Nekromanti Twitter och sånt

Konrad Konvalj

Myrmidon
Efter lite löst snack i lådan gällande Twitter och sånt kände jag mig manad att skapa en tråd.

Så här är det va.

Jag säljer kök och sånt om dagarna och jag är bra på det jag gör. Marknaden däremot är ju inte skitbra i Söderhamn med omnejd. Jag vill nå ut till resten av Sverige och min tanke var då Twitter. I Stockholm finns ju hur många kökssäljare som helst. Det jag pysslar med är Ballingslöv kök (och en massa annat) och i just Stockholm finns det 9 butiker tror jag. Det finns ju sjukt mycket folk där i storstan också så det är klart det finns plats för mig. Jag kan konkurrera rent prismässigt och servicemässigt. Troligen kan jag leverera en offert snabbare än många säljare i Stockholm med tanke på att det är så pass mycket mer tryck i butikerna där i jämförelse med hos mig i byahålan Söderhamn.

Facebook är säkert ett toppenbra medium för detta, men jag gillar inte Facebook och har ingen större lust att pula med det. Twitter passar nog mig bättre eftersom det handlar om 140 tecken och det funkar bra att stoppa in en bild. Möjligheten att ha ett personligt konto och ett firma konto är ju också bra så att jag kan ta bort mig själv från jobbets twittrande.

Att Twittra lär ju inte vara speciellt svårt, men det krävs ju att man har en massa följare som känner att det är värt att retweta det jag vill få ut så att säga. Den där basen av följare kommer ju inte på köpet, men det kanske finns några bra trix man kan använda sig av?

Jag slänger fram den här tråden till alla wurrnuare som använder sig av Twitter, och vill dela med sig av sina tankar om just Twitter.

Sammanfattningsvis:

Är det frescht med Twitter?

Är det en fördel med två konton så att jag kan ta bort mig själv från det hela eller är det en fördel att köra en mer personlig twitter med inslag av köksprylar som jag vill nå ut med?

Hur gör man för att få en stadig bunt följare? (Jag greppar ju att twittrandet måste vara bra och så men det kanske finns trix..)

Allt annat är också välkommet!

Och känner du som läser det hela att jag inte skall ge mig på en karriär som Twittrare skriv det. Jag kanske borde göra mer efterforskningar först och lägga upp en plan, men jag funkar inte riktigt så. Jag fick för mig att det skulle kunna vara en plan, men jag har ju ingen strategi och jag är på tok för lat för att forska i det hela.

Dis out..

/ Kånkelmannen.

G

Guest

Guest
Vore ju otroligt ballt om du kombinerade "Lorder och Lodisars" utvecklingstwitter med din kökskrängartwitter :gremlaugh:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Stövelkatten said:
Vore ju otroligt ballt om du kombinerade "Lorder och Lodisars" utvecklingstwitter med din kökskrängartwitter :gremlaugh:
Det vore ju en skön mix. Kanske är säljande som fan? LoL bör ju ha en utvecklingstwitter eftersom utvecklingsbloggen är för "jobbig" för oss såsiga skapare.

Detta för mig ju in på en fallgrop.. Jag kanske är för lat för att Twittra också? Man måste väl twittra hela dagarna för att det skall räknas eller kan man lägga upp en såsigare strategi för det med?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Generellt sett ska man undvika att börja i fel ände när man pratar kommunikation. Du tycks ha bestämt dig för en kanal (twitter) före du tänkt igenom de mest grundläggande delarna av strategisk kommunikation, dvs;

Vad vill du säga? (vad är ditt budskap?)
Varför vill du säga det? (vad är syftet med din kommunikation?)
Till vem ska du säga det? (vilka är din målgrupp?)

Om du svarar på de frågorna så har du kommit en bra bit på väg. Det här är en jätteintressant diskussion, så om du svarar på de första tre frågorna så bollar jag gärna vidare idéer.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vitulv said:
Det här är en jätteintressant diskussion, så om du svarar på de första tre frågorna så bollar jag gärna vidare idéer.
Åh super!

Jag skall ta mig en funderare och återkommer när jag har mer fläsk på benen.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vitulv har en poäng i vad han säger, men jag ignorerar det och går direkt på att du bestämt dig. Slänger in lite spontana tankar, tips och åsikter.

Twitter är inte en magisk lösning på alla problem. På många sätt är det ett betydligt mer jobb än att driva en blogg. För att det ska bli ett effektivt verktyg måste du verkligen lägga manken till. För att få följare måste du skriva vasst och ofta. Ett halvdött Twitter gör ingen glad. Därför är det viktigt att du har en plan om VARFÖR du twittrar.

Kolla in vad andra inom samma bransch gör, följ dem och gärna de som de interagerar med (för de lär ligga inom samma fält). Twittra mycket och relevant. På lång sikt kan det skapa följare, men det är inget som kommer magiskt över en natt.

Angående personlig vs. företagstwitter. Jag själv separerar min Twitter för Bortom/Leviathan (@SpelaBortom) och min personliga och datorspelsrelaterade (@NateTraveller), just av skälet att kunna vara mer personlig på det senare kontot. Med det sagt är det dock inte fel att ha ett konto för båda. Det handlar lite om strategin - ett personligt konto känns inte lika officiellt, men med en skön personlighet kan det vara lättare att följa. Har tyvärr ingen koll på hur målgruppen ser ut för din typ av företag på Twitter, men jag är personligen för en större närvaro av företagen på de sociala medierna så jag tycker det är positivt. Jag personligen följer dock aldrig företags Twitter, utan mest personliga konton men jag har dlig koll på om jag är ett bra exempel att kolla på.

Har du hemsida eller något liknande? Hänvisa till Twitter där. Försök förmedla det här till dina kunder på något sätt. Får du kunderna att följa dig är det ett sätt att skapa Word of Mouth, och därmed fler följare. Twittra ännu mer, och ännu skarpare, så kommer det växa lite till. Och sen fortsätter du så.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vad vill du säga? (vad är ditt budskap?)

Det jag vill nå ut med är alltså att det finns en nisse i en mindre stad längre upp i landet som sysslar med köksdesign. Från den första tanken till färdigt resultat. Från dröm till verklighet. I min fantasi tror jag på en personlig och snabb service. Får jag bara in ungefärliga mått på rummet och lite grundtankar från kund så kan jag snabbt sno ihop ett koncept. Funkar inte mitt koncept så kan jag snabbt ändra så att det faller mer i smaken. Snabbheten är nog det jag vill trycka på eftersom det tar längre tid (jag har ju inga säkra källor på detta förutom att jag tror att det är så) att få fram det kund vill i storstan.

Varför vill du säga det? (vad är syftet med din kommunikation?)

Syftet är ju att öka försäljningen overall på ett år. Det månglas ju iväg kök i mitt närområde, men i jämförelse med storstan är det ju ingenting. Marknaden är ju enorm där i storstan och med tanke på att det finns så många aktörer där så tror jag att även jag kan få plats. Jag har ju hört på säljträffar och kickoffar och prylar att kunderna springer runt mellan alla dessa aktörer och pressar priserna. Det är ju klart störande att dyka på det som säljare, men för mig som inte är där i smeten spelar det ju ingen roll. Jag kan ju tänka mig att kränga iväg ett kök till sämre marginal eftersom det kan ses som en bonus för egen del. En liten förtjänst är ju bättre än ingen alls lixom.

Till vem ska du säga det? (vilka är din målgrupp?)

Intressant. Fnuk. Jag har ingen aning. Storfräsare vore ju idealet så klart. Får man in en fot någonstans där det bränner till och cashen finns så är det ju ingen match sen. Kanske inte är idealet att sätta höga mål så här från start, men vafalls man måste ju utmana sig själv på nått vis så varför inte. Twitter är ju en sån där kanal där det hänger många storfräsare av olika slag och vanlig pöbel lysstrar ju (kanske??) gärna till dessa personligheter. Jag vill alltså nå ut till storfräsarna för att nå den stora pöbeln.

Så.

En början i alla fall. Äre nått att jobba med?

Konrad Konvalj

Myrmidon
R.J said:
Twittra mycket och relevant. På lång sikt kan det skapa följare, men det är inget som kommer magiskt över en natt.
Fnuk.

Jag tror ju på magi och skit.

Skämt åh sido. Tack för tips Robban! Jag har spanat in Bortom tidigare när jag gjorde mitt första Twitter försök för nått år sedan, men jag skall in och spana lite till och även ta åt mig av övriga tips.

Jag tror ju mer på en personlig twitter än på nån företagstwitter, men då måste man ju lägga undan vissa delar av min LoL-hjärna för att inte få bakslag så att säga. Kanske inte är rätt att blanda könspartiklar, vardag, och köksinredning trots att alla delarna är en rätt stor del av mig själv.

Vitulv

Konrad Konvalj said:
Absolut. Jag ställer lite fler frågor;

Har du någon hemsida?

När du skriver "Från den första tanken till färdigt resultat", är det helt sant? Kan jag som kund ringa upp dig, och berätta vad jag vill ha, så fixar du allt efter det? Från att riva det gamla köket, köpa in material och vitvaror, bygga det nya köket, installera el och vatten? Måste jag som kund kontakta andra leverantörer någon gång under processen, eller fixar du allt?

Har du några "kundcase"? Dvs. har du bilder och beskrivningar på jobb du har gjort, som du kan använda för att backa upp dina påståenden?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vitulv said:
Konrad Konvalj said:
Absolut. Jag ställer lite fler frågor;

Har du någon hemsida?

När du skriver "Från den första tanken till färdigt resultat", är det helt sant? Kan jag som kund ringa upp dig, och berätta vad jag vill ha, så fixar du allt efter det? Från att riva det gamla köket, köpa in material och vitvaror, bygga det nya köket, installera el och vatten? Måste jag som kund kontakta andra leverantörer någon gång under processen, eller fixar du allt?

Har du några "kundcase"? Dvs. har du bilder och beskrivningar på jobb du har gjort, som du kan använda för att backa upp dina påståenden?
Jorå. Vi har en hemsida, men den är inte okay. Jag är ju sån där data handikappad männska och har inte fått pinnen ur ännu för att fixa nån som kan för ändringar/justeringar så som jag vill att hemsidan skall se ut. En del av planen är ju att hemsidan skall vara så där bra som vissa hemsidor är. En massa bilder och lite text. Cut to the cheese lixom. Så här såg det ut före och så här ser det ut nu.

Helentreprenad absolut, men att rodda det i exempelvis Stockholm är ju så klart mer omständigt och bökigt. Kanske inte är läge att "lova" att jag fixar allt. Jag kanske måste inrikta mig på att enbart sälja idén på papper och fixa så allt finns på plats för slutkund eller hantverkare på utsatt datum.

Mogger

Hipsteranka
Konrad Konvalj said:
Jorå. Vi har en hemsida, men den är inte okay. Jag är ju sån där data handikappad männska och har inte fått pinnen ur ännu för att fixa nån som kan för ändringar/justeringar så som jag vill att hemsidan skall se ut. En del av planen är ju att hemsidan skall vara så där bra som vissa hemsidor är. En massa bilder och lite text. Cut to the cheese lixom. Så här såg det ut före och så här ser det ut nu.
Prio ett är att fixa sidan. Det är så folk hittar dig. Potentiella kökskunder följer inte något twitterflöde från återförsäljare. Är de designintresserade kan de följa de stora designbloggarna men då krävs det att du är en av dom. Som designer kan jag säga att det inte är lätt att slå sig in där. Du måste ha stenkoll.

Konrad Konvalj said:
Helentreprenad absolut, men att rodda det i exempelvis Stockholm är ju så klart mer omständigt och bökigt. Kanske inte är läge att "lova" att jag fixar allt. Jag kanske måste inrikta mig på att enbart sälja idén på papper och fixa så allt finns på plats för slutkund eller hantverkare på utsatt datum.
Att få upp sitt kök på plats är väl snarast ett minimum? Hemmasnickrarna köper på IKEA. Möjligtvis skulle du kunna vara en kick-ass-inredningsdesigner som ser möjligheter de kräsna storstadsborna själva inte ser, men min erfarenhet är att inte ens folk som är hyfsat designmedvetna har någon större känsla för stil (ja, det är lite provokativt, men efter att ha arbetat som designer i 10 år har jag lite koll). Så risken är att inte ens en kick-ass-inrededningsdesigner får den cred hen förtjänar.

Så, OM du vill få någon form av twitteruppmärksamhet, måste du...
...Få upp de snyggaste och coolaste köken. Helst hos Plura.
...Kränga fräna kök från fränaste tillverkare. Helst italienskt med.
...Hänga med i svängarna och ha något att snacka om som designintresserade inte redan vet.

o.s.v.

Jag tror att vad du egentligen behöver är en sida som drar till sig sjukt många sökningar genom att optimera sökbarheten. Och ha en sida som visar det kök din kund vill ha.

Det är klart, du kan gå helt utanför boxen med, och bli ett twitterfenomen, men hur det går till är det nog ingen som riktigt vet.
...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Måns said:
Så, OM du vill få någon form av twitteruppmärksamhet, måste du...
...Få upp de snyggaste och coolaste köken. Helst hos Plura.
...Kränga fräna kök från fränaste tillverkare. Helst italienskt med.
...Hänga med i svängarna och ha något att snacka om som designintresserade inte redan vet.
Check. Skall jobba på en strategi.

Vitulv

Konrad Konvalj said:
Precis som Måns skriver så är det här prio 1 för dig. Tänk på att kunder är mer visuellt orienterade i dag än någonsin, så innan du går vidare med ett "textmedium" som twitter så måste du ha en välgjord visuell kanal.

Däremot kan du redan nu fundera över eventuell integration med sociala medier, det behöver man ha i åtanke redan när man gör hemsidan om det ska bli bra.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det du bör fråga dig är om du kan trumfa det här:

Glenn Hysén said:
Tittar på ett program på NATIONAL GEORAFIC, om konsentrationsläger. Hitler. Fy fan va fittigt, d e röva. Ha d gott. Glenn
Det här är nämligen själva poängen med Twitter.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vitulf said:
Precis som Måns skriver så är det här prio 1 för dig. Tänk på att kunder är mer visuellt orienterade i dag än någonsin, så innan du går vidare med ett "textmedium" som twitter så måste du ha en välgjord visuell kanal.
Jag påbörjar mitt jobb med hemsidan helt enkelt. Jag har fått bra hjälp och en liten spark i arslet här och det är jag tacksam för!

Tack alla!