Björn Wärmedal;n68403 said:
Jag tror säkert alla kan gissa hur mitt Grottröj #9 var
Hur var ditt?
Mitt Grottröj #9 var grymt!
Efter en helg fylld med OSR-spelande är det rätt skönt att vara hemma igen nu. Stockholmsdelegationen begav sig av i fredags eftermiddag och återvände idag söndag från grottröjandets Umeå.
På fredagskvällen var det asiatisk buffé och tjo och tjim. Efter denna tog vi oss till Hotell Ravenloft, där vi hade vårt boende (lustigt nog låg hotellet i samma byggnad som Björn Wärmedal bor i). Vi klarade oss helskinnade genom natten trots hotellets namn och på morgonen bjöd Björn Wärmedal med familj in till frukostbuffé. Denna inmundigades under stor glädje innan det var dags att ta sig iväg mot den mytomspunna Klossen - byggnaden där röjandet äger rum.
Det var fullt med folk redan strax efter tio på morgonen och vi kom snart igång med spelandet. Det blev tre pass för min del - en dungeon i Red and Pleasant Land, en Tekumel-pyramid och ett värdshus med tillhörande äng.
Red and Pleasant Land är en av de hetare titlarna inom OSR-genren just nu - en settingbok skriven av Zak Sabbath utgiven till Lamentations of the Flame Princess. Pitchen är typ Dracula möter Alice i Underlandet. Och det visade sig stämma ganska bra. Vi irrade omkring i en källare fylld med skrämda vampyrer som spionerade på varandra i det stora krig som pågår i landet. En av vampyrerna visade sig för övrigt vara en knasig hattmakare med en blodtörstig hare i sin hatt. Vi dog i drivor och en av rollpersonerna blev uppäten av en vandrande blomma. En annan slogs mot en vampyr i helrustning beväpnad med ett duntäcke. En häftig grej var att spelledaren till största del hade slumpgenererat hela äventyret enligt metoderna som beskrivs i Red and Pleasant Land. Detta märktes inte överhuvudtaget utan det var otroligt kul att spela. 5 av 5 huggtänder.
Nästa pass var det dags för Empire of the Petal Throne, det uråldriga rollspelet (i rollspelstermer alltså, det kom väl ut 1975 om jag förstått det rätt) med en mäkta imponerande spelvärld. Den levande encyklopedin Terje Nordin spelledde oss genom en trappstegspyramid fylld med uråldriga mosaiker och statyer och ännu underligare ting. Spelvärlden Tekumel gav mig verkligen mersmak. Det verkar vara en väldigt spännande och djup värld med komplexa kulturer. Så Eksem, när startar du en EPT-kampanj i Stockholm? 5 av 5 ziggurater.
Sista passet, nattpasset, var det chrull som spelledde ett egenskrivet äventyr som utspelade sig kring en liten gård med värdshus och en blomsteräng i närheten. Det blev ett pass fyllt av skratt och intriger och jag spelade en smått underlig och tankspridd ung kvinna vid namn Simone som upptäckt att hon hade oanade krafter efter att ha hittat en svart bok fylld med konstiga tecken. Simone hade även en förmåga att konversera, till synes med sig själv, på ett konstigt språk med jämna mellanrum vilket tenderade att göra hennes kompanjoner lite obekväma. Men i slutändan ledde hon gruppen till mysteriets lösning, med avbrutna revben från brända getter i högsta hugg. Jag hade jättekul! 5 av 5 getrevben.
Riktigt kul med Grottröj (totalt sett 5 av 5 "avliden"-stämplar) och jag säger som Arnold, "I'll be back".
Stort TACK till Björn Wärmedal med familj för att vi kunde bo i lånelägenheten och för fantastiskt fint värdskap!