Nekromanti Udda programvaror sökes...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, hjärntrusten: Jag vet att det här är lite av ett long shot, men jag måste ju försöka.

Jag letar just nu efter två sorters programvaror eller mjukvarulösningar.

Först och främst ett vettigt program för att hålla reda på min samling serietidningar. Jag vill helst ha något som är Open Source. GCStar är ju ett alternativ, men där finns en del begränsningar (t.ex kan man bara låta varje tidning ha EN illustratör, EN författare etc). Det finns en del webbaserade tjänster, men ingen som är gratis (och jag låser ogärna in min data i ett ickefritt system).

Sedan letar jag också efter ett sätt att få en server att göra saker med inkomna mail. Alltså, typ, om nån skickar ett mail till comicbox@omegarpg.net som innehåller ett visst kommando, så ska servern tolka kommandot och göra något (t.ex flytta en fil eller uppdatera en hemsida).

Några idéer?

Snow

Swashbuckler
Sedan letar jag också efter ett sätt att få en server att göra saker med inkomna mail. Alltså, typ, om nån skickar ett mail till comicbox@omegarpg.net som innehåller ett visst kommando, så ska servern tolka kommandot och göra något (t.ex flytta en fil eller uppdatera en hemsida).
Jag har aldrig anvämt procmail, men man ska kunna göra sånt här. Se:

http://pm-doc.sourceforge.net/doc/

Antar att du inte tänkt göra någon form av eval på mailet? Alltså att man kan köra arbiträrt bash-script via mailet.

krank

Snow said:
Antar att du inte tänkt göra någon form av eval på mailet? Alltså att man kan köra arbiträrt bash-script via mailet.
Mjä, det känns lite osäkert. Jag tänkte mig att man skulle ha ett antal färdiga grejer den "lyssnade" och reagerade på.

Men procmail ser helt rätt ut, tackar! =)

krank

Åh, jag hittade ett ställe som preliminärt fyller mina seriesamlingsbehov: StashMyComics. Deras sida är lite seg, många titlar saknar ISB och det finns en del underligheter i databasen, men på det hela taget verkar den funka rätt bra. De kan dessutom både importera och exportera i XML och CSV, så man borde kunna bygga en app som loggar in, och hämtar/skickar in =)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:

Några idéer?
Procmail är vad du letar efter, det kan göra allt det du vill, inklusive trigga bash-script.