Nekromanti Undersökning på Hypar

Flurtis

Hero
Har någon sett några siffror på hur bra sagan om ringen (Det nya) rollspelet sålt, efter att filmerna kom ut på bio? Alternativt Star Wars Rpg i samband med bioreleasen?

Marknadsfördes dessa spel även utanför dom lokala rollspelsbutiken? Typ Videospelsaffärer, Leksaksbutiker m.m.

Finns det några exempel då spelutvecklar har utnyttjat en Hype för att få in nya spelare i hobbyn respektive några siffror som kan visa hur resultatet blivit? När sagan om ringen hypen var inne så borde det ju inte ha varit så svårt att få Leksaksbutikerna att ta in ett Sagan om Ringen spel? Nu pratar jag självklart med om den amerikanska marknaden, för jag kommer inte på något svenskt spel. Men det skulle vara kul att se ifall det fanns några siffror på det och vad dom kan visa.

//Flurtis, morgontrött

Jarre

Swordsman
Jag har inga siffror på hur bra Deciphers LotR RPG sålde, men enligt vad jag hört så ska det legat bra till jämfört med rollspelsmarknadens siffror. Dessvärre ska de kommersiella förväntningarna ha varit alldeles för höga (med tanke på filmernas enorma framgång?) vilket sänkte produktlinjen i längden.

Ur egen synvinkel upplevde jag att förseningarna (grundboken kom 8 månader efter FotR; FotR Sourcebook 15 månader efter dess film; TT Sourcebook 7 månader efter filmen) ledde till att de missade hypen. Spelet och hypen hamnade i osynk, och kunde således inte utnyttjas så väl, misstänker jag. Spelet fick väl aldrig riktigt någon andra chans när det lades ner bara något drygt år efter grundboken släppts, innan sista filmen ens haft premiär.

Här har nog rollspelsmarknaden en hel del att lära av hur datorspelstillverkare brukar utnyttja hypen kring filmen licensspelet är baserat på.