Nekromanti Ultrastar och Singstar

Feuflux

omjonasson.se
En av mina julklappar till mig själv i år var en mikrofon som jag har kopplat till min dator. Sedan laddade jag hem Ultrastar som är en pc-version av playstationliret Singstar och skaffade lite låtar (det här är en bra sida att fixa texter på, sen behöver man en matchande mp3-låt också (men det har nog de flesta liggandes i drivor)). Sedan är det bara att sjunga, hoppas att ingen hör en samt dö av skratt över hur dåligt det går.

Jag var hyfs på Alanis Morisette - Ironic och Frank Sinatra - My way. Annars var jag en vandrande katastrof. Någon annan som har testat sånt här?

Johan K

Gammal & dryg
Någon annan som har testat sånt här?
Har testat det som är på playstationet...
För att utrycka mig diplomatiskt, så lät det inte så bra.. Det var länge sedan jag såg mina vänner vrida sig i skratt så mycket !!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Okej, jag har testat något som jag tror var ett sådant spel. Jag var precis så usel på det som jag hade gissat att jag skulle vara om någon frågat mig, och gav upp efter en låt. Min ursäkt är att jag druckit alkohol, men jag är övertygad om att jag skulle prestera på ett liknande sätt om jag var spik nykter och tränat en vecka med världens bästa sångpedagog.

/tobias

Feuflux

omjonasson.se
Programmet är inte helt stabilt... t.ex. krashar det när jag försöker dra igång Alice Cooper - Poison utan att jag kan förstå varför. Textfilen ser ut som de andra textfilerna, mp3-filen är en helt vanlig mp3:a och sen är det en cover-bild och en bakgrundsbild som är helt vanliga jpg-filer. Det finns liksom inte så mycket som kan ställa till med saker när man laddar en låt tycker jag...

Jag har testat Singstar en gång på en fest och då i duett-läge med en annan kille som absolut inte kunde sjunga han heller. Efter det var det ingen som tjatade att vi skulle sjunga mer iaf. :gremsmile:

Det är rätt intressant att vissa toner bara inte går att sjunga (för mig då alltså) utan jag kan antingen ligga för högt eller för lågt. Det borde gå att räkna fram ett frekvensspektrum över vilka toner man kan sjunga och matematiskt bevisa att man sjunger falskt.

Feuflux

omjonasson.se
Storuggla said:
"Någon annan som har testat sånt här?"
Nej, vi är män.
Eftersom jag har fått seriösa svar i tråden så kan jag svara här nu. Grattis till den bästa forumsdissen 2006! Att den kom från forumets manligaste man gjorde även sitt till. :gremwink:

Nightowl

Champion
Själv köpte jag en karaokemaskin!

Det blev riktigt livat under nyår!

Erik, jag vill vara din, Margareta!

PS: Under nyårsfesten ifråga beskrev jag karaokemaskinen som den japanska kulturens viktigaste bidrag till världshistorien, men då påmindes jag om att japanerna har ett luftgitarrsmuseum, och det smäller ju faktiskt högre!

Troberg

Sinister eater
Du gör verkligen allt...

...för att etablera dig som forumets gay-personlighet... :gremgrin:

MrG

Swashbuckler
Vi kör Singstar på PS2an på fester, snart dags att köpa en till skiva också tror jag (senaste har schysst låtar). Enda att tänka på brukar vara att balansera lagen så man sprider ut mutanterna som kan sjunga bland oss normala människor (tack och lov är jag och sambon jämnusla).

Lagspelet är kanon och passar utmärkt om man är en bunt folk som vågar bjuda på sig själva och känner sig säkra i sin manlighet :gremwink:

G

Guest

Guest
själv e jag med i en förening där det spelas ganska mycket och jag skulle prova hemma om inte den nya fläkten skulle ta ton istället (jag har aldrig brytt mig särskilt om ljudnivån på datorn så jag skaffade mig en fläkt som kör igenom 170 kvadratmeter luft per timma), men jag kan säga att på vissa låtar slår jag tillochmed sång essen även om jag suger på de flesta... (de grupper jag tydligen är bra på är abba, blur och queens of the stone age och annat blandat).

/Zorbeltuss som suger på Crusader Kings tyvärr.

Feuflux

omjonasson.se
Krashar inte längre

Och om man skaffar senaste versionen av programmet så krashar det inte längre... vad smart att jag lyckas skaffa nån gammal version.

Tanka! Ni vet att ni vill. :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
En rant för att jag är grinig i största allmänhet

Jag vill bara ta tillfället i akt och påpeka att spel som Singstar demonstrerar nästan allt jag tycker är fel med kulturen idag.

De ger inte poäng för kreativitet, de ger poäng fär att göra så bra imitationer som möjligt. Yay, det kommer ju verkligen att driva utvecklingen framåt...

Är jag den ende som ser detta som ett problem?

Karaoke ger i alla fall utrymme för kreativitet.

(Hmm, ett Singstar som gav poäng för att avvika så mycket som möjligt från originalet, men ändå hålla sig till grundläggande musikaliska harmonier, det hade varit något!)