Nekromanti ultravåldigaste rollspel?

Pendragon

Swashbuckler
Vilket är det ultravåldigaste rollspelet egentligen? Jag skulle nog vilja säga Rits Phase World kampanj... bara termen "Mega-Damage" säger en del....
Jag blir gärna emotsagt, så bring it on!

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

Staffan

Myrmidon
Tja, Macho Women With Guns hamnar nog rätt högt, men är ju något av en parodi (i förordet står det något i stil med "If you take this game seriously, I will come to your house and pummel you with a rubber chicken."). Ett lite mer seriöst spel som lätt degenererar till ultravåld är Underground, där man spelar biomodifierade supersoldatveteraner i USA 2050, där saker och ting har gått ganska mycket åt helvete. I Underground räknas 25mm som en mesig kaliber, och för att göra något åt de tuffa gubbsen krävs ofta en 75mm Minihowitzer, en partikelaccellerator, eller en så kallad "rice gun" (som skjuter iväg små kulor otroligt snabbt och långt - för att utnyttja vapnets maxräckvidd behöver man en satellituppkoppling eftersom den når längre bort än horisonten).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Gaxar

Warrior
Det finns ju faktiskt ett spel som heter just Violence...
Vet inte mycket mer än så, dock. /images/icons/cool.gif

-Gaxar, borde... ja... göra något kreativt nu

Ordinary people do fucked-up things
when fucked-up things become ordinary

Ackerfors

Alas, your rapids!
Bamserollspelet? [nt]

/images/icons/wink.gif

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"

SKIN69

Warrior
Beror väl på SL?
man kan nog göra fredliga spel som NeoTech till ultravåldigt med en sjysst SL (ännu bättre när offensiv kommer)...

Enligt mig så inbegriper inte ultravåld skjutvapen och inga eggvapen. Ultravåld är det man har efter fotbollsmatchen eller på väg hem från krogen.

There was me, that is Alex, and my three droogs, that is Pete, Georgie and Dim. And we sat in the Korova Milkbar, trying to make up our razudoks what to do with the evening. The Korova Milkbar sold milk-plus; milk plus vellocet or synthemesc or drencrom, which is what we were drinking. This would sharpen you up and get you ready for a bit of the old ultra-violence."

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

Rosen

Myrmidon
<I>Det finns ju faktiskt ett spel som heter just Violence...
Vet inte mycket mer än så, dock.</I>

Inte jag heller, men jag såg det i en konventsbutik en gång. Det är litet och tunt, kostar runt hundralappen och en kille jag pratade med sa att man blir illamående av det. (-:

--
Åke

Krille

Super Moderator
Toon

"Vilket är det ultravåldigaste rollspelet egentligen?"

Finns det något som är mer våldsamt än ett avsnitt Tom&Jerry? Skulle väl vara ett avsnitt av Snurre Sprätt eller Ren&Stimpy, då...

Således, ett spel i samma anda måste vara mest våldsamt. Entré Toon.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Pendragon

Swashbuckler
Re: Toon

ajajaj.... varför tänkte inte jag på det! vad är en stjärnkryssare som utplånar planeter att slå någon så hårt i ansiktet med en stekpanna att det lämanar ansiktsdragen kvar i stekpannan!!

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

Pendragon

Swashbuckler
Rifts ligger på samma nivå ungefär om inte värre.... Phase World kampanjen är ännu värre...

Krille

Super Moderator
Re: Toon

"varför tänkte inte jag på det! vad är en stjärnkryssare som utplånar planeter att slå någon så hårt i ansiktet med en stekpanna att det lämanar ansiktsdragen kvar i stekpannan!!"

Att utplåna en planet är i bästa fall gruvdrift och i sämsta fall statistik.

Att drämma till någon med en stekpanna i pallet så att det blir avtryck är våld.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Staffan

Myrmidon
Vet inte riktigt...

Varken MWWG eller Underground produceras mer vad jag vet - Underground gjordes av Mayfair som kursade för några år sedan (de har sedermera rekonstruerats och gör numera brädspel, såsom Settlers of Catan). Jag har inte hört något om att BTRC skulle kursat, men deras website är nere och jag hittar inte deras spel på Hobbygames prislista. Däremot kan man, om man verkligen vill, beställa MWWG från www.hyperbooks.com. Annars kan man ju gå på något konvent med bra auktion och många butiker (t ex Gothcon) och hoppas på att hitta något där.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Daniel Andersson

Swordsman
"Violence
The Roleplaying Game of Egregious and Repulsive Bloodshed

Not Recommended for Readers or Players Under the Age of 18. Actually, We're Not Sure It's Recommended for Anyone.

By Designer X (Greg Costikyan)"

Det ges ut av Hogshead, under titeln New Style (liksom trevliga spel som Puppetland/Power Kill och The Extraordinary Adventurs of Baron Munchausen.

På baksidan står det med fet och röd text: "Sex and Drugs and Lock and Load.

Spelet går ut på att döda folk, så man får tag på droger, eller våldta folk sedan döda dem, och sedan tugga i sig droger, eller tugga i sig droger och göra allt ovan.

Det finns slumpmötestabeller med "monster" som: Poor person, Blue collar, White collar, Rich Person och Undercover cop.

Man spelar helt enkelt ett gäng psykotiska, mordiska, bindgalna, knarkare med allvarliga fysiska, och framför allt, psykiska defekter (utöver de redan nämnda). Konstruktören vill dock hävda att karaktärernas personlighet inte skiljer sig mig från de personligheter som man ofta finner i vilka fantasykampanjer som helst. Det må vara hur det vill med den saken, men det liknar litegranna grottröj enligt tidiga AD&D ...

Spelet är inte avsett att spelas seriöst, utan mer som en tankeställare, liksom Power Kill.

/ Daniel

Ackerfors

Alas, your rapids!
Sailor Moon rollspelet tar priset [nt]

.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"

Pendragon

Swashbuckler
låter som det glider in på en klar andraplats efter toon... för mer ultravåld än tom&jerry blir det faktiskt inte, som Krille påpekade...

Daniel Andersson

Swordsman
Det är mycket möjligt. Toon är ett av de där spelen jag aldrig spelat, men jag är bekant med våldet i exempelvis Tom & Jerry, och framför allt Ren & Stimpy.
Violence har jag viss erfarenhet av dock, och det är ett spel där våldet är själva poängen, meningen och syftet med allt i spelet. Detta gör att det har en lite speciell anda, minst sagt ...

/ Daniel

Rosen

Myrmidon
Det är inte mer våldsamt än andra spel.

Vad som tar priset är pubertetspaltar som tror de att kanske blir tuffa och coola om de rackar ner på Sailor Moon. Har sett ett antal av dem rulta förbi under åren...

--
Åke