Det kanske är mer realistiskt, men tror att det blir lite obalans då.
Blir det inte obalanserat när det inte är realistiskt?
Att man inte kan få till extra skador gör ju inte så mycket då man kan pumpa iväg 50 skott, och att den man skitar på måste sitta i en bunker för att inte få skada då den har PEN 11. Sen att man i princip inte kan få tag på en tex ultech spitter gör inte så mycket. För då fixar man en MQE Silver Eliminator, men då kan man tyvärr bara skjuta 40 skott.
Ehm...? Extra skador är ju det som är riktigt farligt. Står din rollperson med sin MQE Silver Eliminator och skjuter mot en person som samtidigt avfyrar sin grovkalibriga kpist mot dig så kommer din rollperson dö lika mycket som han gör...
Titta på det så här: Vad är farligast? Ett vapen med 40 i EldH som gör [11]Ob3T6+1 i skada, eller ett vapen som har 16 i EldH och som gör [8]Ob7T6+1. Jag skulle helt klart säga det senare, eftersom det där räcker med en träff för att du ska vara toast. Med det första vapnet kan det behövas många träffar, speciellt om du minskar skadan med Ob1T6.
Att ammunitionen har PEN 11 är för mig mest en kul grej. Det hade lika bra ha kunnat vara typ 8-9 - det slår ändå igenom alla normala kroppskydd. Dessutom är de tre 2mmCDLP vapnen som finns i Offensiv alla väldigt svåra och ovanliga att få tag på. De är mestadels prototyper som vissa företaget har för att testa...
Så länge man inte kan få tag på vapnen av denna typ , eller om "skurkarna" har dem så är skadan ok, men när RPna kan meja ner 4 kommandosoldater, med skyddsvästar, i en stängd van, tycker jag att man kan kanske minska skadan lite.
Jag tycker tvärtom att det är okej när rollpersonerna har sådana här vapen, men inte skurkarna. Rollpersonerna ligger ju extremt risigt till när de möter fler motståndare än de själva är, så då kan det vara motiverat att låta dem har vapen med mycket hög eldhastighet.
/Emil