Nekromanti Undran kring nyare Western

solvebring

Superhero
Alltså...

Jag har aldrig lirat Western. Jag skulle vilja lira Western. Det är trots allt bland de coolaste settingar som finns. Förövrigt gillar jag spaghettiwestern - mycket.

Nå, jag vet inte vad som har hänt sedan 1989. Jag vet inte hur trean är och jag vet inte hur fyran kommer att bli. Det är snackar om är därmed regelsystemet. Jag har 89:ans box här i hyllan och kan väl medge att jag knappt bläddrat i de böckerna - ever. De är avskräckande helt enkelt. Man öppnar boken och tabeller på tabeller, sida ut, sida in och massor av siffror, plus- och minustecken och en massa annat stelt snack. Man skulle ju kunna tro att det var en bokföring eller något annat torrt som man tittade ned i, och inte ett rollspel.

Nåväl, jag har stora förhoppningar om att det har förändrats radikalt med åren? jag är trots allt skitpepp på att börja spela lite Western iom Western IV.
Så, säljs mig western, berätta om dess regellätthet och allt som nu är så bra och trevligt med det. Och tja, kan inte berätta om regellätthet så antar jag att jag får gråta en stund.

Btw, Western version 2, vart kommer det in i bilden?

Gibbon

Veteran
Då tycker jag det är dags att damma av de gamla relikerna och ta en titt! Jag vet att de gamla reglerna kan te sig hemska och avskräckande i sin ganska tråkiga text och mågna siffror... MEN, jag vill hävda att stridsreglerna i det gamla western är överlägsna alla andra stridsregler som korsat min väg.

När vi spelade detta så var det inledningsvis lite tjorvigt att lära sig den där segmentstabellen men jag vill påstå att när alla i spelgruppen kunde den så var striderna snabba (snabbare än i många andra spel) tvärt emot vad många segmentstabellshatare hävdade.

Segmentsindelningen gjorde striderna mer detaljerade och spelarna fick själva hålla reda på alla faktorer som spelade in i hur snabbt man agerade.

Vidare var träfftabellen enligt mig helt über! Inget spel har någonsin haft en bättre sikt och träfftabell.

Skillnaderna mellan denna Lancelot Games äldre variant och Rävspels nyare tyckte jag rent regeltekniskt var små. Den enda större förändringen var att de slopat denna segmentstabell... antagligen för att många tyckte att den var komplicerad (trudvangstrider tar längre tid än vad en gunfight någonsin tog när vi väl bemästrat den).

Ín kom istället ett enligt mig mindre lyckat stridshandlingssystem... där en av de största regelmissarna blev att man kunde springa olika snabbt beroende på ifall man höll en kniv eller en derringer i handen. Jag var inte överdrivet imponerad av denna grova förenkling. Det stora pluset var ett i övrigt gediget rollspelshantverk.

Vad rollspelssveriges tappraste fanbärare, Herr och Fru Gillbring har för överraskningar rent regeltekniskt till kommade utgåva återstår bara att se. Personligen hoppas jag att de behåller den coola sikt och träfftabellen samt kommer med en bättre kompromiss mellan stidshandlingar och segmentstabell... helst skulle jag vilja se extraregler där de som vill ska kunna använda segmentstabellen.

solvebring

Superhero
Okej, tack för åsikter och informationen. Det är uppskattat. Det låter dock som att jag får rulla tummarna och vänta på att fyran blir kalas. =)