Nekromanti Twilight Imperium - snabbt och casual?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Minska antalet spelare.
  • Simulated Early Turns, kanske. Jag gillar utforskningsaspekten, men kan nog överleva utan.
  • Förberedelser innan folk kommer. Jag tänker mig att man kan slumpa (eller baserat på råd härifrån, välja) tre raser, slumpa startpositioner, och placera ut skepp/flaggor/markörer innan folk dyker upp.
  • Tillåt att nästa spelare påbörjar sin turn innan föregående spelare är helt klar; åtminstone vissa grejer kan man faktiskt lägga upp utan att alla behöver detaljkolla (t.ex. byggande).
  • Ha alla objective cards framme från början ("Age of Empires", heter det väl? Eller?)
  • För egen del; kolla upp vilka forskningsprojekt som faktiskt är värda att satsa på för olika typ strategier. Annars fastnar jag lätt i forskningsaspekten...

Attachments

Ymir

Liten kantbaron
Modden 'Shattered Ascension' gör inte tvunget spelet -snabbare-, men den minskar ned behovet av planerande och mikromanagement, vilket kan vara intressant för dig.

Exempel:
- I slutet av ens runda kan otappade planeter konverteras till Trade Gods, 2 resurser mot 1 TG. Denna regel gör att man inte behöver vara lika petig med att till varje pris spendera varenda krona av sina resurser varje runda.
- De tre bästa planetbrickorna tas bort innan man börjar blanda brickor; detta leder till en resursfattigare galax vilket snabbar upp strider och gör spelet mer överskådligt då enorma gigantiska flottor blir svårare att bygga.
- Man kan köpa en fighter och en ground troop för 1 resurs, istället för att vara tvingad att köpa två av endera.

Shattered Ascension finns som gratis pdf nånstans, googla och du lär finna.

Troberg

Sinister eater
Nu är det ett tag sedan jag spelade det, men jag skulle tro att det bästa man kan göra är:

* Göra så mycket som möjligt samtidigt.
* Välja vem man spelar med. Vissa spel får vissa spelare att gå ner i slow motion. TI är ett sådant. Civ likaså (med rätt spelare tar ett parti 4 h, med fel tar det en långhelg...).

Xyas

Swashbuckler
Det här är inte alls vad du efterfrågade, men jag tänker föreslå det ändå:
Spelet Eclipse uppfyller i princip det du efterfrågar om ett TI fast snabbt och casual (och balanserat för den delen).

krank

xyas said:
Det här är inte alls vad du efterfrågade, men jag tänker föreslå det ändå:
Spelet Eclipse uppfyller i princip det du efterfrågar om ett TI fast snabbt och casual (och balanserat för den delen).
Jag äger det också, och ska testa det nån gång. Men jag är inte alls lika förtjust i dess estetik =)

//Krank, en sån där flummig jävel

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Jag äger det också, och ska testa det nån gång. Men jag är inte alls lika förtjust i dess estetik =)
Jag kan absolut relatera till den invändningen. Tyckte de avhjälptes lite med expansionen, men eclipse är definitivt inte lika tilltalande visuellt.

Däremot så finns det till ipad där man spela mot både AI och andr online, om man nu har en ipad.

krank

xyas said:
Däremot så finns det till ipad där man spela mot både AI och andr online, om man nu har en ipad.
Sorry, inga appleprodukter i mitt hem om jag kan hjälpa't. Får hoppas på en Androidversion =)

Jim Magnusson

Veteran
Man skall absolut köra TI2 och inte TI3 och man skall köra det med så mycket bordsrollspelande som möjligt och det SKA ta 6 timmar minst att slutföra!

Sedan borde man köra lite cosplay på det också...

Men man kan ju köra så länge man orkar och bara vara nöjd med den enorma sprlglädjen man hann med? :gremwink:

/Jim som älskar Twilight Imperium!

Sodivra

Champion
  • Skrota onödiga optional rules. Vi spelar aldrig med distant suns, space mines, facilities eller leaders (även om jag själv gillar leaders.) Det är väl upp till er att avgöra vilka optional rules som är onödiga!
  • Om du ska spela med nya spelare, skicka ut reglerna i förväg, eller ha ett förmöte för att lära er reglerna, eller planera ett riktigt bra sätt att förklara dem på som inte är en massiv infodump. Jag föredrar att ta regler allteftersom de blir aktuella, men jag vet vissa vill verkligen ha en överblick av reglerna redan från början. Jag brukar köra en testrunda och förklara reglerna kontinuerligt allteftersom de dyker upp.

Sodivra

Champion
Här är ett sweet filmklipp från när vi spelar ett tremannaparti. :gremlaugh:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/MdT543gEANw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/MdT543gEANw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>