Umbrella academy säsong 4 med spoilers

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,191






Wtf var grejen med det slutet?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,067
Location
The Culture






Wtf var grejen med det slutet?
När man skriver uppsats på typ mellanstadiet händer det att läraren ger ett tips om hur man INTE ska avsluta sin berättelse när man skrivit in sig i ett hörn: du ska inte skriva "Plötsligt vaknade NAMN och det visade sig att allt var en dröm."

Med jämna mellanrum händer det ändå att en vuxen och relativt kompetent manusförfattare återupptäcker det här slutet och tycker att han eller hon är alldeles otroligt smart. Jag kan komma på ett par exempel, men låter bli att skriva dem eftersom det skulle vara spoiler, men jag antar att ingen blir ledsen om jag spoilar den svenska TV-serien De drabbade från 2003. Den slutar precis så: någon trycker på den magiska återställningsknappen, så inget av det ni slösat flera timmar på att titta på hände egentligen. Ta da!

Icke-spoiler:
Ni kan med gott samvete skippa fjärde säsongen. Den är lite småkul om man gillar figurerna, men förvänta er inte att någonting alls hänger ihop.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,191
När man skriver uppsats på typ mellanstadiet händer det att läraren ger ett tips om hur man INTE ska avsluta sin berättelse när man skrivit in sig i ett hörn: du ska inte skriva "Plötsligt vaknade NAMN och det visade sig att allt var en dröm."

Med jämna mellanrum händer det ändå att en vuxen och relativt kompetent manusförfattare återupptäcker det här slutet och tycker att han eller hon är alldeles otroligt smart. Jag kan komma på ett par exempel, men låter bli att skriva dem eftersom det skulle vara spoiler, men jag antar att ingen blir ledsen om jag spoilar den svenska TV-serien De drabbade från 2003. Den slutar precis så: någon trycker på den magiska återställningsknappen, så inget av det ni slösat flera timmar på att titta på hände egentligen. Ta da!
Ja! Detta!

Här är det märkligt mörkt också dock. Varje säsong handlar om att karaktärerna har en massa obearbetat trauma från sin delade barndom så när de försöker stoppa apokalypsen istället för att jobba på sig själva orsakar de apokalypsen. Det händer i tre säsonger. Och nu i säsong 4 är inte lösningen att bryta cykeln… Det är självmord?!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Folk som gör adapteringar ska inte försöka sig på att skriva eget material i stället för att utgå från det publicerade. Då blir det så här (säsong 1-3 hade seriematerial), eller GoT, eller The Rings of Power.
 
Last edited:
Top