Nekromanti [Uncanny] Layoutfippel

Jag har snöat in lite på gamla Hammer horror-filmer, Sherlock Holmes (med Jeremy Brett) och Jack the ripper, så jag började fundera lite på att göra ett viktorianskt skräckrollspel. Jag tyckte alltid det var kul att spela Chock, så det är monsterjakt och mysterier jag är ute efter. Men det blir mer Peter Cushing än Blade.

Eftersom jag trivs bäst med att göra saker bakvänt så började jag klura lite över layouten. Jag har märkt att jag aldrig får inspiration att skriva regler om inte layouten börjar ta form. Att plita ned textmassa på tomma ark funkar bara inte för mig.

Jag bifogar en länk till layoutprovet, så kanske någon vänlig själ kan komma med synpunkter? Vad ger de få sidorna för slags känsla?

Uncanny testsidor

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Svinsnyggt!

Riktigt proffsigt!

Mina tankar går direkt åt viktoriansk monsterjakt, om än lite mörkare än Peter Cushing kanske.

Däremot gillar jag inte alls namnet Uncanny av någon anledning. Det ser inte snyggt ut som logga tror jag... Men det är ju bara jag då.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det ser riktigt snyggt ut överlag. Jag får en tydlig, skitig Londonkänsla (men jag kan ju vara färgad av illustrationer och din beskrivning).

Det enda jag är lite osäker på är väl den vita kanten på sidnummer och kapitelnamn längst ner. Jag gissar att det är för att ge extra kontrast, men för mig dödar det intrycket av att texten faktiskt är tryckt på pappret texturen föreställer, så att säga.

Om du önskar mer tydlighet så borde du kunna öka graden eller tjockleken på typsnittet istället, alternativt byta till brödtexttypsnittet som ju - vad jag kan se - verkar lite tjockare.

Ape Of Wrath said:
Mina tankar går direkt åt viktoriansk monsterjakt, om än lite mörkare än Peter Cushing kanske.

Däremot gillar jag inte alls namnet Uncanny av någon anledning. Det ser inte snyggt ut som logga tror jag... Men det är ju bara jag då.
Jo, det blir nog lite skitigare och mörkare än de gamla Hammer-filmerna. Lite mindre tuttar också. Men Cushing, Lee och andra spelade betydligt mänskligare karaktärer än vad som förekommer i modern Hollywood-tappning. De var ju mer akademiker-typen av protagonister än volta-genom-luften-med-häftiga-vapen-typer. Mer vitlök, biblioteksluntor och exorcism, mindre superhjälte.

När det gäller namnet så har jag haft tidigare arbetsnamn också, t ex Monstrum, Macabre och Penny Dreadful. Penny Dreadful ratade jag för att det är så historiskt etablerat och för att de trycken inte alltid handlade om det övernaturliga.

Överlag är det svårt med klatschiga namn på spel, så har någon förslag så kom gärna med dem.

krank said:
Jag tycker att det ser riktigt snyggt ut överlag. Jag får en tydlig, skitig Londonkänsla (men jag kan ju vara färgad av illustrationer och din beskrivning).

Det enda jag är lite osäker på är väl den vita kanten på sidnummer och kapitelnamn längst ner. Jag gissar att det är för att ge extra kontrast, men för mig dödar det intrycket av att texten faktiskt är tryckt på pappret texturen föreställer, så att säga.

Om du önskar mer tydlighet så borde du kunna öka graden eller tjockleken på typsnittet istället, alternativt byta till brödtexttypsnittet som ju - vad jag kan se - verkar lite tjockare.
Den vita kanten/stroken på nuffror och annat hade jag för att jag hade några testsidor i mörkare muddy hippo-kulör. Mörka bakgrunder brukar ju hatas i allmänhet, men just den färgen har något visst över sig. Kan inte släppa skiten, haha.

Brödtexten till siffror och kapitelnamn längst ned är fonten Miller, en historiskt inspirerad font (Scotch roman) men vet fan inte om jag har råd att köpa de fetare fonterna i familjen. Alla fonter är svindyra.

Jag har sökt i timmar efter bra viktorianska gratisfonter, men de flesta ser rätt kassa ut, eller för sirliga för nuffror. Vet du eller någon annan en 1800-talsinspirerad font som skulle passa?

Illustrationerna är för övrigt gamla foton och wikimedia commons-bilder som jag har bearbetat med Alien skin. Vissa bilder, t ex den på George Lusk, blir dock inte så bra. När jag väl plitar ned några äventyrstankar rörande Whitechapel-morden så skippar jag nog den bilden (den högra bilden av de tre).

Bakgrunden är för övrigt ingen papperstextur utan har bara mandelfärg. Så många rollspel har ju pappersliknande bakgrunder (och ibland riktigt fula sådana), men jag körde med en enkel färg istället för texturer.

Språket är en annan sak jag har tänkt på. Ska man skriva spelet på svenska eller engelska? Kan man ha en engelsk titel på ett svenskt rollspel? Ser det fånigt ut? Engelska kräver ju betydligt mer arbete plus att man måste hitta rätt folk för korrektur, etc. Men å andra sidan behöver jag inte översätta citat och historiska tidningsklipp. Sedan låter engelska lite klatschigare ibland, när det gäller titlar, namn på monster och liknande. Är det någon på forumet som har gjort ett rollspel på engelska?

Blir jag klar någon gång så blir det ett gratissläpp i pdf-form förresten. Gratis är gott.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Engelsk titel på svenst rollspel funkar enligt mig yperligt, inga problem.

Och om du skriver spelet på svenska så är det väl bara att ha citaten på engelska? Du behöver ju inte översätta dem liksom.

Sen är jag inte såld på undertiteln "The Game is Afoot", det för mina associationer till något glättigare och lättsammare än känslan du verkar vilja förmedla. The game is Afoot blir ett småtrevligt myspysäventyr där det värsta som kan hända är att skurken flyr nerför en stege men polisen väntar nedanför.

Övriga namnförslag:

Macabre (bäst tycker jag)
Fin de Siecle
Whitechapel
Circque de Macabre
Gothic
Pendulum
Diabolique / Diabolic
Abominations
Beyond
Menace
Fright
Victorianum

krank

Grisodlar'n said:
Brödtexten till siffror och kapitelnamn längst ned är fonten Miller, en historiskt inspirerad font (Scotch roman) men vet fan inte om jag har råd att köpa de fetare fonterna i familjen. Alla fonter är svindyra.
Mjo, jag vet. Jag brukar försöka hålla mig till typsnitt släppta via OFL-licens, vilket tyvärr också innebär att mina möjligheter till fräsig layout begränsas kraftigt. Få gratistypsnitt brukar hålla någon vettig kvalitet, även om jag upplever att just såna där skaparna bemödat sig med licens är något bättre.

Jag brukar kolla på http://www.google.com/fonts som är googles samling webbtypsnitt som också kan laddas ner. Nästan alla är OFL:ade också. Men vi snackar fortfarande rätt begränsade mängder.

krank

Grisodlar'n said:
Kan man ha en engelsk titel på ett svenskt rollspel?
Klart man kan; de bara på det ypperliga More than Human, skapat av en väldigt kompetent, snygg och framför allt ödmjuk forumit.

Arfert

Facit
krank said:
Grisodlar'n said:
Kan man ha en engelsk titel på ett svenskt rollspel?
Klart man kan; de bara på det ypperliga More than Human, skapat av en väldigt kompetent, snygg och framför allt ödmjuk forumit.
För att inte tala om Fantasy! – Old School Gaming, Sveriges just nu bästsäljande rollspel. :gremsmile:

krank

Ape Of Wrath said:
Jag hittar baskemej inte hur man laddar ner dessa fonter?!?!?
1. Lägg till intressanta typsnitt i din "collection":

2. Klicka på "ladda ner":

(uppe högra hörnet på bilden)

3. Klicka på "download as zip file":

Caligo

Swashbuckler
Grisodlar'n said:
Jag har snöat in lite på gamla Hammer horror-filmer, Sherlock Holmes (med Jeremy Brett) och Jack the ripper, så jag började fundera lite på att göra ett viktorianskt skräckrollspel. Jag tyckte alltid det var kul att spela Chock, så det är monsterjakt och mysterier jag är ute efter. Men det blir mer Peter Cushing än Blade.

Eftersom jag trivs bäst med att göra saker bakvänt så började jag klura lite över layouten. Jag har märkt att jag aldrig får inspiration att skriva regler om inte layouten börjar ta form. Att plita ned textmassa på tomma ark funkar bara inte för mig.

Jag bifogar en länk till layoutprovet, så kanske någon vänlig själ kan komma med synpunkter? Vad ger de få sidorna för slags känsla?

Uncanny testsidor
Ser jättebra ut! Se bara till att göra lite mindre/lättare PDFer.
Jag jobbar för övrigt med mitt eget liknande spel, Age of Twilight.

Sum Caligini said:
Vad är bästa sättet att göra pdf:ernas filstorlek mindre, utan att kvalitén försämras? Nu har jag bara kört allt med förinställningen High quality print.

Ape Of Wrath said:
Sen är jag inte såld på undertiteln "The Game is Afoot", det för mina associationer till något glättigare och lättsammare än känslan du verkar vilja förmedla. The game is Afoot blir ett småtrevligt myspysäventyr där det värsta som kan hända är att skurken flyr nerför en stege men polisen väntar nedanför.

Övriga namnförslag:

Macabre (bäst tycker jag)
Fin de Siecle
Whitechapel
Circque de Macabre
Gothic
Pendulum
Diabolique / Diabolic
Abominations
Beyond
Menace
Fright
Victorianum
Jag har provat med Macabre nu, och det ser nästan lite bättre ut. Men jag behöver en läskig, kort tagline. Just nu har jag:

Pray for dawn (den jag har valt för tillfället)

Nighttime comes

Fear the night

The witching hour is now

Some legends are real

The hour of the wolf draws near

Terror in gaslight

Gaslight horrors

Caligo

Swashbuckler
Grisodlar'n said:
Sum Caligini said:
Vad är bästa sättet att göra pdf:ernas filstorlek mindre, utan att kvalitén försämras? Nu har jag bara kört allt med förinställningen High quality print.
Om du skall visa en layout på detta sättet så duger nog "lowest quality" eller motsvarande. Testa!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hmm...

Pray for dawn blir direkt vampyr tycker jag.

Av dina förslag röstar jag för "Some legends are real", om nu spelet bygger på myter och skrönor från den tiden.

Svårt det där med en klatschig liten pitch eller undertitel.

"Do you dare enter the night?" kanske?

Berätta lite mer om spelet. Vad gör man? Vilka är man? Vad är spelets fokus? Blir det mest jaga monster, eller blir det mysterielösande också?