trots allt rörelseenergin som minskar och inte den potentiella energin, som du verkar antyda på.
Ehh, den meningen är lite vajsing...
rörelseenegi och potentiell energi hör ihop. Lägesenergi omvandlas till rörelseenergi och vise versa.
den ptentiella energin omvandlas till rörelseenergi när pilen börjar åka nedåt.
så, jo den minskar visst...

Helmgast

Formeln som Krille skriver i sitt utförliga svar överenstämmer inte med detta eftersom massan inte har något att göra med storleken på luftmotståndet.
Eftersom konstanten k är given för ett visst föremål så kan den lika gärna innehålla massa som inte. Eftersom massan är konstant (vid låga hastigheter iaf) så kan u*m=k. Alltså, ingen motsägelse här.

Frågan kvarstår dock fortfarande:
Är det rimligt att man får slå så pass mycket färre obT6 när längden ökar.
kan gå med på någon skillnad, men den som är nu är på tok för stor.

Det är som Krille säger, eftersom det är proportionellt mot hastigheten i kvadrat blir den inbromsande kraften stor även om konstanten är liten.

DAKRilla

Hero
Mhm

"Formeln som Krille skriver i sitt utförliga svar överenstämmer inte med detta eftersom massan inte har något att göra med storleken på luftmotståndet."

Inte för att jag är särskilt haj på ballistisk fysik men jag skulle kunna tänka mig att k = um/2, d.v.s. att den för övrigt sugiga boken Ergo Fysik A bara ger en förenklad version av formeln medan Krille ger en mer fullständig.

"kan gå med på någon skillnad, men den som är nu är på tok för stor."

Vad grundar du det på? Ett experiment? En uträkning? Erfarenhet?

"Ehh, den meningen är lite vajsing..."

Är den? Menar du att luftmotståndet direkt minskar lägesenergin och inte rörelseenergin? Visst kan lägesenergin också minska men knappast som direkt orsak av luftmotståndet utan snarare eftersom rörelseenergin inte räcker till att hålla pilen i luften.

För övrigt så är inte den potentiella energi som pilen får tack vare dess höjd över marken särskilt intressant eftersom den är så liten (en pil har liten massa och åker trots allt inte särskilt högt upp i luften) utan det är den som "ges" av bågsträngen som är viktig.

Krille

Super Moderator

"Formeln som Krille skriver i sitt utförliga svar överenstämmer inte med detta eftersom massan inte har något att göra med storleken på luftmotståndet."

Nej, men den har definitivt att göra med energin i pilens rörelse. Som du ser så kommer det att leda till att massan förkortas bort. Läs hela härledningen igen.

"Är det rimligt att man får slå så pass mycket färre obT6 när längden ökar."

Jag tycker det, i alla fall.

Men faktum är att en pils hastighet inte förändras så pass mycket att skadan kan bli olika. Luftmotståndet på en pil är minimal och därför ändras inte hastigheten.
Kan inte Eons regler men...

Pilars fysik är tyvärr mycket mer komplext än så. Det stora problemet är att pilar inte flyger rakt utan "wobblar" fram. Detta problem blir större med längre pilar.

Detta gör att t.ex. de långa pilarna från den walesiska långbågen snabbt tappar kraft medan de korta pilarna från t.ex. armborst inte gör det.

Det enklaste sättet vi har att avgöra pilbågars effektivitet är att gå till historiska källor och de (fåtal) moderna empiriska undersökningar som gjorts. Dessa är tyvärr inte så precisa men det verkar som att långbågen under bästa möjliga förutsättningar kunnat skjuta ca 400 meter. Dock har all beskjutning på över ca 150 meter ansets vara endast för störning och inte kunnat skada fienden nämnvärt. Någonstans mellan 60 och 120 meter slutar långbågen att penetrera olika lätta och medeltunga rustningar. Endast på mycket korta avstånd har långbågen haft någon som helst hopp om att skada någon i tyngre rustning.

Från dessa "data" kan man fundera på olika typer av bågar. Man ska ha minnet att:
a. Den walesiska långbågen var mycket kraftig så de flesta andra pilbågar kommer att göra mindre skada.
b. Långbågen har den längsta (?) pilen och förlorar därmed styrka snabbast.

En arabisk båge skulle alltså göra mindre skada på korta avstånd, men behålla sin kraft längre.

/Faehrengaust som hoppas på att skjuta mycket långbåge i sommar

Erufailon

Swordsman
arabisk båge? hur ser en sådan ut? själv har jag varit mycket aktiv i yngre år innom bågskytte...

men pilarna till långbågen och den arabiska borde ju vara lika långa, det är ju ganska svårt att ändra på draglängden så att säga, det beror helt och hållet på hur långa armar man har och hur lång man är...

mina pilar har alldrig wobblat särskillt mycket.. men jag har ju för det mesta skjutit med compound, vilka borde ha en ganska mycket bättre kraftutväxling eller vad det nu heter gentemot långbågar, eller recurve om man vill säga så.

Fahnen

Swordsman
Re: Pilregn då?

När man skjuter ett pilreng då? Blir inte skadan större då, med tanke på tyngdlagen. Pilar med tyngden framme vi spetsen måste vara effektivast vid ett pilreng.

Midar äger en pilbåge men brosan och hans kompis pajade den samt att de sköt bort pilarna. :gremfrown:

Helmgast
Re: Pilregn då?

All den energi som pilen har vid pilregn har den fått från strängen (förutsatt att inte målet befinner sig längre ner). Således finns inte mer energi i pilen, snarare mindre (pga luftmotstånd). Jag tror inte att det påverkar särskilt mycket om pilen är i vertikalt läge, hastigheten på pilen är avsevärt viktigare.

Erufailon

Swordsman
bortskjutna pilar, mmm.. nostalgi

jo det där känner man igen :gremwink:, *känner medlidande* eftersom att jag själv tappat bort alla mina pilar :gremfrown:, men bågen e inte sönder allefall.
vad menar du med pilregn? vad jag anser det är, är när många skyttar skjuter samtidigt, vilket gör att det ser ut som ett regn av pilar för motståndaren (ingen rolig syn).

Kimon

Swordsman
arabisk båge? hur ser en sådan ut?

Gissar på: Kort och användbar från hästrygg, kan det stämma?

mina pilar har alldrig wobblat särskillt mycket.. men jag har ju för det mesta skjutit med compound, vilka borde ha en ganska mycket bättre kraftutväxling eller vad det nu heter gentemot långbågar, eller recurve om man vill säga så.

Nu har jag inte skjutit särskilt mycket och endast en gång med recurve, men anledningen till att pilen "wobblar" är att den kraft som strängen genererar in i pilen då den släpps. Det är rätt mycket energi för pilen att ta till sig och därför börjar den vibrera.
Det finns också en liten risk att pilen mycket lätt "touchar" i närheten av handgreppet på väg mot målet, vilket kan accentuera de mikrovibrationer som redan finns i pilen.

En "compound" är ju lättare att dra, och framförallt är det mer bekvämt att sikta, eftersom hjulen hjälper till då strängen är dragen till sitt maximum. Den mest ansträngande delen av strängdragningen är ju inte när strängen har nått sitt maximum utan lite tidigare.

Däremot så misstänker jag att en "recurve" ger en jämnar acceleration av strängen och därför mindre vibrationer. Hjulen på "compound" bågen går ju över sin egna högst punkt och faller sedan ner, vilket borde ge upphov till vibrationer.

Schyte

Veteran
Det är nog mest för att man inte ska stå 10000m från fienden och skjuta. Annars shulle alla skaffa sig bågar och skjuta på någon på andra sidan Mundana. Om man går närmre har man (i verkligheten) större chans att träffa där man vill (Mellan rustningsdelarna.). Därför är det nog större skade verkan vid kortare avstånd.

Schyte

Veteran
Pilregn

Stämmer med pilregnet. Om man har fler pilar på strängen flyger de (enligt min testade erfarenhet) åt alla håll och troligen bara bort från målet. (Om man inte skaffar sig någon magisk båge eller stridskonst.)

Erufailon

Swordsman
Re: Pilregn

varför skull de det? har testat med att skjuta iväg flera pilar samtidigt, och då går oftast den i mitten (ifall man skjuter tre stycken) rakt som ifall man bara skulle skjuta en pil, eftersom de andra två pilarna sitter snett på strängen så blir antagligen deras vinkel lite knasigare och de lär inte få en precis rak bana.
det jag vill få fram e att jag själv tror att mittenpilen går rakt, ja och de andra e ju utfyllnad :gremwink:

men ifall du har tre pilhyllor och håller strängen så du fördelar lika mycket dragstyrka över som under mittenpilen, alltså en finger över och en under, så borde de flyga tämligen rakt.

fast jag bara spekulerar nu, det är inget jag vet säkert.

arabisk båge? hur ser en sådan ut?
En mindre sammansatt både som ofta användes från hästrygg. Ställde till en del bekymmer för korsriddarna som inte gillade att jaga lätta ryttare. Finns beskrivningar av korsriddare som såg ut som rörliga nåldyner efter att ha blivit bombarderade med pilar.

Antagligen har bågen ett annat riktigt namn, men har bara läst engelsk litteratur och kommer inte ihåg någon exakt term.

men pilarna till långbågen och den arabiska borde ju vara lika långa, det är ju ganska svårt att ändra på draglängden så att säga, det beror helt och hållet på hur långa armar man har och hur lång man är...
Bra poäng. Jag vet för lite om bågar för att svara varför, men läser man data (sök på nätet) om t.ex. långbågar och asiatiska bågar så konstaterar man att långbågens pilar ofta beskrivs som ca 32" medan asiatiska beskrivs ha ca 24" långa pilar. Om skillnaden ligger i sättet man drar eller något annat vågar jag inte säga något om. Har aldrig sett en asiatisk eller arabisk båge användas.

Skillnaden blir givetvis större mot armborstet.

Antagligen är nog skillnaderna väldigt stora mellan moderna compound bågens och den medeltida långbågens vad gäller teknologi och material. Dessutom behövs det nog inte särskilt mycket wobblande för att förstöra flygegenskaper.

/Faehrengaust

Erufailon

Swordsman
Dessutom behövs det nog inte särskilt mycket wobblande för att förstöra flygegenskaper.
man borde ju inte se det tydligt... men ibland när man skuter kan man se "wobblingen" detta brukar förekomma när det blåser, det är allefall då jag märk det, och bara om man själv är skytten, det finns liksom ingen chans att se det från sidan eller så.

det där med tre pilar, testade det med min lajvbåge, hmm en som jag gjort själv... väldigt simpel.

Erufailon

Swordsman
Re: Det är båg ;)

det kan nog skilja en decimeter endå, men man måste nästan "förankra" handen mot käken för stabiliteten och jag vet inte vad.
så en långbåge skulle man hålla vi örat och en recurve vid främre kinden.
men gör verkligen den där decimetern så mycket tro? skulle det verkligen hämma wobblingen något märkvärt?

Johan, som förnimmar sig att man kunde höra ett klirr när man träffade väldigt nära en annan pil på tavlan.