Nekromanti Tvetydigt om ritualers memoriserbarhet

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej.

På sid 218 i Eon2 så börjar underkapitlet om Ritualer.

Där kan man läsa följande

<ul style="list-style-type: disc">[*]Det är varken möjligt eller nödvändigt att memorera en ritual. En ritual måste läsas direkt ur en skrift. /.../
[/list]

Sedan, på samma sida, så kan man läsa följande

Att lära sig ritualer
/.../ Liksom för besvärjelser finns det tre huvudsakliga sätt som en rollperson kan få ritualer från: då rollpersonen skapas, om rollpersonen blir undervisad och om rollpersonen studerar böcker med formaliserade ritualer. Hur detta går till beskrivs i reglerna om besvärjelser på sidan 196.
/.../

Alltså säger dom ungefär att man kan lära sig ritualer som man lär sig besvärjelser. Sedan säger dom också att man inte kan memorera ritualer, och memorering är ju det sättet man lär sig besvärjelser på.

AAaaa :gremconfused:

Hur ska det vara?
Kan man, eller kan man inte memorera ritualerna ?

/Naug, förvirrad.

PS
Jag har redan kollat erratan, så ni behöver inte påminna mig om det
DS

Baron Marak

Swordsman
Ritualer är så pass långa och komplicerade att de inte går att lära sig utantill. Sen så använder man dem så pass lite (med vissa ytterst få undantag) att det inte finns någon vettig anledning att plugga in en massa rörelser, ord och andra saker som krävs för ritual.

Som jag ser det så är det opraktiskt att kunna en ritual utantill. Varje magiker har vettigare saker för sig. Äta och sova t.ex.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
... och även om det skulle finnas någon mycket vettig anledning att plugga in en ritual så går det inte. Det är helt enkelt omöjligt. Alkemiska processer, besvärjelser, effekter och dylikt går dock bra. Jag tror att även ceremonier går att lära sig utantill.