Nekromanti Undersökning-Favoritvapen i NO

Tippis

Warrior
Re: Inte DO!

<blockquote><hr>Nä, i Neotech så kvittar det ganska mycket vilket vapen man har, det är mer initiativ och numerärt antal som gäller - blir man träffad gör det ont oavsett vilket vapen det är.<hr></blockquote>
Apselut!

Fast det är klart, sedan hjälper det ju att vara dum-macho... I den senaste fighten lyckades min rollperson, utrustad med en Glock 73 och ett par sidenkalsonger, ensam ta ut 5 pers beväpnade med allt från baseballträn till halvautomatiska hagelgevär och chockgranater... Gissa om han kommer vara kaxig (och få på nöten) i nästa strid /images/icons/grin.gif

Mr Pickadulver

Veteran
Har inget favo vapen, men jag tycker att interdynamics gör de collaste vapnen. Fick punga ut med 80 laxar för för att få de vapnen jag ville ha från det företaget, låt mig säga att det var värt varenda öre.

Mr Pickadulver

Veteran
Men i det fallet är det ju ändå den som skjuter först som står kvar som segrare (om den andra inte har mer tur än nån/nått med en jävla massa tur). Alltså gör har det ingen betydelse vilket av de två vapnen som är bäst. För övrigt håller jag med Nisse och Tippis. Ob2T6 är alldeles lagom när det fräser ut så många kulor. annars skulle man ju utan större problem kunna döda 5 fiender som kommer på en linje mot en, även om de hade 1 meters mellan rum, skulle det förtfarande vara 10/8 kullor per gubbe är väldigt mycke.

LeJonklev

Swordsman
Om fem personer kommer traskande mot en på det sättet så förtjänar de att bli nedskjutna. Oavsett vilket vapen man använder. Och i en eldstrid är detd en som skjuter först som vinner i de flesta fall.
Jag vet ju inte hur ni spelar neotech men när vi gör det(är spelare till Emil btw) så är strider något man är rädd för. Antingen flyr man eller så ligger man i skydd och slänger iväg kulsvärmar i blindo och hoppas att man skall träffa något. Helst skall trider vara välplanerade så de är över på en stridsrunda eller två. Gärna med en prickskytt.

Den rädsla vi utrycker för at bli träffade är inte riktigt befog om man använder n2:s skador eftersom det finns fall där man tar en kula rätt i bröstet utan skottsäker väst och det inte gör en något alls. Däremot e det så rädd man borde vara. Tycker därför att skadorna bör ökas inte sänkas.

LL

Attack Nisse

Veteran
Först liten kommentar till Emil... obalans är inte samma sak som orealistisk. Däremot kan obalans medföra orealism eller tvärtomt.

När jag spelar/spelleder så vill jag gärna ha det lite mer till en film. Jag älskar hongkong-skytteregeln. Det gör mig inte så mycket att endast ett fåtal skott träffar, det är viktigare att vara cool. Om man skall vara realistisk så borde man väl skita ner sig i riktig strid, om man då inte har alla sina "perioder" som soldat.

Om du menar att man till exempel får en kul i bröstet och det inte blir någon extra skada. Så tolkar jag det som att kulan träffat dåligt alltså bara en rispa typ, fast ändå så att den gör lite skada.

Jag menar inte att rpna alltid skall vinna och aldrig bli skadade, men kulorna skall flyga, sen vem de träffar får vi ju se. Känns som att de jag spelleder för nästa gång kommer få spendera mycket pengar på biotech.

LeJonklev

Swordsman
Det är just det som är det dåliga med att sänka den diskuterade(orkar inte kolla upp namnet) ammunitionens skada till ob2t6. Den skulle i stort sett alltid rispa folk. En kille ställer sig mot en vägg sedan mejar jag hejvilt mot honom. Sedan går han därifrån(för död lär han inte vara) och kvar är kontuerarna av honom i kulhål då alla kulorna ju rispat honom.

LL

Mr Pickadulver

Veteran
Men med tanke på hur många kulor som far iväg så kommer man träffa med en jävla massa oxå. Då kommer man få jävligt många chanser att göra extra skader, även om det bara är Ob2T6 så behöver man bara slå över tio för att göra en extra skada. Så det är nog inget att oroa sig över.

Emil

Hero
Oroa dig visst...

Okej, vi gör ett teoretisk experiment:

Du mejar med en Ultech ASMG9, det värsta vapnet som finns i spelet...

Killen står mot en vägg och du en liten bit därifrån. Du skickar iväg 50 kulor mot honom och lyckas med färdighetsslaget.

MEI = (50 x 1 ) - 1 = 49

Du träffar då i medel med 8,167 skott.

Om skadan är Ob2T6 blir ungefär 13,8 % (enligt Eon Deluxe) över 10 (antalet över 20 är försumbart...).

Av kulorna som träffar gör alltså: 8,167 * 0,138 = 1,127 extraskador.

Med andra ord. Om du tar spelets värsta vapen och skjuter kulor som göra Ob2T6 i skada så får du om du mejar på normalavstånd till ungefär en extra skada. Risken att han ska dö är ganska liten.

De flesta andra vapen har 16-20 i EldH (0,4 extraskador), vilket gör att motståndaren garanterat kommer att kunna skjuta tillbaka.

/Emil

Emil

Hero
När jag spelar/spelleder så vill jag gärna ha det lite mer till en film. Jag älskar hongkong-skytteregeln. Det gör mig inte så mycket att endast ett fåtal skott träffar, det är viktigare att vara cool. Om man skall vara realistisk så borde man väl skita ner sig i riktig strid, om man då inte har alla sina "perioder" som soldat.

Jag spelar också cineastiskt. Just därför har jag inte höjt alla skadorna med Ob1T6. På film är det ju inte så att hjältarna får en massa kulor i sig men står upp ändå (annat med knytnävsslag), utan att de på nåt mirakulöst sätt aldrig blir träffade.

Om du menar att man till exempel får en kul i bröstet och det inte blir någon extra skada. Så tolkar jag det som att kulan träffat dåligt alltså bara en rispa typ, fast ändå så att den gör lite skada.

Jovisst, men när enbart 14% av kulorna som träffar gör extraskada (vilket det blir med Ob2T6) så blir träffbilden väldigt skev. Risper kan man ju bara få när kulan snuddar vid bröstkorgen kanter...

Jag menar inte att rpna alltid skall vinna och aldrig bli skadade, men kulorna skall flyga, sen vem de träffar får vi ju se. Känns som att de jag spelleder för nästa gång kommer få spendera mycket pengar på biotech.

Ett tips om du vill spela cineastiskt: Låt alltid bovarna skjuta automateld. Då kan de spy ut kulor utan att hjältarna blir träffade.

/Emil

Tippis

Warrior
vidare fundering...

...alternativt kan man lägga på Ob1T6 på alla skador, och sedan exempelvis halvera skadeverkan om kulan överpenetrerar, vilket avgörs av huruvida PEN överstiger kroppens SKY på Ob1T6

Tippis

Warrior
Re: Oroa dig visst...

...men med i snitt 8,167 skott i sig har personen en blödningstakt på minst 8, vilket, för en snittperson, innebär en blodförlust på 2/runda vilket tillsammans med de 8+ trauma han fått, kommer ta livet av honom inom kort om han inte får omedelbar läkarhjälp...

Det som dödar MEST, både i Eon och N2 är blödning, imho.

Emil

Hero
Re: Oroa dig visst...

...men med i snitt 8,167 skott i sig har personen en blödningstakt på minst 8, vilket, för en snittperson, innebär en blodförlust på 2/runda vilket tillsammans med de 8+ trauma han fått, kommer ta livet av honom inom kort om han inte får omedelbar läkarhjälp...

Fel. Alla har 10 kolumner i blödningstakt, så du kommer inte upp i nåt 2/runda.

Enligt det förenklade skadesystemet som inkluderas i Offensiv får du en poäng i blödningstakt för varje normal skada och +11 för en extra skada. Så om vi fortsätter på samma linje som tidigare skulle du komma upp i 18 kryss, dvs. 1 / runda. Blir det inte någon extra skada blir det bara 1 / minut.

Det som dödar MEST, både i Eon och N2 är blödning, imho.

Njae, jag ser det så här: Antingen så gör blödningen ingenting eller så blir du skadad i en artär och då dör du oavsett...

/Emil

ZerXes

Veteran
min favorit pryl e Steyr RQS-4 ! den e lagom står och trevlig när man skall ut och resa, min favvo ammo e 15mmAMR, jag undrar om man kan cuztomisera en pistol så man kan ladda med 15mmAMR?