Nekromanti Undervattensflygplan (sic!)

Krille

Super Moderator
Re: Najsingens!

"Men vad är det för ett hål den har där fram? Och farför är där små pilar där? Är det ens fram?"

Om vi utgår från att det är fram så är det förmodligen luftintaget. Pilarna är då till för att varna markpersonal från att det där är ett schysst insug som man ska passa sig för.

Saxifrage

Hero

Om vi utgår från att det är fram så är det förmodligen luftintaget. Pilarna är då till för att varna markpersonal från att det där är ett schysst insug som man ska passa sig för.

Eftersom planet ska skjutas ur en robotsilo och simma tillbaka samma väg så lär den väl aldrig komma i kontakt med någon markpersonal? Således en ganska irrelevant varning. Men jag kan tänka mig att konstnären satte dit "varningspilarna" som en generell indikation på ett luftintag.

Cool pryl i alla fall! Fast i ett rollspel skulle nog jag vilja ha en bemannad version. Jag kommer spontant att tänka på "nautiloiden" i League of extraordinary gentlemen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

I helgen såg jag ett filmklipp där en amerikansk sjöman blev insugen i en jetmotor på ett hangarfartyg. Han överlevde! Hjälmen lossnade nämligen och for före in i insugsturbinen och jammade den sönder och samman innan hans skalle hann bli skivad. Burr.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Äh, ett sånt hade Batman för flera år sedan!

Fast det är väl rätt häftigt ändå.

/tobias

Krille

Super Moderator

"Eftersom planet ska skjutas ur en robotsilo och simma tillbaka samma väg så lär den väl aldrig komma i kontakt med någon markpersonal?"

Jag tror inte att det är den enda möjliga startprofilen för planet. Åtminstone under flygvärdighetstesterna så lär den få starta som vanligt, och även när planet är i skarp drift så finner jag inte det scenariet som omöjligt. "Better safe than sorry", som det heter.

Saxifrage

Hero

Jo, det är nog sannolikt att kärran kommer stå med motorn igång även på andra ställen, så varningar har väl sin plats. Däremot tvivlar jag på att man sätter knallröda pilar på en grå stealth-maskin...

Gordeg

Hero
Urk

I helgen såg jag ett filmklipp där en amerikansk sjöman blev insugen i en jetmotor på ett hangarfartyg. Han överlevde! Hjälmen lossnade nämligen och for före in i insugsturbinen och jammade den sönder och samman innan hans skalle hann bli skivad.
Att det finns ett filmklipp av den händelsen innebär att det hade funnits ett filmklipp även om hjälmen inte hade räddat hans liv. Hur filmen hade sett ut i så fall... är inte något jag vill tänka på för mycket.

Gordeg

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Urk

Jodå, karlen var intervjuad också: "I am lucky. Most people die in such accidents."