Nekromanti [Umeå] Grottröj #9, lördag 7 februari 2015

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Wohoo! Vi har bokat lokaler för nästa Grottröj, som blir det nionde i ordningen :D

Man kan kolla in eventet på facebook om man vill, eller så kan man hålla koll på bloggen. Jag har inte hunnit skriva ett inlägg där än, men det kommer.

Om man vill komma upp från Stockholm (hint till anth, Eksem, chrull, kloptok m.fl.) så kostar en tur-och-retur-resa den helgen bara 1000 spänn just nu! Boende ska vi kunna fixa som bor här :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag vill bara påminna alla som behöver beställa biljetter för resa så att ni inte väntar till sista stund och blir ruinerade :D

<3

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Grottröj #9 blir episkt. Varför?
- chrull och kloptok kommer.
- det blir tårta.
- det blir Red & Pleasant Land.
- kvällen innan går vi ut på restaurang.
- GrottZine 3 släpps.
- flest nånsin anmälda.

Så ni som missar det kan ju tycka synd om er själva nu :D

kloptok

Pensionerad astrolog
Björn Wärmedal;n68403 said:
Jag tror säkert alla kan gissa hur mitt Grottröj #9 var :D

Hur var ditt?
Mitt Grottröj #9 var grymt!

Efter en helg fylld med OSR-spelande är det rätt skönt att vara hemma igen nu. Stockholmsdelegationen begav sig av i fredags eftermiddag och återvände idag söndag från grottröjandets Umeå.

På fredagskvällen var det asiatisk buffé och tjo och tjim. Efter denna tog vi oss till Hotell Ravenloft, där vi hade vårt boende (lustigt nog låg hotellet i samma byggnad som Björn Wärmedal bor i). Vi klarade oss helskinnade genom natten trots hotellets namn och på morgonen bjöd Björn Wärmedal med familj in till frukostbuffé. Denna inmundigades under stor glädje innan det var dags att ta sig iväg mot den mytomspunna Klossen - byggnaden där röjandet äger rum.

Det var fullt med folk redan strax efter tio på morgonen och vi kom snart igång med spelandet. Det blev tre pass för min del - en dungeon i Red and Pleasant Land, en Tekumel-pyramid och ett värdshus med tillhörande äng.

Red and Pleasant Land är en av de hetare titlarna inom OSR-genren just nu - en settingbok skriven av Zak Sabbath utgiven till Lamentations of the Flame Princess. Pitchen är typ Dracula möter Alice i Underlandet. Och det visade sig stämma ganska bra. Vi irrade omkring i en källare fylld med skrämda vampyrer som spionerade på varandra i det stora krig som pågår i landet. En av vampyrerna visade sig för övrigt vara en knasig hattmakare med en blodtörstig hare i sin hatt. Vi dog i drivor och en av rollpersonerna blev uppäten av en vandrande blomma. En annan slogs mot en vampyr i helrustning beväpnad med ett duntäcke. En häftig grej var att spelledaren till största del hade slumpgenererat hela äventyret enligt metoderna som beskrivs i Red and Pleasant Land. Detta märktes inte överhuvudtaget utan det var otroligt kul att spela. 5 av 5 huggtänder.

Nästa pass var det dags för Empire of the Petal Throne, det uråldriga rollspelet (i rollspelstermer alltså, det kom väl ut 1975 om jag förstått det rätt) med en mäkta imponerande spelvärld. Den levande encyklopedin Terje Nordin spelledde oss genom en trappstegspyramid fylld med uråldriga mosaiker och statyer och ännu underligare ting. Spelvärlden Tekumel gav mig verkligen mersmak. Det verkar vara en väldigt spännande och djup värld med komplexa kulturer. Så Eksem, när startar du en EPT-kampanj i Stockholm? 5 av 5 ziggurater.

Sista passet, nattpasset, var det chrull som spelledde ett egenskrivet äventyr som utspelade sig kring en liten gård med värdshus och en blomsteräng i närheten. Det blev ett pass fyllt av skratt och intriger och jag spelade en smått underlig och tankspridd ung kvinna vid namn Simone som upptäckt att hon hade oanade krafter efter att ha hittat en svart bok fylld med konstiga tecken. Simone hade även en förmåga att konversera, till synes med sig själv, på ett konstigt språk med jämna mellanrum vilket tenderade att göra hennes kompanjoner lite obekväma. Men i slutändan ledde hon gruppen till mysteriets lösning, med avbrutna revben från brända getter i högsta hugg. Jag hade jättekul! 5 av 5 getrevben.

Riktigt kul med Grottröj (totalt sett 5 av 5 "avliden"-stämplar) och jag säger som Arnold, "I'll be back".

Stort TACK till Björn Wärmedal med familj för att vi kunde bo i lånelägenheten och för fantastiskt fint värdskap!

Stövelkatten

Mästerkatt
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Björn Wärmedal;n68403 said:
Jag tror säkert alla kan gissa hur mitt Grottröj #9 var :D

Hur var ditt?
Mitt grottröj var röjigt! Hade rymdkul, grottkul och gästgiverikul!

Jag har redan skrivit en högtravande text på ansiktsboken, så wrnu får hålla till godo med en "katten pejst";

Först ut var en övning i djupimmersion när vi skulle leta efter rymd-"Hannah Montana" på rymdplaneten Borneo IV. Efter att ha stulit hennes rymdchips ur hennes övergivna rymdsvävare hamnade vi i en rymdtrappstegspyramid och stötte på ett rymdtvätteri i form av ett tefat. Vi bjöd personalen på rymdchips samt matkräm och blev därefter goda vänner. Jag var rymdsnajdaren Falko Rayburn från ghettoplaneten Tannhäuser VII. 5 av 5 rymdtoasters till rymd-DeBracy.

Därefter blev det culture gaming i Tékumel för hela slanten med terje vid rodret. Vi spelade en prinsessas hov i exil. Strandade i flyktingstaden i Jakalla letade vi desperat efter allierade (och en armé) för att återta hennes rike. Det hela slutade givetvis med att vi var nere i en gammal trappstegspyramid och pillade på grejor.
Jag spelade generalen Kumar, som var level 4 och hade magknip. 5 av 5 azurblå ksárulstatyetter.

Under nattpasset tog Chrull över showen och öppnade dörren till ett fantastiskt Europa som inte var Europa men ändå var Europa. Vi var tyskar i alla fall. Det räcker för mig. Och vi hamnade på ett värdshus ute i ingenstans. Det bådar aldrig gott. Men vi och våra karaktärer hade väldigt roligt. Karaktärer konspirerade mot varandra. Det dracks vin. Alla hade jättepråliga kläder och var tokigt "fabulous".
Sen slogs vi mot en spökgrävling.
5 av 5 utsökta surkålspajer

Grymt bra arrangerat allihopa och särskilt tack till Björn Wärmedal för logi och frulle! 6 av 5 vorpal toasters +1 till dig!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag känner mig fortfarande för rollspelsbakis för att kunna skriva nåt vettigt. Jag hade fantastiskt roligt typ hela tiden från när vi satte oss ner för att spela vid 10.30 eller så fram till jag gick till bussen kring 02.00.

Som arrangör är jag allra gladast för att det var många nya ansikten (kanske en 6-9 pers som inte grottröjt förut tror jag?) varav två-tre aldrig hade spelat rollspel förut om jag inte misstar mig. Jäkligt awesome. Också nöjd med att jag tog mig i kragen och äntligen spelledde igen efter att ha duckat undan ett par gånger i rad (det blev en omgång X-plorers med en one page dungeon, Dungeon from a Distant Star, som jag nog kommer spelleda fler gånger).

Som spelare hade jag jäkligt olika sorters kul.

Empire of the Petal Throne var ett schysst spelpass med en del coola grejer, men jag kan ändå tycka att det överskuggades av känsla av hur galet häftigt det vore att sjunka ner i settingen en bit med någon entusiast vid rodret. Wow. Tack Terje!

På Chrulls nattpass var det... helcrazy. Jag var i alla fall grymt fab och deltog i ett erotiskt möte. Lätt värt att vara uppe assent och bli tröttfnittrig för.

Det här bör ha varit det största Grottröjet hittills. Jag han knappt hälsa på Hans/Zoth Ya till exempel, så det var fullt upp och gott om folk. Det var inte lika gott om spelledare däremot, så där måste det nog göras en insats för att locka fram fler. Vi klarade oss den här gången också i alla fall när forumit luddwig ryckte in och spelledde Fantasy! med ett gäng.

Största Grottröjet hittills drog nog flest kvinnliga spelare hittills också, och det är ingen imponerande siffra: typ 3-4 stycken. Det skulle jag vilja jobba med på nåt vis, för jag inbillar mig att det finns många fler potentiella kvinnliga grottröjare än så här i stan.

All in all, ett gött röj. När tar vi nästa?

chrull

Stockholm Kartell
Jag spelade Red and Pleasant Land med Linus Råde som SL, Empire of the Petal Throne med Terje Nordin som SL och sen spelledde jag alltså ett egetskrivet scenario under nattpasset.

RPL var fantastiskt. Jag stal ett guldägg och hatten från Hattmakaren och sen tog jag ett hastigt beslut gällande en hare och det ledde till att merparten av gruppen dog på fläcken. Att spela level-1 rollpersoner omringade av massa vampyrer som pratar med och om dig som om du vore en skiva knaperstekt bacon var sådär stört och läskigt på ett underbart vist.

EPT var också fantastiskt. Fick blodad tand och sitter och stirrar åt Tekumel-hållet nu. Framförallt den där sjukt fina boxen...

Sen spelledde jag som sagt ett scenario. Jag var rejält osäker på hur det skulle gå eftersom äventyret i sig lätt kan missas/undvikas/passeras beroende på gruppens agerande. Efter tre timmar av flörtande, drickande och utomäktenskapliga affärer så tog någon beslutet att några ytterst märkliga händelser skulle utredas och efter avslöjandet av en mörk hemlighet och hastiga beslut så... dog alla.

Tack för en bra speldag. Och extra tack till Björn för gästfriheten och Saga för sällskapet och städhjälpen :)