Nekromanti Udda rollspel, knasiga rollspel, oväntade rollspel.

Khan

Kondottiär
Jag hittade det här rollspelet på Drivethru häromdagen.

Det fick mig att tänka på vad det kan finnas för andra udda idéer till rollspel, knasiga förutsättningar för att skriva och/eller oväntade skapelser som ändå går att spela. Jag menar inte galenskaper som MyFaRoG eller liknande, utan genuint oväntade spel som ovan. Någon som har några tips?

God45

#PrayersForBahakan
Alla vuxna har somnat efter en attack av dröm aliens. Man spelar barn som bygger mechs av sina emotionella förhållanden för att slåss med dem! Så din flickvän blir en plasmakanon och din bror en jetpack! För att nå max power leveln måste man knulla!

https://www.drivethrurpg.com/product/194199/Bliss-Stage-Interim-Stage

Det är mer konstigt än jag beskriver det. För att döpa visa NPC:er måste du använda namnen på människor du på riktigt varit kär i men som inte var kära i dig,

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Sea Dracula är någon sorts spel som har dance-offs mellan spelarna som konfliktresolution, tror jag, nått sånt.

Annars är svenska Neoviking udda. Och som ett glödgat järn rakt in i hjärnan på folk som stör sig på särskrivningar.

Genesis

Ni dés ni maître
Som Wilper nämnde: Sea Dracula, där man spelar djur-advokater i en undervattensstad, försöker att bevisa motstridiga teser (exemplet i spelet är "skinka är goot", vill jag minnas), och tävlar om advokatpoäng genom att dansa för varandra. Har spelats på LinCon och DanCon, samt hemma hos en kompis till mig i Karlskoga.

XXXtreme Street Luge, där man spelar street luge-atleter som är berömda hos sina mammor och alla vagt påminner om Vin Diesel.

Mutherfuckin' Crab Truckers, där man spelar krabbmänniskor som kör lastbil åt krabbgudinnan.

Prosopopée, där man spelar målare som målar en tavla med sju färger, men tavlan är en värld, och det finns en obalans i världen kopplad till den sjunde färgen, människan, och vissa av målarna bestämmer sig för att inkarnera sig i tavlan för att korrigera obalansen, men när de gör detta tar de över folk i tavlan som börjar samla på sig underliga attribut och till slut blir man så underlig att man inte längre kan vara kvar i tavlan och transcenderar.

Snakes on a Plane, som är baserad på trailern till filmen med samma namn.

Genesis

Ni dés ni maître
Åh, och såklar HOL, Human Occupied Landfill. Alla sidor är handskrivna och spelet är nästan ospelbart, och det publicerades av White Wolf (under annat namn då de var rädda för att det skulle skada deras varumärke).

https://en.wikipedia.org/wiki/Hol_(role-playing_game) said:
Over the centuries, mankind has colonized space through the use of the Quazi-Dimensional stardrive, which is powered by energy produced through the mating rituals of Jumpslugs, giant slugs that feed on human corpses and are tended by social rejects in full-body containment suits. The enemy of C.O.W. are the aliens known as the S.N.E.E. (Sedud Neerg Elttil Esoht, or "Those Little Green Dudes" backwards) who constantly plot to take over the universe.
Spelet fick ett supplement kallat Buttery Wholesomeness och blev i min ungdoms rollspelskretsar berömt för färdigheten "That Psycho Bruce Lee Shit".

Bolongo

Herr Doktor
Kanske It Came from the Late, Late, Late Show kan räknas?

Det har ett udda koncept där du spelar en skådespelare i en skräckfilm, och skådisens karaktär i filmens verklighet, mer eller mindre samtidigt.

Ett ganska gammalt spel, och jag minns att när jag först läste det var det mindblowing för mig att man kunde vara så meta.

entomophobiac

Low Prep High Play
Genesis;n318778 said:
Spelet fick ett supplement kallat Buttery Wholesomeness och blev i min ungdoms rollspelskretsar berömt för färdigheten "That Psycho Bruce Lee Shit".
Kitty Kitty Bang Bang! En kattunge med en dynamitladdning på.

Gillar udda spel i allmänhet—eller egentligen alla spel som försöker göra någon variant av sin egna grej.

Minns ett par:

Khaotic: spelarna spelar psioniker som tillsammans kontrollerar EN varelse i någon sorts subverklighet. Väldigt udda, näranog ospelbart, men boken har en rätt häftig "comic" som berättar bakgrundshandlingen.

Children of the Sun: det första som verkar ha använt ordet 'dieselpunk', men i grund och botten ett ganska mossigt fantasyspel. Men du har radioapparater och andra 40-50-talsgrejer.

Promised Sands: (full disclosure: jag var med och skrev delar av detta) någon sorts jättemärkligt hopkok av mellanösternsagor, postapokalyps och jag-vet-inte-vad. Boken är så nedlusad med egennamn på saker att den är väldigt svår att ta till sig. Och ... det finns ett folk av humanoida hästar because reasons.

http://tnah.wdfiles.com/local--files/creatures/Arbin.png

Får skriva mer när jag har tillgång till samlingen. Finns en del märkligt stuff därute. :)

RasmusL

Champion
Det finns så himla många spännande knas-spel! På Fastaval i år spelade jag Save Some Light For Me av Evan Torner som är en omtolkning av hur han lekte med actionfigurer som barn på 80-talet i Masters of the Universe-stil. Skelettkrigaren, legofiguren, cyberödlan med en avbruten arm och Skeletor kan vara med i samma äventyr och alla har sex med alla!

Möller

Hubert Hortlax
Fanns det inte nåt spel där man söker lemmarna av en teddybjörn?

Genesis

Ni dés ni maître
Möller;n318810 said:
Fanns det inte nåt spel där man söker lemmarna av en teddybjörn?
Det oförglömliga Raven: Claw and Beak and Tomas H V Mørkrid. Skrivet till "Murderland"-tävlingen på Story Games. Man spelar ut scener från sitt liv, men istället för att sluta som de gjorde i verkligheten så slutar de med våld, och man sliter av lemmarna från en teddybjörn (alla måste ha en egen). Sedan klappar man den och säger "Stackars teddy, har korpen varit stygg mot dig?". I sista scenen skär man upp magen på teddybjörnen och river ut stoppningen. Efter spelet begraver alla spelare sina teddybjörnar i trädgården.

Tyvärr verkar inte själva spelet finnas kvar på länken.

terje

xenomorf mystiker
I såna här trådar måste man nämna Noumenon.
Rollpersonerna är insekter som delar ett kollektivt medvetande. Eventuellt är de en död människa som nu befinner sig i en slags dödsrike.
De är fångna i en herrgård/hotell där varje rum innehåller någon slags prövning och en ledtråd/pusselbit till mysteriet.
Reglerna är baserade på dominobrickor.

https://www.rpg.net/reviews/archive/12/12877.phtml

entomophobiac

Low Prep High Play
Rune är ett uttalat kompetitivt spel med turneringsregler och grejer, där det är spelledaren mot spelarna och utses vinnare.

Lukas

Mannen i Gult
Genesis;n318813 said:
Det oförglömliga Raven: Claw and Beak and Tomas H V Mørkrid. Skrivet till "Murderland"-tävlingen på Story Games. Man spelar ut scener från sitt liv, men istället för att sluta som de gjorde i verkligheten så slutar de med våld, och man sliter av lemmarna från en teddybjörn (alla måste ha en egen). Sedan klappar man den och säger "Stackars teddy, har korpen varit stygg mot dig?". I sista scenen skär man upp magen på teddybjörnen och river ut stoppningen. Efter spelet begraver alla spelare sina teddybjörnar i trädgården.

Tyvärr verkar inte själva spelet finnas kvar på länken.
jag tror jag har det spelet nersparat någonstans på min rollspels hårddisk (som jag någon gång borde sortera upp), så om intresse finns kan jag säkert leta upp det.

Det är ett spel som jag viljat spela länge, men det är väldigt svårsålt till de flesta spelare av någon anledning.

Nässe

Myrmidon
OT

Det är spännande vad man "attraheras av" i rollspel och vad man tycker är bra. För mig blir det allt tydligare att det jag tycker är bra inte är det som är väldigt konstigt/ helt annorlunda/ weird/ utflippat/ extremt/ super-sjukt/ osv. Och självklart inte heller det som är standard/ precis som det brukar vara/ samma mall som alltid (ytterligare en orch-klan som rider på ulvar och bor i en grotta).

Jag tycker "bra" rollspel-text är det som lyckas pricka ett mellanområde mellan dessa extremer--alltså texter som rör sig inom ramen men också lyckas göra det udda och ovanliga och nya. För mig är Erik Granström sinnebilden av detta. Han skriver "fungerande" världar med folk och samhällen man tror på och man känner igen en massa, men han lyckas också vrida till väldigt mycket så att det blir bra rollspelstexter. Jag har tänkt mycket på att skriva en "poetik" för vad jag anser vara bra rollspelstexter, men det har helt enkelt behövt prioriteras bort, så nu blir det lite allmänt störande OT här istället. Sorry :) Men visst vore det kul att definiera sin rollspels-poetik (och jag använder nog ordet lite fel här, men ni fattar) och jämföra vad olika personer tycker är bra rollspelstext?