Nekromanti Typsnitt och bilder till The Daughters of Verona?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
The Daughters of Verona är ett rollspel i vilket man spelar komedier i Shakespeares anda.

Nu funderar jag på att göra en uppsnyggad version och söker två saker:

1. Ett typsnitt att använda på all text. Spelet "utspelar" sig i början på 1600-talet. Finns det något läsligt typsnitt från/inspirerat av den perioden som jag kan använda i mitt spel till brödtext? Gratis?

2. Jag behöver bilder på skådespelarna/rollerna. Enkelt, inte så detaljerat, med 1600-talskläder. De skall vara på några kort, och i det programblad jag tänkte göra om regelboken till. Jag behöver minst 10, men gärna 14-18 stycken, blandat män och kvinnor, unga och gamla. Just nu har jag renässansporträtt som jag har klippt lite i, men det hade varit jättekul att ha bilder i genomgående samma stil. Tips på färdiga bilder? Någon som vill rita/måla?

Arfert

Facit
1. Typsnitt från den här tiden, antikvor alltså, ser väldigt moderna ut. Många av de kändaste typsnitten, som Garamond, hade redan typ ett halvt århundrade på nacken. 1600-talet var de franska typgrafernas tid, med Garamond och Granjon i spetsen. (1400-1500-talet var italienarnas tid med Jenson, Griffo och Manutius, sorry Gutenberg, 1700-talet var britternas med storheter som Baskerville och Caslon).

Om Garamond.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Som Arfert säger är Garamond perfekt för tiden (så länge du aktivt undviker ITC Garamond). Jag tänkte bidra med en autentisk uppslagslayout från 1634:

Småsaker att tänka på: Använd inte fetstil, för det fanns inte då. Använd raka parenteser även till kursiv text, för det gjorde man då.

Här har du förresten en gratis version av klassisk Garamond. Den saknar visserligen kursiv, men har å andra sidan äkta kapitäler.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dante said:
Här har du förresten en gratis version av klassisk Garamond. Den saknar visserligen kursiv, men har å andra sidan äkta kapitäler.
It is very nice. Står man ut med en inte helt färdig version finns faktiskt kursiv version också. Man får tanka hem den här. Frågan är hur mycket färdigare den lär bli, mtp att den inte ändrats på 7 månader...

w176

Förlorad dotter
  • Hitta ett antal helkroppsproträtt från 1600 talet med kläder och poser du vill sno.
  • Be någon göra en lineover och färglägga.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Listigt! Det hade jag inte tänkt på, men det är ju absolut en tids och arbetsbesparande åtgärd.

w176

Förlorad dotter
Skulle du ha förarbetet klar skulle jag kunna tänka mig göra det. Lovar inget än, men får du ihop en bra grundmatrial så skulle jag vara sugen att göra det.

solvebring

Superhero
wilper said:
The Daughters of Verona är ett rollspel i vilket man spelar komedier i Shakespeares anda.

Nu funderar jag på att göra en uppsnyggad version och söker två saker
Säg, när kan vi beställa den fysiska boken då? :gremwink: