Nekromanti Twilight Imperium Husregler:

Sodivra

Champion
Satte mig och skrev ner husreglerna hemma hos mig för lätt referens, efter dagens parti Twilight Imperium. Inspirerad av kranks regelfrågetråd så bestämde jag mig för att posta dem här.

De här husreglerna utgår från expansionen, Shattered Empire, som fixade nästan alltid som var problematiskt med grundspelet, men samtidigt förde in lite egna hattiga lösningar som ersättning.

Spelar ni utan expansionen så kan ni ändå kolla in reglerna för Precombat, Letnev och Mentak.

Attachments

Sodivra

Champion
Till och med solen har sina fläckar... Snyggade upp dokumentet lite, la till en husregel jag hade glömt för fem spelare, och bifogar det här:

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arvidos said:
nästan allting som var problematiskt med grundspelet
Jag är nyfiken... Om du har tid, kan du skriva vad du upplever som problematiskt, och varför? Jag har ju liksom bara spelat två partier ännu och i vår grupp har vi precis börjat kunna tänka taktiskt och göra riktiga strategier. Det vore urpraktiskt att veta vilka roadblocks vi kommer att stöta på framöver.

Och om du inte orkar, finns det någon annan som sammanfattat liknande grejer, nån annanstans?

Sodivra

Champion
krank said:
Jag är nyfiken... Om du har tid, kan du skriva vad du upplever som problematiskt, och varför? Jag har ju liksom bara spelat två partier ännu och i vår grupp har vi precis börjat kunna tänka taktiskt och göra riktiga strategier. Det vore urpraktiskt att veta vilka roadblocks vi kommer att stöta på framöver.
Hm, okej det var kanske inte så mycket som var problematiskt... :gremsmile: Utom Imperial. Det strategikortet sänkte faktiskt spelet lite för oss, eftersom det bästa draget är alltid att välja Imperial om man kan, och om man inte kan så är det i regel bäst att välja Initiative, så att man kan välja Imperial nästa runda. Men Imperial är inte ett så himla roligt kort, så de flesta valde ballare kort, som Technology eller Warfare... Och förlorade. Lite trist. Boargamegeek och FFG:s forum är fullt av spelare som hittat på varianter på Imperial Strategy Card av denna anledning.

Överhuvudtaget så känns Shattered Empires Strategy Cards roligare än originalet: Diplomacy är lite mer lurig och balanserad, Assembly är lite mer attraktiv än Political, så det blir mer och bättre politik (som vi gillar), det är lite billigare att köpa Command Counters så att spelet flyter på bättre, de situationer där Warfare kunde vara helt game-breaking har försvunnit (ta över två system med en flotta första rundan, kontra signal jamming) det är lite billigare med Technology, och Trade har också blivit lite mer aktivt och attraktivt.

Här finns både originalspelets och expansionens regler (inklusive strat cards) om du vill jämföra: http://www.fantasyflightgames.com/edge_minisite_sec.asp?eidm=21&esem=4

Samtidigt så gjorde Shattered Empire en del pantade saker: Man har nu Political Cards på hand, men de kan spenderas som Trade Goods, vilket innebär att ingen vill spara på sina Political Cards, så då blev det inte bättre politik iallafall.

Bereaucracy är inte för bra, snarare för dålig, så det är ingen som tar det kortet i vår grupp (speciellt vid fem spelare) och det segar neeeeeer spelet, så då blev det inte fler victory points, trots att de la in artefakter på spelplanen. (Vilka är förträffliga)

Och en regel som bara är konstig, seg och inkonsekvent i både grundspelet och expansionen är att försvararen väljer i vilken ordning pre-combat rolls sker, istället för att bara låta alla ske samtidigt.

Det känns som att vissa folkslag var lite bättre eller sämre i grundspelet, men det fixades med att alla fick varsin Racial Tech i expansionen... mer eller mindre. :gremsmile:

En sak som jag inte brydde mig så mycket om, men som DarkMystic tyckte var ganska käs var att originalspelets Objective Cards inte uppmuntrade till konflikt tillräckligt mycket.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arvidos said:
Hm, okej det var kanske inte så mycket som var problematiskt... :gremsmile: Utom Imperial. Det strategikortet sänkte faktiskt spelet lite för oss, eftersom det bästa draget är alltid att välja Imperial om man kan, och om man inte kan så är det i regel bäst att välja Initiative, så att man kan välja Imperial nästa runda. Men Imperial är inte ett så himla roligt kort, så de flesta valde ballare kort, som Technology eller Warfare... Och förlorade. Lite trist. Boargamegeek och FFG:s forum är fullt av spelare som hittat på varianter på Imperial Strategy Card av denna anledning.
Ah, jo, jag har känt av det lite, men eftersom vi generellt spelar på 3-4 spelare så får alla spelare oftast två kort. Det innebär alltså att man alltid får minst ett kort som inte är Imperial.

Arvidos said:
Överhuvudtaget så känns Shattered Empires Strategy Cards roligare än originalet
Tja, jag lär investera i expansionen vid tillfälle. Ska dock se om gillandet av TI är nåt övergående i gruppen eller nåt som är här för att stanna =)

Arvidos said:
En sak som jag inte brydde mig så mycket om, men som DarkMystic tyckte var ganska käs var att originalspelets Objective Cards inte uppmuntrade till konflikt tillräckligt mycket.
Jag håller nog med dig här; jag tycker egentligen att konflikter är ganska trist medan strategitänkande och lurighet är mycket roligare. Rymdstrid tycker jag egentligen är den tråkigaste delen av spelet... =)

Sen blir det ju ändå konflikter, om än inte öppna och väpnade alla gånger.