Nekromanti Two of Five (spoiler)

BraidsMamma

Veteran
Var håller de tre övriga Xintuinkarnaterna hus??
Två avslöjas ju i L&H och jag behöver nog få helt fria händer med minst en av dem i min kommande kampanj. Men fins det något info om var de tre andra befinner sig så skulle det ändå vara användbart att läsa den.
Och vad har egentligen inkarnaterna för egenskaper (egen fysiksk och övernaturlig/magisk makt)??

Någon som har läst nåt nånstans eller ligger det helt öppet (jag är egentligen nöjd med båda svaren men iaf).

Duddmannen

Hero
I boken Nekromanti & Vandöda står alla fem inkarnate samt deras allotment av Helmgastar uppskrivna. Deras (inkarnaternas) persondata är däremot inte med. Det får man hitta på själv.

Khûrz

Veteran
Var de finns står i V&N. När vi använde dem i en kampanj hade de samma attribut som vanliga människor men fungerade som något sorts oerhört skickliga teotropiska magiker (konstig term men de är ju rätt konstiga) med lättare på dödsslaget. Så tolkade vår SL dem i alla fall.

Mr Brunch

Veteran
Någon av dom finns i övärlden, någon är en rik handelsman i Jargien, kommer inte på var den sista är men Ebhron verklar logisk eller östlandet.
När vi kommer till deras krafter skulle jag nog sammanfatta dom med tillräckligt många... alltså när Xinu först manifesterade sig på Mundana dödade han/hon och dödade alla tempelriddarna som sen blev helmgastarna näms det att deras vapen inte hade någon verkan på Xinu. Logisk slutsats från detta, inkarnaten är totalt odödliga med undantag från vapen konstruerade speciellt för sytet att förinta Xinu, Carwelans svärd är bra exempel där.

Arvid

Warrior
Och vad har egentligen inkarnaterna för egenskaper (egen fysiksk och övernaturlig/magisk makt)??

Det finns inget beskrivet i rollspelsböckerna. Men jag tycker hursomhelst att det är bättre att sjäv bestämma. Jag skulle nog ge en inkarnat en ganska stor magisk makt, dock beroende på vem av dem det är. Någon enorm fysisk makt skulle jag inte ge dem. Inkarnaterna ska ju fungera som manipulatörer och förhoppningsvis finnas högt upp i hierkin, en enorm fysisk makt bör vara förpassad till tjänare med mer krigiska uppgifter.
Sen skulle jag inte göra inkarnaterna för mäktiga. De bör ha svagheter och inte bara vara sårbara för något extremvapen, skapat i det syftet. Om Xinu skulle kunna göra nästintill helt odödliga varelser, varför skulle inte Daak slänga ut ut hundratals sådana inför kommande tider? Nä, inkarnaterna är förvisso mäktiga men mer som en listig kunskapare med mängder av resurser och vissa anpassade förmågor än som en stridsdemon.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Carwelans Svärd [L&H-spoiler]

De bör ha svagheter och inte bara vara sårbara för något extremvapen, skapat i det syftet.

Nu är det så att i L&H finns beskrivet Carwelans svärd, som gör +Ob2T6 mot Xinu-inkarnater, och om dom gör en (eller om de va två) extraskada på en xinu-inkarnat så fördrivs denne direkt... Sen måste man ju inte följa detta, men jag ville bara påpeka det så ni vet...

Arvid

Warrior

Jo, jag känner till vapnets förekomst, även om det förefaller mig underligt att Carwelan hade det om det nu inte var någon Xinu-inkarnat han fördrev, vilket känns lite konstigt. Han hade en del annat att göra, känns inte som hans grej att både ena alver och dvärgar samt därefter springa runt och stoppa mörkret.
Sen är det ju ingen fara att inkarnaterna har vissa svagheter liksom människor och vandöda har, även om jag inte gillar vapen som tillverkats för att förstöra just dem (jag skulle ge svärdet en drös andra egenskaper, eller snarare en bredare) då de inte bör vara specifika bara för att de kommer från Xinu.

storken

Warrior
Re: Five out of Five (spoiler)

För att ge ett fullständigt svar på frågan helt enkelt.

Ariandra den behagfulla: Gift med Damariens härskare Thamas Vitfjäder. Har 17 stycken helmgastar under sin kontroll.

L'meas: Konkubin till Igar Augus, högste magikrat i Thalamur. 20 stycken helmgastar.

Zaral Zargon: Inflytelserik handelsfurste och krigsherre i Melorion. 18 helmgastar.

Kalian Tasis: Mycket förmögen man, faktorator i jargiska kejsardömet. 24 helmisar.

Mandagor: Mäktig politiker och magiker i stora arkipelagen. Bara 8 till honom dock.

Mr Brunch

Veteran

Jag ser det inte så underligt faktiskt. han hittade den i en gammal gravkammare och bar det under sin tid som hjälte. Han försvan för att han insåg att svärdets tid inte ännu var kommen (Xinu hade inte inkarnerats ännu).
allt finns att läsa i L&H.
Sen bara för att man hittar ett magiskt föremål måste man faktiskt inte använda den till sitt egentliga syfte. Så chansen är att trots att den skapades enbart för att fördiva Xinus manifestationer så går det att hugga ihjäl tiraker med den...

Arvid

Warrior

Jag ser det inte så underligt faktiskt. han hittade den i en gammal gravkammare och bar det under sin tid som hjälte. Han försvan för att han insåg att svärdets tid inte ännu var kommen (Xinu hade inte inkarnerats ännu).

Nä men slumpen att alvernas största hjälte också är i en gravkammare och hittar ett demondräparsvärd, som dessutom blir det svärd som i dagens läge är väldigt anpassat mot Mörkret är ju ganska roligt sammanband, även om det självklart kan inträffa. Att Carwelan skulle veta att Xinu skulle dela upp sig i inkarnater låter också... ja, det känns inte rätt till min värld helt enkelt.
Men, en intressant sak med svärdet.. man skulle kunna ha ristat in Xinus sanna namn i det, eller lagt in det magiskt på något sätt. Då skulle i alla fall det vara motiverat, låter faktist väldigt bra, även om jag skulle göra om lite av egenskaperna.

Sen bara för att man hittar ett magiskt föremål måste man faktiskt inte använda den till sitt egentliga syfte. Så chansen är att trots att den skapades enbart för att fördiva Xinus manifestationer så går det att hugga ihjäl tiraker med den...

Jo, självklart men det måste också finnas ett syfte och förklaring till den ändamålsmässiga egenskapen, vilket jag inte riktigt tycker finns, även om man enkalt kan fixa det genom att modifiera svärdet lite och hitta en egen förklaring.

Ceram

Hero
Carwelans Svärd där det borde vara[L&H-spoiler]

En gammal klassiks rollperson jag speledde har en Xinupräst som ärkefiende och ligger i krig med kulten. Han misstänker att de försöker rekrytera honom till Xinus armé och gör allt han kommer på för att bekämpa dem när det visar sina fula trynen. Denne rollperson råkar även vara en extremt skicklig svärdsman (trots barabarisk teknik) och alvvän...
Om kampanjen med den RPn någon gång skulle återupptas är chansen att han skulle träffa en urgammal alv under en resa i vildmarken överhängande...

En bok som ger svar!

Kunde inte låta bli att göra lite reklam för drakarboken när jag läste ditt och några till inlägg på den här tråden. Det är nämligen så att i drakarboken så talas det i hemligthetskapitlet om varför Carwelan fick för sig att ena alverna och dvärgarna likaså hur det kom sig att han fann svärdet. Som ni kanske har gissat så hade en skyddande drakes vinge en mörk och stormig natt något med det hela att göra...