HUR understödjer man gerillarörelser
Skaffar en kontakt som redan är med i motståndet, eller övertygar honom att han kan vinna på det. Sedan sänder man material (vapen, pengar, mat mm) till dem väldigt diskret, gärna med utländska smugglare, och försöker plantera bevis mot andra kulturer. Ifall det handlar om en makt som det inte är lika viktigt att hålla sig väl med kan man rent av tillåta träningsläger på egen mark, eller träna upp en del av dem i den egna militären. Öppet understöd kan dock vara farligt. Det är risk att man får fler på sig än bara landet vars regims makt man vill underminera. Sovjetunionen gjorde sig ju dock kända för att stödja olika afrikanska gerillarörelser.
En sak att inte förglömma vad gäller gerillarörelser är förutsättningarna att lyckas. En del rörelser har inte möjlighet med mer än några attacker då och då för att uppmärksamma makthavarna att de finns där och kommer fortsätta göra det (tillexempel ETA) medans andra som FNL kunde besegra motståndarna. Uppslutningen blir större i stater med så stor nationalkänsla som Vietnam. Baskiens nationalkänsla är ju också den stor, men det baskiska folket har helt enkelt inte samma glöd. De är inte heller understödda av Sovjet. Man ska inte heller skapa en gerillarörelse för att få det andra landet att kollapsa så att man lättare ska kunna ta det. Då har man redan skapat en effektiv gerillarörelse som bara byter fiende. Däremot, skapa en gerillarörelse, manipulera den, styr den, gör dig till dess enda bundsförvant. Vad gäller Vietnam hade FNL inte så mycket val heller, jänkarna var ju inte direkt överförtjusta i dem. Inte för att vietnameserna skulle kunnat tänka sig en sådan uppgörelse heller.
HUR får man fram depascher
Tja de flesta av Mundanas länder har nog inte någon modern syn på diplomatisk frihet, så det kan ju vara lite krångligt ifall det är någon annan som inte vill att man ska få fram dem. Kan tänka mig att man av ren artighet låter kurirer med plomberade depescher rida iväg oantastat. Men det kan ju också tänkas att man har gjort en kopia på avsändarens sigill och vill kontrollera innehållet... Att koda viktigare meddelanden är bra att komma ihåg. Redan Ceasar gjorde ju det. Inte så avancerade koder kanske, Ceasar ändrade A till B osv. Bokchiffer och liknande lär inte vara aktuellt, men dolda budskap har alltid funnits.
Sen rent praktiskt får man väl tänka på att ha en pålitlig kurir, och en framkomlig rutt. Att föra ett meddelande rätt igenom fientligt land är väl inte att rekommendera. Men ibland behövs det, och då får man väl försöka sig på riktigt försiktiga och vaga formuleringar. Depescherna skulle ju kunna hamna i fel händer. Dessutom är det värt att tänka på att ha reservkurirer. Även den bäste kuriren kan komma att stoppas.
HUR åstadkommer man nätverk av "villiga" i främmande land
Politisk övertygelse spelar nog inte så stor roll i Mundana, men om man kan använda sig fritt av religionen så kan man nog få reda på en del. Att hjälpa sitt land, eller sin kung kanske förekommer någon gång, men då är personerna ifråga emigranter och har inte integrerats ordentligt. Det skulle kunna fungera på dvärgar och alver iaf.
Men annars är nog de vanligaste sätten i nedstigande ordning: Mutor, hållhakar och förförelse.
Mutor
Alla har sitt pris. Tänk bara på hur många korrumperade jargiska tjänstemän det lär finnas? OK, alla kanske inte säljer information, men en hel del skulle göra det om de blev tillfrågade. Du behöver nog inga exempel på var det hänt IRL.
Hållhakar
"Jag vet att du är med i glutharierna. Ge mig kopior på aboratens korrespondens eller så går jag till inkvisitationen." Tillexempel. Utpressning är så fruktansvärt användbart. Desto mer de ger efter för kraven, desto mer nedsvärtade blir de. Risken är dock att man hamnat inför en alltför moralisk person. Döda honom innan han dödar dig. Eller ordna med lite mutor för att stilla hans sinne. Man kanske inte heller ska säga att man är från Mûhad till en jargier. Lite lögner är trots allt nödvändigt.
Förförelse
Finns alla varianter. Pojken som förför dottern till kungens närmaste rådgivare, kanske rentav gifter sig med henne, men får i alla fall ur henna en massa information, Mata Hari osv. Poängen är att få den förfördes fulla förtroende. När vi ändå är inne på temat förförelse inom säkerhetsbranschen kommer jag att tänka på någonting som jag tror Wilbur Smith skrev. Det handlade om en säkerhetsofficer som låg med sina operativa agenter för att få bättre kontroll över dem. Eftersom inte han var känslomässigt involverad så skulle det ge honom ett slags psykiskt övertag.
Men alltså, böcker är en outsinlig källa till inspiration om sådana här ting. Eftersom du var så intresserad av att få veta mer om hur man får fram kurirer skulle kanske boken Tsarens Kurir av Jules Verne vara något? Thrillers och spionromaner är också bra inspiration. Just säkerhetspolitiken är väl lite svår att hitta i ett skönlitterärt verk, mer än som en bakomliggande faktor. I vilket fall har jag inte hittat någon sådan bok. Och de historiska verk som finns tenderar också att utelämna dessa fakta. Kanske får man helt enkelt inte tillgång till allt material.
PS. Glöm allt som heter "G14 Classified" eller liknande. Det lättaste sättet att få någon att läsa ett dokument är att skriva hemlighetsstämplat på det. DS.