Udda rollformulär

Zeedox

Hero
I ett spel jag nyligen börjat har skaparen (@Lanina) varit lite häftig och gjort rollformuläret delvis ”tredimensionellt”. Det finns en ficka på pappret (som är rätt styvt), där det går att klicka in samlarkort man får tillgång till under spel. (Milleniumarkivet, för de som undrar).

Det får mig att undra, vad finns det för andra exempel där ute på kreativa rollformulär, som inte bara är en serie textrutor?

Lanina

Oneironaut
I ett spel jag nyligen börjat har skaparen (@Lanina) varit lite häftig och gjort rollformuläret delvis ”tredimensionellt”. Det finns en ficka på pappret (som är rätt styvt), där det går att klicka in samlarkort man får tillgång till under spel. (Milleniumarkivet, för de som undrar).

Det får mig att undra, vad finns det för andra exempel där ute på kreativa rollformulär, som inte bara är en serie textrutor?
Nu ska du inte ge mig all cred för detta! Jag lämnade visserligen ett tomt utrymme för att fästa samlarkortet på (men hade tänkt mer typ med gem eller liknande) - konstruktionen med den lilla fickan står Rose för.

Genesis

Ni dés ni maître
Mitt formulär till @Murmelgnus Gastkammaren har pilar som pekar mot olika ställen på bordet, där det är tänkt att man ska skriva de andra rollpersonernas namn, baserat på var deras spelare sitter. Det har också en bit längst ned där man skriver sin hemlighet, för att sedan vika ned den biten så att den inte blir synlig, om man spelar med dolda hemligheter.

1743334547446.png

Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Nu ska du inte ge mig all cred för detta! Jag lämnade visserligen ett tomt utrymme för att fästa samlarkortet på (men hade tänkt mer typ med gem eller liknande) - konstruktionen med den lilla fickan står Rose för.
Jag vill se hur det ser ut : )

TheDawn

Veteran
Jag gillade en design som @Genesis gjorde, där man skriver karaktärens namn upp och ned och sedan viker formuläret på ett sätt att namnet blir tydligt och synbart för de andra deltagarna.
Detta gjordes även i Vulcania RPG där det även fanns med värde för det spelets version av perception så spelledaren kan slå dolda slag utan att behöva fråga efter värdet för varje spelare.

Organ

Out of time, out of mind
Jag gillar verkligen detta! Jag försöker jag alltid se till att jag, och om jag kan även de andra spelarna, har både namnskylt och en bild på sin rollperson vända mot de andra kring bordet. Det för att verkligen påminna om att den man pratar med inte är spelaren Lisa utan rollpersonen rymdpiraten Zongo.

lupmet

Swordsman
Det har nog inte så stor verkshöjd men, som jag berättat förut, improviserade vi ett juläventyr för många år sedan – Tomten är borta – där rollpersonerna var barn. Rollformuläret var en bit papper med deras namn och ålder skrivet med kritor.

Genesis

Ni dés ni maître
Rollformuläret var en bit papper med deras namn och ålder skrivet med kritor.
Det där är ju majoriteten av alla mina rollformulär, förutom att skriva med krita då. Jag brukar tänka att räcker det inte med en post-it som rollformulär så är spelet antagligen för komplicerat. :gremgrin: