Nekromanti Tyck till om hemsnickrat rollformulär …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag håller på och filar på ett eget rollformulär till D&D och vill gärna ha lite synpunkter.

Det är tänkt att bli en A5-folder om fyra sidor (förutom de sidor jag bifogar tillkommer en sida för besvärjelser och en för utrustning).

Nå?

Är rutorna för små att skriva i? Saknar ni något (bortsett från besvärjelser och utrustning)? Är kryssrutor för kroppspoäng en dålig idé?

Greymourn

Swordsman
Inte så konstruktivt.. men...

Ser bra ut... Har en massa små detaljer som saknas i originalet juh... Ärligt talat så kan jag inte direkt komma på något som jag tycker saknas...

Kommer Meta-Magic Feats på besvärjelse formuläret eller är de tänkta att skrivasupp bland övriga feats???

Ackerfors

Alas, your rapids!
Snickra på!

Jag håller på och filar på ett eget rollformulär till D&D och vill gärna ha lite synpunkter.

Det ska du få. :gremsmile:

Det är tänkt att bli en A5-folder om fyra sidor (förutom de sidor jag bifogar tillkommer en sida för besvärjelser och en för utrustning).

Min (bristande) erfarenhet är att två sidor A4 är lättare att hantera än fyra sidor A5, men det är bara min enkla uppfattning. Men å andra sidan så är det egentligen bara de här två sidorna som du bifogar som jag använder i spelandet. Utrustningen står uppskriven i den "spellbook" som oftast är ett anteckningsblock (som alltid kommer bort :gremsmile: ).

Är rutorna för små att skriva i?

Nej, överlag är de lagom. Det skulle vara rutan för att skriva Ability modifiern i som är lite liten, men det är ingen allvarlig platsbrist direkt.

Saknar ni något (bortsett från besvärjelser och utrustning)?

Nej, inte mer än ett sådant lyxproblem som att ha alla färdigheter uppskrivna. Men jag är lat så... :gremsmile:

Är kryssrutor för kroppspoäng en dålig idé?

Det är en bra idé, men jag tror det behövs någonting som gör det mer överskådligt. Kanske att lägga alla rutorna bredvid varandra längst ner istället för att ha dem över och under varandra. Du hittar säkert på något om du håller med mig. :gremwink:

I övrigt? Mycket snyggt. Typsnittet passar bra in. Inte för plottrig. Inte för oDnD-aktig. Snygg! Lagom rutor och inte för plottrigt. Jag gillar det! :gremsmile:

Greymourn

Swordsman
Pizza Grimoire...

Utrustningen står uppskriven i den "spellbook" som oftast är ett anteckningsblock (som alltid kommer bort ).
Troliogtvis ett av de vanligaste problemen...

Själv har jag köpt upp mig på en liten hårdpärmadbok, den har inte försvunnit än...

Till Shadowrun gjorde jag en Grimoire av några gammla pizzakartonger, den luktar så illa att jag inte lyckats tappa bort den...

Balderk

Swashbuckler
Jag tyckte det såg bra ut. Nyskapande med A5-formulär också, jag har iaf aldrg sett ett förut. Men du har nog rätt, kryssrutorna är lite onödiga, det är enklare med vanliga siffror. Annars hittar jag inget att klaga på faktiskt. Rutorna såg bra ut men jag vet inte, de kan vara för små (risken med A5). Jag hoppas du tar med mer info på magiformuläret än vanligt (kommer inte exakt ihåg vad det brukar vara men jag kommer ihåg att jag har stört mig på något, typ en ruta för skada/effekt och sånt som gärna får vara lite större alt. en rad ectra på forumläret).

/Balderk

Dante

Staff member
Tack för synpunkterna …

De flesta rollpersoner kommer aldrig att skaffa fler än ett tiotal färdigheter, så jag tyckte det kändes onödigt att skriva upp alla 30–40 eller hur många det nu är.

Vad du tyckte om kryssrutorna för kroppspoäng begrep jag faktiskt inte, men jag är lite disträ just nu (surfar, lagar mat, letar reda på sönernas träningskläder och förbereder mig för ett föräldramöte på Kulturskolan – samtidigt).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Tack för synpunkterna ?

De flesta rollpersoner kommer aldrig att skaffa fler än ett tiotal färdigheter, så jag tyckte det kändes onödigt att skriva upp alla 30?40 eller hur många det nu är.

Ett lyxproblem för den late, misstänker jag... :gremsmile:

Vad du tyckte om kryssrutorna för kroppspoäng begrep jag faktiskt inte

Jo, jag trodde att det var lite rörigt förklarat. Jag tycker att rutorna är bra men de blir små och oöverskådliga på A5, och enligt mig, speciellt oöverskådliga när de ligger såhär:

O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O

och inte såhär:

O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O
O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O...O.O.O.O.O

Umm... Ja, nu kanske du förstår... Alltså hellre alla rutorna på rad längst ner (och då ta upp hela sidan) än att ha dem som du har dem nu. *virrig*

Troberg

Sinister eater
Re: Tack för synpunkterna ?

Jag håller inte med, jag brukar själv använda den övre varianten. Då har man 25 rutor i varje litet block, 100 i varje stort. Enkelt, smidigt och översiktligt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hjälp!

Fick upp bilden där du ser farlig ut när jag läste ditt svar... :gremtongue:

Jag håller inte med, jag brukar själv använda den övre varianten. Då har man 25 rutor i varje litet block, 100 i varje stort. Enkelt, smidigt och översiktligt.

Hmm... Det beror kanske lite på vad man ska ha dem till.

En annan variant, som troligtvis blir för plottrig, är att fylla i en liten siffra i varje liten ruta. Frågan är bara om det syns... Jag tror det blir lättare att hålla reda på sin HP om man har små siffror (om de nu är så stora att de gör någon nytta dvs... Jag kommer nog få behöva förklara det här med...

*har svårt att göra sig förstådd* :gremfrown: :gremwink:

Boobis

Warrior
Re: Tack för synpunkterna …

De flesta rollpersoner kommer aldrig att skaffa fler än ett tiotal färdigheter, så jag tyckte det kändes onödigt att skriva upp alla 30–40 eller hur många det nu är.

Förvisso har du nog en poäng i hur många färdigheter man skaffar, men det är skönt att ha alla färdigheter och tillhörande egenskap uppskriven.

Sen finns det ju spelare som inte kan hantera att inte ha en "rank" i varje färdighet (jag har en i min grupp) och de kommer nog bli oändligt frustrerade på bristen av rade :gremwink:

/Joel - om möjligt ännu latare :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Re: Tyck till om hemsnickrat rollformulär …

Ser bra ut, förutom:
1. Jag är skeptisk till kryssrutor för hit points, i alla fall i D&D när man har så pass många hp. Det är en sak att ha det när man spelar Call och känner sig tuff med 15 hp, men att hålla på att pilla med rutor när man har 120 hp och rutinmässigt får smällar som ger 30 i skada känns fel. Till och med en "current hp"-ruta känns skeptisk, eftersom det bara är att be om att få ett hål där av allt suddande.
2. Jag ser också gärna att man har alla färdigheter föruppskrivna. I och för sig så har man sällan allihop, men det är bra att se vad de är baserade på om man nu skulle behöva slå för dem ändå (Från när vi spelade Of Sound Mind: "Vad menar du med att vi ska slå Balance när vi ska gå upp för den här hala smala stigen på insidan av berget?"). Dessutom får de flesta raser lite bonusar på en del färdigheter, och det är lättare att hålla reda på dessa om man har nånstans att skriva upp dem mer än på "racial traits"-rutan.
3. Apropå "racial traits": Jag har alltid föredragit att ha en kombinerad plats för "special abilities" snarare än en "racial traits" och en "class features". Då kan man skriva in eventuella förmågor från andra källor där också (t ex spells med permanency).

Dante

Staff member
Kryssrutorna kom till när jag spelade med mina söner; det blir liksom mer visuellt hur många kroppspoäng man har kvar. Men jag håller med om att det kan bli fånigt vid högnivåspel.

Något hål i papperet är det inte tal om – min plan är att digitaltrycka några ex på 150 g matt obestruket papper.

Föruppskrivna färdigheter är bra ibland (när man ska göra gubbe och vill veta vilka färdigheter som finns) och dåligt ibland (när man gör rollformulär i A5-storlek och när 11-åringar letar efter en specifik färdighet).

Har man en spelledarskärm finns där en praktisk lista över färdigheter och tillhörande grundegenskaper. Och om du nu spelar ett folkslag som får färdighetsbonusar så är det ett ögonblicks verk att skriva upp dessa färdigheter.

Tack för synpunkterna. Jag ska fundera över hur jag ska göra med kryssrutor och särskilda förmågor, men färdigheterna kommer troligen inte att hamna på formuläret.

Vindhand

Myrmidon
Re: Tyck till om hemsnickrat rollformulär ...

Det gillar jag skarpt. Världen behöver mer a5.

Är rutorna för små att skriva i?

IMHO är 5mm för litet för en vettig rad att skriva på. 6mm vore mycket bättre. Annars börjar man bara skriva på varannan rad för att få litet läsbarhet.

Saknar ni något (bortsett från besvärjelser och utrustning)?

Möjligtvis rutor för attackbonusen för flera attacker... alternativt en liten notering om hur många attacker man har så att man i.a.f. vet när man skall sluta dra av 5 och anfalla igen :gremsmile:

Är kryssrutor för kroppspoäng en dålig idé?

Det är något som ändras ofta och ofta i stora hopp (10+). Jag skulle föredra små siffror så att man bara kan ringa in det aktuella värdet snarare än att fylla i ruta för ruta.

Ännu hellre skulle jag lyfta ut det till ett eget litet papper. Motverkar "sudda hål" tendensen.

(allra helst skulle jag ersätta HP-systemet med något som kräver mindre bokföring men det är litet utanför ämnet :gremsmile:)

I övrigt är formuläret till sin helhet så otroligt mycket bättre än det officiella att all kritik mot det bleknar. Det är litet som att stå och gnälla över att vattnet man hittade inte var kolsyrat, när man håller på att dö av törst i öknen.