Mäster;n131459 said:
Jag är i valet och kvalet om man ska satsa på Tyranny of Dragons eller någon annan av D&D kampanjerna (avgrunden eller elementar prinsarna). Så därför undrar jag hur kampanjen var? Hur mycket "out of the box" är det, handpåläggning etc? Skulle du spela det igen? Typ topp tre sämsta och bästa (men inga spoilers).
Jag har sett bättre.
Dels var den utspridd på två böcker (plus två stycken kompendier som man fick ladda ner och skriva ut), och en del information som behövdes i bok två fanns i bok 1, men utan referens såklart. Det var lite olika stil på de två böckerna också: ettan är självgående på så sätt att man följer den snitslade banan, tvåan är mer att man har en bas och skickas ut på uppdrag kors och tvärs.
Det fanns inga handouts. En som verkligen behövs är en karta över Svärdskusten som inte har alla hemligheter utprickade, och sen fanns det referenser till handouts som beskrevs men inte visades. Alla dessa fick man göra själv om man ville ha dem. En annan sak jag verkligen hade nytta av men fick leta upp själv var en kalender. Kartorna var snygga men svårtydda. Et cetera.
Det var en del encounters som var lite skumt balanserade – inte dödligt eller frustrerande skumt balanserade, men på slutet var saker alldeles för lätta men tidsödande.
Speciellt bok två var hejjans rörigt skriven, så man var tvungen att stenplugga allt, och sedan hoppas att man kom ihåg allt under en encounter. Mängder med små extra noter i anteckningsboken och böckerna är proppfulla med små utstickande postit-taggar så att jag hade någorlunda koll på vad som händer och var det står.
På det stora hela känns det som en rätt stressad produktion som hade mått bra av ett par månaders merproduktion och redaktion. Jag kan tyvärr inte jämföra med avgrunden och elementarprinsarna, men jag hoppas att Wizards fick kritik och tog till sig den.