Nekromanti Two Earth projekt.

KamiFisk

Hero
Fick idén till en rollspels värld igår. Däremot har jag inga bra konflikt ytor så jag tänkte köra det några varv runt forumet för att se vad folk har för idéer.

Det utspelar sig under en snar framtid en katastrof har kluvit jorden på mitten så att kärnan blottats. Jordens regeringar går ihop och försöker på teknologisk väg stabilisera kärnan.

Det jag kommit fram till hittills är:

1.30 år efter katastrofen har städer byggts upp på insidan av jorden.
2. Gravitationen mellan de båda halvorna är skum och pågrund av detta har lite nya sorters sporter uppkommit
som t ex antigravitations MMA och Gravboll.
3. Kärnan behövs skötas om. Detta är ett mycket farligt arbete.

Har funderat på att ha med, Mutationer av något slag, typ Dune maskar som lever i manteln och yttrekärnan.

Cybot

Mest spelbar
Jag vet inte hur mycket av mina lösryckta tankar du läste i chatten men...

Jag tycker att du mycket väl kan bygga vidare i sann science fiction anda med att använda den kluvna jorden som en metafor.
Det är inte bara jorden som är kluven, utan även dess befolkning.

Lite tankar:

1. Är situationen hållbar? dvs, är den här stabiliseringen av jorden en hållbar (permanent) lösning eller försöker man etablera kolonier på månen/mars som ska vara självförsörjande (och att överge jorden när man har fått en stabil ekologi i kolonierna.

Om situationen inte är hållbar så finns det skitbra konfliktytor, framför allt så är det en klyvning mellan vinnarna och förlorarna i den nya situationen. Där vinnarna självklart är de med inflytande och resurser att stödja och flytta till kolonierna (och där jorden sakta överges i förmån för en framtid i kolonierna). Låga investeringar på jorden och en hög utsugning av intelligensia och resurser för att stödja de nya kolonierna leder troligtvis till att underklassen har att välja mellan farliga jobb med att suga ut material från den nu blottade kärnan eller arbetslöshet. Kolonierna kommer inte att kunna försörja hela jordens befolkning (på ett bra tag!) och mycket av mänskligheten ses därför som en belastning. En belastning som ska minskas eller skyfflas undan.

2. En så stor förändring har lett till ett omskyfflande av resurser och inflytande. Vem tjänar på jordens nya situation? Vem förlorar? Jag tror inte att förlorarna bara kommer att lägga sig ner, utan det kommer att bli konflikter mellan den gamla eliten (och deras klienter) och den nya. Denna omskyfflingen leder säkert också till en mängd av konspirationsteorier (till den grad att nutidens NWO konspirationsteoretiker kommer att verka helt vettiga i jämförelse).

2b. Domedagskulter! Jorden har splittrats! Harmageddon och domens dag har kommit där mänskligheten ska dömas och de gudsfruktiga ska tas in i Guds paradis! Mänskligheten fortsätter att trotsa gud genom vårt infernaliska stabiliserings maskineri från DJÄVULEN! Den hindrar oss från att nå paradiset och dömer oss till evigt lidande! Maskineriet måste förstöras!

3. Förändringen leder till nya nicher. Vilka möjligheter och vilka faror finns med den nya miljön? "Nya sorters sporter" är bara ett symptom på en ny niche i samhället där det kommer att uppkomma en ny typ av människa. Kanske inte genetiskt, men väl kulturellt, samhälleligt och ekonomiskt. Homo Subterraneus eller något.
Grundläggande behov som måste tillgodoses, ett samhälle i flux (det tar mer än 30 år för ett samhälle att etablera nya samhällsformer och normer för att anpassa sig), nya riskfaktorer som måste leda till ett nytt beteende och ett nytt sätt att se på vad som är acceptabelt i samhället (va fan händer med demokrati och liberalism i det nya och farliga samhället? Vad händer med de som tror på de gamla värderingarna?)