Nekromanti Ultra-Våld

parasite

Veteran
Vad ska man göra när ens rollspels kompisar är barbariska, slaktande och våldsamma monster? dom är alltid nån sorts barbar, och satsar allt på styrka. måste alltid sätta upp regler så dom inte gör för feta karaktärer, för att förhindra deras våldsamma karaktärer. men då grinar dom. man blir så less som spelledare när den smartaste rollpersonen har 6 psy. Visserligen är vi alla mellan 17 och 19 år, trots det är den mest fredliga karaktären dom gjort är lönnmördare. Ska jag tillåta deras ultra-våld eller? Finns det nån som har en bra ide till hur man kan lura att inte bara vara den fetaste krigaren med flest stridskonster? /images/icons/sad.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Du måste få dom att inse att dom spelar rollspel och inte "Diablo 2".
Dessutom så måste du få dom att inse charmen med att spela rollspel och inte "Dubblo 2".

En knep som du kan använda dig av är att först och främst verkligen verkligen belöna gott rollspelande. Näst intill i det extrema. Det andra du kan göra är att avromantisera striderna.
Ett bra exempel på att avromantisera striderna är...

Ex. Ni möter <sätt in antal här> st <sätt in fiendetyp här> på er färdväg.
Kobold #1 "Jag drar svärd"
Kobold #2 "Jag börjar använda alla mina stulna kongelat"
Kobold #3 "Jag skjuter iväg en pil mot strupen av den största fienden, jag har 23 i båge"
SL "En snabb minut senare så står ni och torkar av era vapen, Mats du har tappat 3 pilar, Jens du har använt upp 3 st fototropiska kongelat och Måns dinn sköld har tagit fett med skit och du kan sänka BRYT med 4. En av soldaterna ni hade med er dog."

Detta gör helt plötsligt striderna mindre kul.
Motivering till denna snabbspolning ?
Karaktärerna är uppenbarligen dom hårdaste krigarna väster om Rhungsjön så det är inte intressant att spela ut en strid mot 4 rövare med FV 9-11.

Detta kan få självaste ROLLspelet att bli mer intressant.
Dessutom så får du sätta dom i situationer där dom måste använda sociala färdigheter för att klara av saker och ting. Nu kommer givetvis spelarna att sakna färdigheter som Etikett och Diplomati och Övertala men det kan dom rollspela istället. Jag brukar jämnt tillåta/kräva mina spelare att dom spelar ut sina övertalnings försök m.m.

Sedan kommer det nästan det mest effektiva knepet.
Starta en helt ny kampanj/Äventyr där ni alla spelar någonting komplett harmlöst, typ småbarn eller Misslor(ok ok, Alla misslor är inte harmlösa, men många är det=). Sedan kommer supertricket. Du skapar karaktärerna ÅT spelarna så att dom inte har något att säga till om. Kanske lite totalitärt skulle vissa säga, men om alla har femtielva i STY och 2 i (PER + PSY) så tycker jag att allvarliga metoder är tillåtna för att få spelgruppen att rycka upp sig från DungeonBashing träsket.
Naturligtvis innebär detta att du som SL måste vara försiktig med dom karaktärer som du gör åt dina spelare. Se till att dom kommer att tycka om personligheten på sin karaktär. För enkelhetens skull kan du låta karaktären och personen som spelar dom ha liknande intressen/Hobbys om det är möjligt. Sedan så är det faktiskt på dina axlar som ansvaret att skapa ett roligt och utmanande äventyr utan våld vilar.

Hoppas detta hjälpte nåt.

parasite

Veteran
haha, hur kunde du veta att dom älskar diablo 2? aja, du har en del riktigt smarta ideer. ska sätta in förkortade strider ganska ofta, men då blir dom så kinkiga. men det får dom härda. det kan bli svårt att få dom att bli seriösa, istället för att t.ex betala tull så anfaller dom. kanske borde låta deras Rps dö några gånger så dom blir försiktigare. men det kanske är grymt. jag brukar begränsa deras ras val, men det brukar inte räcka. men om jag gör karaktärerna åt dom kommer dom förmodligen att anfalla allt som kommer (som vanligt) och dö (som vanligt). för tillfället har dom förhands gjort ett tiotal karaktärer som jag borde sudda ut, då kanske dom blir rädda för döden. det tar ju trorts allt en jevla tid att göra nya gubbar.

aja, jag tackar och bockar för din hjälp naug!

happypuppie2

Veteran
Tungt armborst i skallen är ett fintsätt[/] att stoppa hemska barbarer som dödar stackars tullmän...
Förklara för dom att du inte "uppskatar" deras spel och att döda dom ett par gånger värkar vara en toppen ide, men gör det typ, tullmannens bror vill hämnas, då har du en andledning./images/icons/cool.gif

Krille

Super Moderator
"Finns det nån som har en bra ide till hur man kan lura att inte bara vara den fetaste krigaren med flest stridskonster?"

Gör äventyr där det är värdelöst att vara den fetaste krigaren med flest stridskonster. Basera ledtrådar på kunskap i historia, skrivna på främmande urgamla språk. Gör det nödvändigt att ta sig in i den hemliga kulten utan våld, och gör det nödvändigt att kunna en del om religionen för att kunna skådespela kultister. Och så vidare.

Belgarth

Swordsman
en bra idé kan ju vara att låta dom möta så svåra fiender att dom inte klarar av dom. testa ge dom några dumdrakar eller phanteror

Sereg_UBBT

Swashbuckler
"en bra idé kan ju vara att låta dom möta så svåra fiender att dom inte klarar av dom. testa ge dom några dumdrakar eller phanteror "

vilket då resulterar i att deras rollpersoner dör och nästa gäng rollpersoner kommer att min/maxas ännu mer och bli ännu mer koboldiga...

Sabelkatten

Swordsman
Viktig fråga

Spelar dom superkrigarkaraktärer därför att de älskar att slåss, eller för att de tycker att det är det enda äventyren går ut på? Fråga dem vad de tycker.

Om de är "mad slashers" så får du nog ta och se dig om efter nya spelare, de kommer knappast tycka deckaräventyr är särskilt roliga. Du kan ju iofs. försöka få in lite fler rollspelselement genom att ge dem uppdrag där högst vapenfärdigheter inte kan lösa uppdraget. Livvakter, tjuvar eller smugglare t.ex.

Om de tycker att alla äventyr bara går ut på strid så kanske det är dags att ni sätter er ner och pratar om vilken typ av äventyr ni vill spela. Det är inte omöjligt att de faktiskt är intresserade av att rollspela, men tycker att de inte får något tillfälle för det.

/Henrik

Utopi

Warrior
Rullspel! Dom flesta brukar växa ifrån koboldismen. Fast jag har själv vittnat att vissa inte gör det. Nå väl, jag säger bara 1 sak, stadsäventyr! Det brukar funka ruskigt bra. Annars kan du alltid köpa en volym av Steve Jackson, Munchkins(tror jag) som handlar om kobolder.

This new card game, designed by Steve Jackson, captures the essence of the dungeon experience . . . with none of that stupid roleplaying stuff. You and your friends compete to kill monsters and grab magic items. And what magic items! Don the Horny Helmet and the Boots of Butt-Kicking. Wield the Staff of Napalm . . . or maybe the Chainsaw of Bloody Dismemberment. Start by slaughtering the Potted Plant and the Drooling Slime, and work your way up to the Plutonium Dragon . . .

G

Guest

Guest
:Cþ

"Finns det nån som har en bra ide till hur man kan lura att inte bara vara den fetaste krigaren med flest stridskonster"

visst! :C) säg någotsådanthäringa:
du skulle inte vilja spela en liten svag ashariskbonde? han är inget vidare stark eller fysiskt stark trots att han har vuxit upp på landet. men har har en astuff jättestorstark demon i sig som han kan kontrollera nästan hur han vill efter som demonen och bonden har samma vilja. om du tar och göra en ganska normal bonde med lite vanliga bondefärdigheter så tar jag och fixar till en riktigt starkdemon gubbe som du kan ta färdigheterna och attributen ifrån när du vill... okej?
har du tur så svara han ja. men nu kommer grejen. du gör ingen demon.... när han sedan har spelat ett tag så börjar han nog bli fundersam varför hans demon inte fungerar och om han frågar dig så säger du bara:
neeeej men allså det är ju bara som din gubbe tror! han är juh schitzofren för fan!
om du är något sådär halvbra på att hålla masken och om du har beskrivt den kluvna personligheten och demonen tufft nog så går han nog på det... sedan kan du lura dom att ni ska spela en dvärgakampanj men som senare vissar sig bli en piratkampanj. nå... något sådant...

Sodivra

Champion
Instämmer.

Om du (som postade originalinlägget) straffar spelarna genom att sudda ut deras kommande RP blir dom nog bara sura. Tvinga dom inte till något.
Om du vill göra striderna lite mindre attraktiva, prova att göra motståndarna smartare -En del gömmer sig och skjuter, dom hjälper varandra på ett logiskt sätt, dom lockar in spelarna i bakhåll, osv. Du kan även få spelarna att få empati för fienderna, om vakterna som spelarna smyger sig in på pratar om sina familjer och älskade nyfödda barn så får spelarna FÖRHOPPNINGSVIS vissa samvetskval.. /images/icons/smile.gif

Tipstack till Han och Krille.

parasite

Veteran
Re: Instämmer.

OK, jag tror att dom inte har uppfunnit samvete än... men du har rätt i att när dom möter smart eller övermäktigt motstånd blir lite försiktigare. men bara lite... bakhåll och sånna "fega taktiker" gör att dom blir förbannade och vill döda allt. men jag brukar offtast inte basera mina uppdrag på strid. det blir bara så när dom upptäcker att alla har 5 eller mindre i allt som inte är supa eller vapen... och då blir våld den enda lösningen för dom, man kanske skulle begränsa antalet yrken... tvinga dom till att rollspela, eller vara mer övervakande när dom gör sina karaktärer...
Ge mig gärna fler råd

DjeVul

Warrior
Re:Vedplockning

Mina rollspelskompisar är bäst, de är så boffer att de antecknar vedplockning som RÖR träning... de var ju tvugna att göra det på Solds Utö... i De Fördömdas Sista Hopp... vi har spelat fram tills vättarna... de har misshandlat Markis Silverhjärta och gjort sig skyldiga till dråp innan som markisen nu inte tänker låta avskrivas...

Sabelkatten

Swordsman

OK, jag tror att dom inte har uppfunnit samvete än... men du har rätt i att när dom möter smart eller övermäktigt motstånd blir lite försiktigare. men bara lite... bakhåll och sånna "fega taktiker" gör att dom blir förbannade och vill döda allt.

Låter som du har ett gäng spelare som spelar för att de vill slåss. Jobbigt.

men jag brukar offtast inte basera mina uppdrag på strid. det blir bara så när dom upptäcker att alla har 5 eller mindre i allt som inte är supa eller vapen...och då blir våld den enda lösningen för dom, man kanske skulle begränsa antalet yrken... tvinga dom till att rollspela, eller vara mer övervakande när dom gör sina karaktärer...

Du kan ju tvinga dem att skriva något slags bakgrundshistoria till sina RP. Det brukar resultera i att spelarna skaffar lite annat än stridsfärdigheter (även om det bara blir några poäng på smyga, gömma sig och speja). Problemet är ju om de inte gillar att skriva - då kommer du bara få ett gäng sura spelare.

Ett litet äventyrsuppslag som borde lära dem att skaffa lite andra färdigheter är det här:

Om alla RP är machokrigare har säkert några av dem skaffat lite helmaxad utrusting (supersvärd, 9' prickskyttebåge, jättehäffans dvärgyxor, whatever). När de är i någon större stad låter du några tjuvar själa lite av de sakerna.

Om jag gissat rätt på spelarna kommer de nu sitta i en svår situation: Antingen börjar de leta efter tjuvarna i staden (se till att de inte bara kan slå sig fram till sakerna, det kan vara beställningsjobb med mellanhänder som RP måste muta, spana och smyga på t.ex.). Eller så måste de ge sig ut för att skaffa nya vapen (och de har knappast råd att bara köpa nya, med tanke på hur dyra de bra vapnen är).

Förhoppningsvis väljer de #1 och då kommer de plötsligt att upptäcka att Övertala, Skumraskaffärer, Smyga, Speja, Gömma, Etikett och en massa andra färdigheter kan vara bra att ha.

/Henrik

Frixeray

Swordsman
Låt spelarna möta fläskigaste fet-magikern och därmed bevisar att högt psyke spöar skiten ur hög styrka hur lätt som helst. Låt magikern slänga en massa påhittade besvärjelser utan att slå nått, dina spelare fattar nog inget om magi ända då de är för dumma... De MÅSTE klara äventyret genom tankearbete. Annars får ni väl gå över till D&D... /images/icons/wink.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
En långsiktig lösning...

(ursäkta för att jag inte svarade på grundinlägget - men jag är för slö för att vänta på laddningstiden, så jag svarar på det här...)

Gå över till D&D - men inte helt. Variera istället, så att de kan hacka i D&D och rollspela i Eon. Förklara även anledningen till att du introducerar ett Hack'N'Slash-rollspel mycket grundligt och tydligt för dem, så kanske de fattar vinken...

Sodivra

Champion

Försök att ge tillfällen för andra färdigheter -Om dom nu redan är skitdåliga på dessa kanske det inte blir så effektivt, men om nu någon rollperson har ett högt smyga-värde, låt dom hamna i en situation där smyga är oerhört användbart.. (Infiltrera ett hus?) Detta borde förhoppningsvis göra spelarna sugna på att skaffa och använda fler färdigheter..

Men, om jag har tolkat det rätt så har dom inga bra värden i nåt utom supa och slåss? Hmmm, det SKA ju bli poäng över för annat..? Annars kan du ju göra så att när rollpersonerna skapas så får varje person välja en fredlig färdighet, kanske från en lista du förberett, och få ett högt värde i den färdigheten, gratis. Då känner dom sig nog inte så tvingade, men dom får en läcker färdighet ändå..

Huumm, sedan kanske du kan låta Hertigen Jansson belöna dom med Slakta-yxan Arthur om dom bara hämtar några viktiga dokument till honom som hans bror har stulit.. Och byter ut dessa mot falska. "Men ingen får komma till skada, det får absolut inte komma till allmän kännedom att dokumenten blivit stulna.." Nu blir förhoppningsvis RP:na motiverade att skaffa fram dom här dokumenten, utan att slåss.. Kanske ljuga eller smyga sig åt dom?

Premiära (eller vad det nu heter) karaktärsskapande är ju ett hett tips om du vill ha mer rollspelande, men det är svårt att göra det utan att det blir orättvist.. Låt spelarna få allt dom vill ha i sin bakgrund, om dom kan motivera det väl kanske? T. ex, en spelare skriver en bakgrund om hur hans rollperson har varit sjökapten, så ger du honom ett stort fartyg. Fast då får det vara en BRA bakgrund.. /images/icons/wink.gif

Föresten är sabelkatten ett tufft namn.. /images/icons/smile.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Eller så...

... får de bara köpa vapenfärdigheter för sina yrkesenheter! För valfria enheter får de inte höja en vapenfärdighet till högre än 10 i brist på kompetenta lärare. Se en vapenfärdighet som en stridskonst vid karaktärsskapandet, om det bara finns med en vapenfärdighet i yrkesmallen får de bara skaffa en vapenfärdighet. Finns det ingen så... får du arga spelare /images/icons/wink.gif. Och om de inte köper vapenfärdigheter... vad ska de då köpa? Då måste de nästan lägga några poäng på saker som sjunga, övertala, kulturkännedom, etc..

Då har du indirekt tvingat dem att skaffa normala färdigheter! /images/icons/laugh.gif

Flash Back

Warrior
Konsekvenser

Låt rollpersonerna få konsekvenser för sitt handlande. Om de börjar bete sig illa i staden hamnar de säkert hos stadsvakten, i värsta fall kanske de får dödsstraff. Bemöter de folk illa, kommer de att bli illa bemötta. De kommer inte att kunna få någonstans att tillbringa natten, inte att kunna köpa mat eller varor och folk kommer att prata bakom deras rygg.

Kameli

Warrior
Rollspel eller Kapprustning?

Okay, jag måste fråga, är det rollspel eller kapprustning ni sysslar med?
Okay (igen) JAG borde definitivt inte säga ett skit med tanke på vilken lite fachist jag har varit som SL men det håller på att löas sig..
Till att börja med kan jag ge lite råd.
Prata med spelarna, försök att bli mer involverad i deras karaktärsskapande, kom med förslag och ställ frågor..
Om du nu ser rollspelet som en tävling mellan spelare och spelledare så SLUTA! Det finns inget mer irriterande än en SL som anfaller med arton brunstiga troll och fuskar med tärningarn bakom skärmen eller gör fullkomligt ologiska gåtor!
Inte sagt att du gör men utifall, Det var detta som ledde mig in på banan att göra rena idiotkaraktärer fastän jag hellre upskattar en najs och sansad RP. KAN det vara så att dina spelare skapar sina muskel miffon p.g.a. att de är missnöjda med något (teknisk sett kan ju en spelare inte påverka så mycket mer än sin RP).
Vidare, försök att kanske vara minder totalitär (ifall så är fallet). Begränsing av en spelares favorityrken och raser leder inte alla gåmger att man får en sammling rollpersoner i perfekta led, väldrillade och vattenkammade som söndagsskole elever. Ibland blir det tvärt om (Hur jäkla kul är det egentligen att vara begränsad till Asharisk bondläpp när man hade Zappor den Skäggige på hornhinnan?)
Vidare kan du låta alla spelare slå sina egna slag, det ger en mer öppen inställning och får spelarna att känna sig mer närvarande och som ifall de KAN påverka något. När tärningar rullas bakom en SL skärm och man gör något som är emot SLs vilja blir man lätt paranoid ifall man lyckas missa lite FÖR mycket.
Vissa slag kan ju däremot SL slå dolt..
Sisst, var sjysst, favorisera inte den där killen som spelar bäst, ge honom en liten belöning för något bra men inte mer!
Att belöna en bra händelse är bättre än att straffa men att alltid låta den spelaren i fråga hitta mest guld/ mest magiska föremål när gruppen plundrar rövare/annat skit är otroligt tyket och splittrar i värsta fall gruppen.
När du väl skickar fiender på folk så skicka en hord som ger dem en utmaning istället för tre Batesu och en elak gris, skicka kanske inte heller på den femtielva möten utan försök att koncentrera det lite...
Som någon annan sa så kommer en jättemiffohord bara att resultera i fetare karaktärer med ännumer pansar. Om det däremot är en jämnställd grupp och alla slag under striden slås öppet så kommer det att kännas som en riktig seger och inte som spelledarens "nåja-du-får-väl-leva-för-den-här-gången" vilja.
Slutligen får du faktiskt framföra dina klagomål för gruppen och får du bara svar som "att spela en gubbe som inte kan slåss är kast eftersom rollspel går ut på att slåss" eller "men magiker tål jöh inget" för att inte säga "Men magiker FÅR juh ha rustning enl. reglerna" eller min alltime favorit "Att spela en göbbe som inte kan slåss är juh som å va rullstolsbunden", byt grupp.
Glääh!
Nåja, om spelarna verkligen VILL vara biffar så är det inte så mycket att göra åt.

Hare så kul.

David