Om T2000
Jag har lite delade intryck av T2000. Spelsystemet är yxig BRP, det hade nog varit bättre att köra med tex Mutants regler rakt av som var mer förfinade för sin tid. Spelvärlden uppmuntrar (tycker jag) till lite större strider med stridsfordon och dylikt inblandat, så ett mer "skalbart" system hade inte skadat. Det blev ibland väldigt mycket tärningsrullande om man tex besköt en fientlig enhet med automatvapen.
Men överlag är det ett kul spel. Jag lirade bara ett (hemgjort) äventyr, men då hade vi kul. Spelarna upptäckte ett kommunikationscentral i en gruva vilket ledde dem på en flodfärd genom Polen i en gammal båt och senare mot målet i form av en rysk bas som de lyckades slå ut. På den tiden hade jag dålig koll på militära system och enheter, men det hade alla andra också så det gjorde ingenting. Idag hade jag nog kunnat tänka mig att leda en längre kampanj med inslag av handel och dylikt, dvs mer interaktion än bara skytte. Spelet ger ju också goda möjligheter att rollspela tex fredsbevarande uppdrag i modern tid.