Nekromanti Typ Excel

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej!

Jag brukar normalt sett använda Excel endast till att skapa namnlistor för mina fritidsbarn på jobbet. Kolumner och rader och linjer runt om och så vidare.

Möjligheterna att göra detta snyggt är ju rätt begränsat utan det blir ju mest ganska tråkigt och grått.

Hur kan jag på ett enkelt sätt skapa liknande dokument fast med mycket snyggare design?

RasmusL

Champion
Vilken excel kör du? Markera fältet med data och klicka "Insert Table" så kan du göra det rimligt snyggt jävligt snabbt!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Se till att du har "home"-verktygsraden uppe (vad den nu kan tänkas heta på svenska). Markera hela listan med namn, inklusive rubriker. Klicka på knappen "Format as table" uppe i menyraden och välj den mall som tilltalar dig.

Du kan nu filtrera listan baserat på olika värden i de olika kolumnerna. Du kan fylla på med namn och färgmarkeringarna rättar automatiskt till sig. Sortera och ha kul.

konami_code

Veteran
Exportera till latex, allt är snyggt i latex. Dessutom har du bra skryträttigheter om du kombinerar latex och fritidsbarn.

kloptok

Pensionerad astrolog
konami_code;n66896 said:
Exportera till latex, allt är snyggt i latex. Dessutom har du bra skryträttigheter om du kombinerar latex och fritidsbarn.
Om det är tabeller vi talar om så är ju just det tyvärr rätt pilligt i LaTeX. Och visst, det ser ju proffsigt ut men jag är inte säker på om det är det Ape of Wrath är ute efter, verkar vara mer färger och sådant som är av intresse och då blir det genast krångligt i LaTeX. Oavsett så skulle jag inte rekommendera LaTeX till en person som aldrig använt det (ingen aning om hur det är med Ape of Wrath när det gäller det dock) och inte har mer användning av det än att göra namnlistor på grund av den relativt höga inlärningströskeln.

Bara så att vi vet vad vi talar om, så här ser en tabell i LaTeX typiskt ut:

Och tillhörande kod ser ut så här:
Code:
\documentclass{article}
\usepackage{booktabs}
\begin{document}

\begin{table}[htbp]
  \centering
  \caption{Distribution of Number of Injured Non-Motorists by Injury Severity Level}
    \begin{tabular}{rcccccc}
    \toprule
    \textbf{Injury Severity } & \multicolumn{2}{c}{\textbf{Pedestrian}} & \multicolumn{2}{c}{\textbf{Bicyclist}} & \multicolumn{2}{c}{\textbf{All Non-Motorists}} \\
    \midrule
    Possible injury & 1700  & 67.70\% & 502   & 59.40\% & 2202  & 65.60\% \\
    Non-Incapacitating injury & 523   & 20.80\% & 259   & 30.70\% & 782   & 23.30\% \\
    Incapacitating injury & 250   & 10.00\% & 84    & 9.90\% & 334   & 9.90\% \\
    Fatal injury & 39    & 1.50\% & 0     & 0.00\% & 39    & 1.20\% \\
    \textbf{Total} & \textbf{2512} & \textbf{100.00\%} & \textbf{845} & \textbf{100.00\%} & \textbf{3357} & \textbf{100.00\%} \\
    \bottomrule
    \end{tabular}%
  \label{tab:dvar}%
\end{table}%

\end{document}

solvebring

Superhero
Ape of Wrath;n66867 said:
Hej!

Jag brukar normalt sett använda Excel endast till att skapa namnlistor för mina fritidsbarn på jobbet. Kolumner och rader och linjer runt om och så vidare.

Möjligheterna att göra detta snyggt är ju rätt begränsat utan det blir ju mest ganska tråkigt och grått.

Hur kan jag på ett enkelt sätt skapa liknande dokument fast med mycket snyggare design?
Som andra varit inne på kan färg och form göra mycket. Ta ett kladdpapper och grabba en bläckpenna och designspåna lite. Exempelvis i vilken ordning du kan lägga saker, om det är snyggare med stående eller liggande format och om man kan kombinera vissa rutor och linjer till mer än ett ändamål, o s v.

Nå, men en färgklick gör alltid skillnad! Testa att leka lite en färger du tycker är snygga. Kanske jordfärgat, med en ljus sandfärgad botten, en mjuk barkbrun, men i klar kontrast till sandfärgen, färg till brödtexten och en murrig jordbrun sak till rubrikerna. ... Gå på vad du gillar och tänkt enhetligt så att det inte ser ut som ett cirkustält men gör sig bekvämt läsligt.

Med andra ord tycker jag att du ska se vilka layouter som finns vad gäller olika tabeller, öva på att skapa egna tabeller, undersöka symboler, tecken och skiljefunktioner, samt glutta igenom teckensnitt, färger och sådant och kolla upp hur man ändrar tabellers kantlinjer, fyller cellerna med färger och fixar bakgrundsfärg på hela dokumentet.

.. Enklast brukar vara att googla lite. Finns tusen guider, även från Microsoft själva i viss fall, hur man gör olika saker i Word, Excel och dylika program.

Mutanten

Hero
Jag tycker inte du ska snåla för mycket med kolumnerna för det kan straffa sig i längden. Tex kan det vara idé att ha en kolumn för förnamn och en för efternamn istället för en enda kolumn för namn. På samma sätt kan du ha en kolumn för postnumret och en för postorten istället för en enda för hela postadressen osv.

Om du i framtiden behöver exportera och importera dina listor till något annat program så underlättar det ofta om man har en cell/värde. Tex om förskolan skaffar ett datorsystem som de ska lägga in alla barnen i och som kanske skiljer på förnman, erfternamn mm i databasen.

Att inte snåla med kolumnerna underlättar också om du sortera eller filtrera barnen på tex riktnummer, postort eller vad du nu har för värden i dokumentet.