Nekromanti Tyck om mitt brädspel

rjonas

Hero
Jag har börjat skissa på ett brädspel. Tyck gärna till och kom med förslag. Spelet har arbetsnamnet Sommar.

Först lägger man en sexkantig bricka på bordet som föreställer en by. Sidorna på hexagonen är lika som på 24 kvadratiska brickor som medföljer i spelet.

På sin speltur drar man en bricka och placerar den intill byn. Man kanske drar Jaktmark. Varje ruta ger något, kostar något eller säljer något. Jaktmark ger Kött. Man kan skaffa drängar i byn och placera på brickor för att skörda frukterna av den brickan varje runda. När byn har brickor i alla riktningar är våren slut och sommaren börjar. (Spelytan ser nu ut som en stjärna).

Under sommaren drar man inte längre brickor att lägga ut utan man väljer dem. Man fortsätter spelet med att hitta bra resurser som passar in med resurser man redan utvinner och bygger på så vis upp en produktionskedja. Förutom drängar kan man skaffa ök och boskap. Ök förenklar förflyttning och boskap är bra till mycket. Boskap kan till exempel användas till att förvandla säd till kött på betesmark.

När alla 24 brickor är slut har man redan placerat ut brickor med bostäder av skiftande kvalitet på spelplanen. När brickorna är slut infaller hösten. Då istället för att lägga ut ytterligare brickor placerar man ut snö på en bricka per gång. Snön "stänger av" brickor som det hamnar på och drängar, ök och boskap måste flyttas in till en bostad. När snön täcker hela spelytan är spelet slut och vinner gör den som har det finaste/mest kompletta hushållet.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Så man spelar sin by som en stjärna? Det kommer att ta mycket plats på spelbordet.

rjonas

Hero
Alla spelar samma by. Det tar ungefär lika mycket plats som Carcassonne (och då är mina papperslappar lite större än brickorna i Carc.)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ah! Såg framför mig någon sorts system där alla hade var sin by.

rjonas

Hero
Bostäderna kräver/rymmer ett antal av varje resurs. Man kan till exempel flytta in i Stugan. Stugan kräver 1 boskap men rymmer 1 dräng och två boskap. Man vinner VP enligt 3/1 beroende på om stugan är full eller inte. Förutom bostäderna kan man flytta in i byn (och bli borgmästare) men den har betydligt högre krav och ger kanske 10/1 VP. Vilket betyder att man ska välja en lagom stor bostad för sitt beräknade slutbestånd. (Man väljer bostad när den första snön faller).

Är temat vettigt? Kan man använda ett fränare tema?

Rickard

Urverk speldesign
Så de resurser man får är helt slumpmässiga under våren? Dessa lägger förutsättningen för den taktik man ska ha under sommaren? Typ som fasen i Settlers of Catan där man lägger ut sina hus och vägar?

Spontant känns det som en utdragen fas för något som bara är i förberedande syfte.

Höstfasen känns även som det kan bli mobbingsfasoner mot den som det gick bäst för under sommaren. Tyvärr är "att ligga i vinnarspåret" (hästen bakom den ledande i trav) en alltför vanlig förekomst i brädspel, men det är inget som du måste arbeta bort. Det är bara naturligt.

/Han som försöker ligga två i de flesta brädspel till slutet närmar sig och om han ligger sämre än så saboterar han för tvåan då alla andra normalt beger sig på ledaren

rjonas

Hero
Jag har inte spelat Catan på mycket länge så jag kan inte göra någon jämförelse med det spelet. Det blir som Carcassonne där man drar en bricka och fnular på var den bäst borde ligga.

Det måste finnas något vettigt att göra under våren. (Check!) Tanken är att spelet ska ha ett absolut minimum av förberedelser. Man lägger ut byn; så klart.

När man fäller snö på hösten kan man paja för varann. Jag har inte testat detta så jag vet inte om det är upplagt för grief ännu. (Grief är ju också nöje). -Måste balanseras. (Check!)

Unfair

Hero
Oj oj oj, låter intressant. Gillar brädspel.

Först och främst så måste du tänka på att man i vår/sommar fasen kommer vara beroende av vissa resurser för att det ska bli något alls (om jag förstått rätt), alltså vad händer om man inte kan få tag i spannmål/säd. Hur fungerar systemet med att hindra 1 an och hjälpa den som är sist? Det är ett bra system då det gör det roligt att spela även om man är dålig, det är ju ett spel och inte en tävling.

EDIT: missa att man valde brickor i sommaren, glöm det jag sa om att ingen drar basresurser.

rjonas

Hero
unfair said:
Hur fungerar systemet med att hindra 1 an och hjälpa den som är sist? Det är ett bra system då det gör det roligt att spela även om man är dålig, det är ju ett spel och inte en tävling.
Jo, idén är att man kan bosätta sig på olika ställen i slutet av spelet. De olika bostäderna ger olika antal VP. Och de ger olika antal VP också beroende om de är kompletta eller inte.

Stuga ger 2 VP eller 3 VP om stugan är komplett.
Hus ger 1 VP eller 4 VP om huset är komplett.

Det betyder att ledaren kanske flyttar in i huset för att säkra segern men tar samtidigt en större risk om huset inte blir komplett.

Egentligen finns det fem tänkbara bostäder med flätat VP-system.

Nabu

Warrior
Spontant så tycker jag att det verkar påminna en hel del om Agricola. Har du koll på det spelet och kan definiera vad som gör detta spel väsenskilt från Agricola? Vill du kanske att jag gör mitt bästa för att gå igenom vad jag tycker låter likadant?

rjonas

Hero
Nabu said:
Spontant så tycker jag att det verkar påminna en hel del om Agricola. Har du koll på det spelet och kan definiera vad som gör detta spel väsenskilt från Agricola? Vill du kanske att jag gör mitt bästa för att gå igenom vad jag tycker låter likadant?
-Gärna det! Jag har inte spelat Agricola men jag vet att det ligger typ tvåa på BGG.
Jag är ju orolig att spelet ligger för nära något annat spel för det blir meningslöst att skapa en blek kopia.

Unfair

Hero
Nabu said:
Spelat Agricola en hel del och är också intresserad av att få en redovisning av likheterna, detta är väll inte riktigt Worker Placement eller?