I det här inlägget påstår Rising att narrativism är en genre, närmare bestämt drama. Det tycker jag låter helknasigt. Narrativism är ju en agenda! Men istället för att gnälla om det bygger jag ett spel som illustrerar vad jag menar. Det är min nya grej.
Miljontävlingen
Ett spel om kärlek och vänskap
Ni behöver exakt fyra spelare och ett mynt med en krona på ena sidan och en klave på andra sidan. Och två kalla öl. Och jordgubbar.
Två av spelarna är Vännerna. För att skapa Vännerna, låt spelarna sätta sig bredvid varandra och knäcka en varsinn kall öl. Därefter pratar de med varandra och bygger upp sina rollpersoner.
"Hörru Lennart, kommer du ihåg fröken Kipling?"
"Javisst. Den frissan glömmer man aldrig. Haha, femte klass, det var länge sedan."
"Ja, vem hade kunnat tro då att du skulle växa upp och bli en fiskare?"
Och så vidare.
De andra två spelarna är Älskarna. De sätter sig mittemot varandra och matar varandra med jordgubbar medan de stirrar varandra i ögonen (kärleksfullt!). De pratar också, och avslutar varandras meningar. Så kära är de.
"Åh, älskling, jag är så glad att ..."
"... vi hittade varandra. Det var ödet att vi skulle träffas där på ..."
"... nattklubben i Puerto Rico. Du med dina studentpolare, och jag med min ..."
Och så vidare. Älskarna får gärna brka ibland, för att visa att de inte har vänskap, utan bara kärlek. Men inget allvarligt, bara ytliga grejor.
Nå, spelet, då? Paren turas om med att lägga upp utmaningar för varandra. Singla slant om vem som börjar. De har alla ställt upp i en tävling för att vinna en miljon, och under tävlingen färdas de världen runt för att klara uppgifter. Uppgifterna är rena hinder och får aldrig ta formen av svåra val. Om någon känner sig ställd inför en valsituation bör hon be personen som satte upp utmaningen att formulera om sig. Allting bör dessutom ha lätta, glada toner. Motgångar är lustiga, när folk trillar i leran eller blir jagade av arga infödingar, aldrig hemska eller otrevliga.
Nå, utmaningarna. När ett par ställt ett annat inför en utmaning så singlar det utmanade paret slant. Om de får krona så får de beskriva hur de tack vare sin vänskap/kärlek klarar av utmaningen, men om de får klave får de beskriva hur de trots sin vänskap/kärlek inte klarar av den.
Efter att bägge par ställts inför fem utmaningar vardera är det dags för finalen!
Finalen!
Det lag som klarat flest utmaningar (singla om lika) får en ny finalutmaning. Om de klarar den har de vunnit miljonen. Om de misslyckas får de först beskriva hur de misslyckas och sedan får det andra paret beskriva hur de lyckas tack vare att de har vänskap/kärlek.
Frågor:
1: Skulle du klassa detta som drama?
2: Anser du att spelet addresserar premissen "Vad vinner i längden, vänskap eller kärlek"?
Observera att jag aldrig påstått att spelet skulle vara bra. Jag vill bara undersöka huruvida man kan göra narrativism (som karaktäriseras av addresserande av en premiss) utan drama.
Miljontävlingen
Ett spel om kärlek och vänskap
Ni behöver exakt fyra spelare och ett mynt med en krona på ena sidan och en klave på andra sidan. Och två kalla öl. Och jordgubbar.
Två av spelarna är Vännerna. För att skapa Vännerna, låt spelarna sätta sig bredvid varandra och knäcka en varsinn kall öl. Därefter pratar de med varandra och bygger upp sina rollpersoner.
"Hörru Lennart, kommer du ihåg fröken Kipling?"
"Javisst. Den frissan glömmer man aldrig. Haha, femte klass, det var länge sedan."
"Ja, vem hade kunnat tro då att du skulle växa upp och bli en fiskare?"
Och så vidare.
De andra två spelarna är Älskarna. De sätter sig mittemot varandra och matar varandra med jordgubbar medan de stirrar varandra i ögonen (kärleksfullt!). De pratar också, och avslutar varandras meningar. Så kära är de.
"Åh, älskling, jag är så glad att ..."
"... vi hittade varandra. Det var ödet att vi skulle träffas där på ..."
"... nattklubben i Puerto Rico. Du med dina studentpolare, och jag med min ..."
Och så vidare. Älskarna får gärna brka ibland, för att visa att de inte har vänskap, utan bara kärlek. Men inget allvarligt, bara ytliga grejor.
Nå, spelet, då? Paren turas om med att lägga upp utmaningar för varandra. Singla slant om vem som börjar. De har alla ställt upp i en tävling för att vinna en miljon, och under tävlingen färdas de världen runt för att klara uppgifter. Uppgifterna är rena hinder och får aldrig ta formen av svåra val. Om någon känner sig ställd inför en valsituation bör hon be personen som satte upp utmaningen att formulera om sig. Allting bör dessutom ha lätta, glada toner. Motgångar är lustiga, när folk trillar i leran eller blir jagade av arga infödingar, aldrig hemska eller otrevliga.
Nå, utmaningarna. När ett par ställt ett annat inför en utmaning så singlar det utmanade paret slant. Om de får krona så får de beskriva hur de tack vare sin vänskap/kärlek klarar av utmaningen, men om de får klave får de beskriva hur de trots sin vänskap/kärlek inte klarar av den.
Efter att bägge par ställts inför fem utmaningar vardera är det dags för finalen!
Finalen!
Det lag som klarat flest utmaningar (singla om lika) får en ny finalutmaning. Om de klarar den har de vunnit miljonen. Om de misslyckas får de först beskriva hur de misslyckas och sedan får det andra paret beskriva hur de lyckas tack vare att de har vänskap/kärlek.
Frågor:
1: Skulle du klassa detta som drama?
2: Anser du att spelet addresserar premissen "Vad vinner i längden, vänskap eller kärlek"?
Observera att jag aldrig påstått att spelet skulle vara bra. Jag vill bara undersöka huruvida man kan göra narrativism (som karaktäriseras av addresserande av en premiss) utan drama.