Nekromanti Udda ursprung och anekdodter om olika folk i rollspel

anth

Vetefan
Efter trådarna

[url=https://www.rollspel.nu/threads/66455 i nya Dakar och Demoner[/url]
tänkte jag att vi kunde diskutera udda ursprung och anekdoter för olika folk i rollspel.

Det behöver inte nödvändigtvis vara "spelbara raser", utan kan vara alla sorters folk i alla rollspel. Jag är dock mest intresserad av någorlunda intelligenta (och kanske även antropomorfa) varelser som rollpersonerna kan interagera/kommunicera med.

Jag vill hemskt gärna höra udda förklaringar om olika DnD-raser: aasimar (änglablod), bugbear, centaur, changeling, dragonborn/draconian (drakblod), dwarf, drow (mörkalv), elf, faerie (alla sorter), gargoyle, giant, gnoll, gnome, goblin, halfling, half-elf, half-orc, hobgoblin, human, kobold, lizardmen, mermen (sjöjungfrur/män), minotaur, ogre, orc, sahuagin (havsdjävlar), Satyr/Faun, Thri-kreen (insektoider), tiefling (demon-/djävulsblod), troll, vistani (zigenare i Ravenloft), warforged (robot/konstrukt), yuan-ti (ormmänniskor), o.s.v.

Men jag är lika intresserad av folk från alla andra spel, t.ex.: ankor, kattmän, vargmän, rävkvinnor, misslor, tiraker, skaven, deep ones, tcho-tcho, varelser i STAR WARS osv.

Det får lika gärna vara rollspels-kanon som helt egenpåhittade förklaringar - det viktiga är att det är udda förklaringar.

Här är ett par exempel:
- Alver är egentligen "trä-varelser" (lite som Tolkiens enter i människostorlek) - och tillhör därför växtriket.
- Mörkalver ser likadana ut som ljusalver. Det är bara en beteckning som berättar om alverna är goda eller onda.
- Dvärgar är egentligen "sten-varelser" (som levande stenstatyer).
- Halvlingar är " barbariska kannibaler", d.v.s. det äter andra humanoider - men är i övrigt inte "onda".
- Människor (alla eller bara vissa) kommer inte från fantasyvärlden man rollspelar i. I Greyhawk finns en ö med indianer från Sydamerika och i Forgotten Realms finns ett rike i sydöst med ättlingar från Egypten. I GURPS fantasyvärld Yrth kommer alla människor från jorden genom ett magiskt fenomen som kallas Banestorm. Och för att komplicera det hela har GURPS en kampanjvärld kallat Infinite Worlds, så människorna på Yrth kommer inte från samma jord, utan det finns flera parallella jordar.
- Abolether i DnD har perfekt minne och "ärver" minnet från sina föräldrar. De kommer alltså ihåg vad som hände den första abolethen som existerade som om de upplevt det själva.
- Illithider (Mind Flayers) i DnD kommer från framtiden. Långt in i framtiden, när jorden går under, far alla illithider tillbaks i tiden... till innan det fanns illithider - vilket ställer frågan när illithiderna skapades.

Jag är ganska säker på att det skrivits om detta tidigare, men min Google-Fu är svag idag. Känner ni till någon sida som tar upp ämnet får ni gärna länka.

Jag hittade ett par allmänna länkar som jag ska botanisera vidare i:
[url]https://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_fictional_humanoid_species

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Fictional_species_and_races
https://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_fictional_species
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Lists_of_fictional_species

Krille

Super Moderator
Wonerna i Järn var gudar en gång i tiden. Sen hamnade de i krig med éserna, ett annat gudafolk, och förlorade. Deras gudastatus togs från dem, deras värld brändes och de som överlevde kastades ut i exil till människornas värld.

Staffan

Myrmidon
I Dark Sun är alla spelar-raser (utom thri-kreen) ättlingar till muterade halflings, som en gång i tiden var mästare på "life-shaping".

Arfert

Facit
Norog (svartalverna i Saga) är egentligen även de "vanliga" alver. När alverna flydde till Arcaria när Fienden invaderade deras värld förråddes och övergavs en del av sina fränder och blev demonernas slavar i mörkret. Nu har de gjort uppror och flytt även de till Arcaria.

Sitt nya utseende har de valt för att påminna sig själva och alverna om eoner i en sol- och stjärnlös värld. Och det kommer visa sig att alverna är de onda, inte Norog.

zonk

muterad
Kunde svurit på att stenfolken i DoD faktiskt är skapade av sten nån gång i urtiden, men jag missminner mig kanske. Står inget om det i monsterboxen iaf.

Bolongo

Herr Doktor
anth;n180864 said:
- Alver är egentligen "trä-varelser" (lite som Tolkiens enter i människostorlek) - och tillhör därför växtriket.

- Dvärgar är egentligen "sten-varelser" (som levande stenstatyer).
Typ som i Glorantha, då?
Aldryami är besläktade med olika typer av växter. De som kallas alver är i princip humanoida träd. De som kallas mörkalver är svamp-aldryami.
Mostali är skapade av olika mineraler. De som kallas dvärgar är från början gjorda av lera, som billiga kopior av de äldre mostali som tillverkats av metall eller diamant.