Re: Instämmer.
OK, jag tror att dom inte har uppfunnit samvete än... men du har rätt i att när dom möter smart eller övermäktigt motstånd blir lite försiktigare. men bara lite... bakhåll och sånna "fega taktiker" gör att dom blir förbannade och vill döda allt.
Låter som du har ett gäng spelare som spelar för att de vill slåss. Jobbigt.
men jag brukar offtast inte basera mina uppdrag på strid. det blir bara så när dom upptäcker att alla har 5 eller mindre i allt som inte är supa eller vapen...och då blir våld den enda lösningen för dom, man kanske skulle begränsa antalet yrken... tvinga dom till att rollspela, eller vara mer övervakande när dom gör sina karaktärer...
Du kan ju tvinga dem att skriva något slags bakgrundshistoria till sina RP. Det brukar resultera i att spelarna skaffar lite annat än stridsfärdigheter (även om det bara blir några poäng på smyga, gömma sig och speja). Problemet är ju om de inte gillar att skriva - då kommer du bara få ett gäng sura spelare.
Ett litet äventyrsuppslag som borde lära dem att skaffa lite andra färdigheter är det här:
Om alla RP är machokrigare har säkert några av dem skaffat lite helmaxad utrusting (supersvärd, 9' prickskyttebåge, jättehäffans dvärgyxor, whatever). När de är i någon större stad låter du några tjuvar själa lite av de sakerna.
Om jag gissat rätt på spelarna kommer de nu sitta i en svår situation: Antingen börjar de leta efter tjuvarna i staden (se till att de inte bara kan slå sig fram till sakerna, det kan vara beställningsjobb med mellanhänder som RP måste muta, spana och smyga på t.ex.). Eller så måste de ge sig ut för att skaffa nya vapen (och de har knappast råd att bara köpa nya, med tanke på hur dyra de bra vapnen är).
Förhoppningsvis väljer de #1 och då kommer de plötsligt att upptäcka att Övertala, Skumraskaffärer, Smyga, Speja, Gömma, Etikett och en massa andra färdigheter kan vara bra att ha.
/Henrik