Nekromanti Undervisa mig i konsten att köpa flygbiljetter

MrG

Swashbuckler
För det första, jag tycker det är en grym skillnad på att flyga i jobbet och flyga privat (mindre nu visserligen, då det är medlemspengar och det fått mig prismedveten, så oftast jag tar tåget i jobbet, men på gamla erfarenheter). Privat är jag mycket mer prismedveten. Fast senast innebar det att jag efter jagat runt gärnet efter ett prisklipp, gick i på Resia och frågade, de trocklade ihop ett bra paket och ett fullt ok pris. Jag insåg sedan att jag borde börjat där...

Fast då tror jag man missar det värsta lågprisalternativen. Men de är ett aber att boka, plus att de sällan är billiga med kort varsel (och har en högre risk att saker strular)

-Gunnar (har miljöskam när jag flyger)

Big Marco

Läskig
Själv upplever jag Lufthansa som sämre än SAS.

Lustigt hur olika upplevelserna är. Jag har rest absolut mest med SAS och Lufthansa och Lufthansa är jag typ 90% kundnöjd med och SAS kanske 50%.

Nu inser jag att jag kanske inte är representativ då jag så gott som alltid reser i business class (enda möjligheten om man två meter lång och kraftigt byggd). Där märker man stor skillnad på hur slitet planet är, utbud på filmer och speciellt på maten. LH verkar ha en riktig matbudget med bra utbud medan SAS är mer torftigt och begränsat.

Om man reser ofta så rekommenderar jag att skaffa bonuskortet, efter en tre-fyra långresor så når man Guld och får då automatisk tillgång till Senators-loungerna, där det ofta finns varm mat och alkohol om så önskas, gratis. Även Internet, TV, vilorum, massage, etc ingår.

Men reser du med Lufthansa så försök få knutpunkten i München, det är en ... trevligare flygplats än kolossen Frankfurt.

Lufthansa har också en del roliga plan - som vid min nästa USA-resa i april, där vi åker med deras Business Jet hem - en ombyggd 737 (?) med bara business-platser och en nästan 100 minuter kortare flygtid New York - München.

cogitare

Swashbuckler
Fy faan vilken lyx att bara resa business. En annan som mest jobbar mot IKEA (som har Ingvars snålhet som någon form av honnörsord) får bara åka ekonomi :gremsuck:

Jag förstår att du når guld på bara fyra långresor om var och en av dem är business :gremsmile:

Vad jag försöker säga är att jag avundas den standard du kan åka på tjänsteresor i!

C.