Nekromanti Undiner och andra pingviner

The_Gorger

Hero
En vän och jag sitter och knåpar på en sjöfarande magiker. Vi kom på att de måste vara praktiskt att ha en vattentjänare (undin), som puttar båten framåt. För de borde de väll kunna göra?!?
Vi tittar i mom och sop. Det lättaste fartyget väger 1 ton. En normal undin (rang 2) orkar putta en båt på 100kg. Den skulle alltså vara död och utmattad innan den puttat båten 20 meter.
Min fråga är: Är detta vansinnigheter eller har linuxpingvinen ätit upp mitt fönster?

fusk

Warrior
Vad har du fått siffran 100kg ifrån? Är det bärförmågan så får du ju räkna med att båten ligger i vattnet och därmed inte väger någotting, det som tar emot är ju trögheten i vattnet och den kan väll inte vara så mycket, förutom på de stora båtarna då...?

Mr Brunch

Veteran
Vore det inte enklare att göra en sylf som ser till att skeppet konstant har goda vindar?
Borde inte kräva en lika mäktig elementarvarelse.

fusk

Warrior
Re: vikten av vatten

Hehe :gremsmile: Ash, du missförstod mig tror jag. Jag menade att efter som båten ligget på vattenytan, och det är väll där den skall ligga(?), så behövs den inte lyftas.

Egentligen, en ultimat rang 2 undin har STY 12... Den skulle kunna putta 68 kg som jag uppfattat det. Svaret är väll att skapa ett större antal som hjäls åt, eller, at som nämndes tidigare, använda en sylf i stället.

fusk

Warrior
Alltså, va? :gremconfused: Är det bärförmågan ni talar om? För i sådana fall få ni tänka om rejält, det är som sagt bärförmåga och inte puttförmåga! Det är en stor och betydande skillnad, speciellt på vattnet där friktionen är mycket liten.
Tänk er ifall ni skulle använda en hästs bärförmåga på en häst som drar en vagn, det skule inte funka något vidare eller hur?

Sant, men, nu har vi inga ordentliga regler för hur mycket man kan putta.
Själv skulle jag faktiskt bara improvisera, och säga att en undin kan putta ett skepp. Saken är dock att skeppet egentligen går fortare som vanligt, efter som uninen inte är världens snabbaste.

Zippo

Veteran
"En vän och jag sitter och knåpar på en sjöfarande magiker. Vi kom på att de måste vara praktiskt att ha en vattentjänare (undin), som puttar båten framåt. För de borde de väll kunna göra?!?"

Vore det inte helt enkelt änklare o göra den där besvärjelsen(kommer inte ihåg vad den heter) som ökar vindstyrkan helt enkelt och den där besvärjelsen(inte den heller hehe) som hjälper en bestämma vindriktningen.