Nekromanti Udda metafysik

entomophobiac

Low Prep High Play
Satt och bläddrade i en handfull böcker tidigare idag, planerandes avslutningen på en friformsgrej jag spellett. Det jag då insåg var att det är tacksamt att ha ett par obskyra rollspel i hyllan, för ingen kommer kunna utröna vad som kommer drabba de stackars spelarna bara genom att se vilka böcker jag bläddrar i när jag planerar scenariot.

Just den här gången var det The Whispering Vault som gav mig inspiration till avslutningen. Men det fick mig att fundera - finns det fler spel därute som har udda metafysik? Spel som med fördel kan bestjälas på koncept för att man ska kunna kasta sina spelare in i tidigare okända domäner?

Har ni några förslag på bra ockulta spel?

Och så en länk till ett gammalt inlägg om WV: Whispering Vault

G

Guest

Guest
Unknown Armies *Spoiler*

Unknown Armies.
Knappast särskilt obskyrt, men har en av de coolaste och fräschaste synerna på magi och gudomlighet som jag snubblat över.
Eller egentligen inte. I grund och botten så bygger all magi och övernaturlig kraft på att de saker som människor tycker är viktiga och heliga får en massa kraft som sen folk kan utnyttja. Inget nytt direkt. Men utförandet är så ohemult jäkla coolt, alkoholistmagiker, porrmagiker, feministgudar o.s.v.
Spelet har dessutom ett av de bästa regelsystemen för galenskap som jag sett. Och ett helt okej regelsystem för allt annat också.
Skitbra spel helt enkelt.