Nekromanti Undran om alviskt KRIG!

Undrar bara, hur skulle det vara om Thismalverna och Léaramalverna gick i krig med varandra, typ om Tirakerna säger; "Dom hatar er buss på".... och det skulle utbryta ett alvkrig.......vilka skulle segra?
Ja tror på Thismalverna! =)

Aralion Ravathon, Cavalles av det Jargiska Kejsardömet!

ripperdoc

Myrmidon
Léaram mot Thism? Vad skulle de göra? Promenera genom Consaber, Thalamur, Caserion och ner i Asharien (eller motsatta hållet)? Vilket av dessa länder skulle tillåta något sådant?

Och även om Léaram skulle ha en vettig flotta så skulle ju inte den nå Thismalverna.

Det finns en anledningen att de två stammarna är så skilda åt. Léaram valde ju att ta sig så långt bort från Thism man kunde, i praktiken. Och då rådde det kanske dålig politisk kontroll i många av de områden som passerades, men idag ligger några av Mundanas mest utvecklade länder längs "promenadvägen". De har dessutom några av Mundanas farligaste härar. Hur mycket alverna en skulle vilja slåss mot varandra (vilket skulle motarbetas kraftfullt av bland annat sanari) så skulle de inte kunna.

/RipperDoc

Pendragon

Swashbuckler
Alltså... Thism och Learam är redan så mycket i krig som de nånsin kommer bli. Avstånden är för stora och ingen av dem har nåt intresse av att sticka hemifrån för att föra krig med med den andra.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
avstånd

Har du tänkt på att det ligger ungefär 4 nationer emellan Thisms bosättningar och Léarams bosättningar?

Och sen när började alver lyssna på dom där bepälsade primitiva apvildarna som bara slår ihjäl och våldtar allt dom ser?

/Naug

Xzarjo

Warrior
HEHEhehehehehe..... [OT]

...hihi hoho haha vilken ilvillig plan jag fick! Starta alvkrig! Jaa hur ska vi nu gå till väga? hihihihi. avstånd avstånd, men allt går att lösa. hihi... (och så vidare)

Mvh En lömsk liten vette

Krille

Super Moderator
What if...?

• Thism tågar segerrika in i Alarinn och besätter den enda staden. Léaram hinner inte ens samla en enad armé för att stoppa thism.
  • Thism börjar styra riket efter behag.
  • Sakta men säkert tänds upprorslågan i landet. Små banditband hugger till där de kan mot thism.
  • Thism slår tillbaka mot civilbefolkningen för att de skyddar banditerna.
  • Civilbefolkningen blir förbannade, och man tar till vapen mot thism.
  • Civilbefolkningen får storpisk i ett första slag mot thism.
  • Thisms repressalier blir ännu värre.
  • Motståndsrörelsen växer.
  • Det gör även överlöparna, som anser att de tjänar mer att jobba för thism än för befolkningen.
  • Brutala inhemska stridigheter mellan lojalister och rebeller uppstår.
  • Thism-alver dräps så fort det går, ur bakhåll.
  • Så småningom så lockas mindre arméstyrkor in i bakhåll och förgörs, och motståndsrörelsen får vatten på sin kvarn.
  • Efter några decennier får thism nog av det där karga bergsarschlet Alarinn som ändå inte ger något, utan bara har ihjäl dem en efter en, och de drar hem.
  • Ett splittrat Alarinn kvarstår, släktfejder skakar landet allt eftersom de olika husen dels gör upp om överlöpare och dels kämpar om makten i landet.
  • Slutresultat: thism har slösat bort ungefär tjugo år och en generation på en konflikt som inte gav något, och Alarinn härjas av inbördeskrig, fejder och repressalier i femtio år. En djup split mellan olika hus kvarstår för generationer.

Kherzam-Roghan

Veteran
1268 - Skottland

Detta påminner mig väldigt mycket om den gamla fedjen mellan Skottland och England på 1200 - och 1300-talet :gremwink:

Men det mesta stämmer nog som alla har skrivit. Varför starta krig i ett så avlägset land som Alarinn. Skulle ta flera år att förbereda... men det är ju något som alver visserligen har... Tid :gremsmirk:

Krille

Super Moderator
...och Norge 1940, och Jugoslavien 1990, och...

"Detta påminner mig väldigt mycket om den gamla fedjen mellan Skottland och England på 1200 - och 1300-talet"

...eller ungefär vilken annan situation där en ockupant väller in och hälften av befolkningen gör uppror och andra hälften gillar läget. Jag tänkte faktiskt mest på Norge och Jugoslavien när jag skrev.

Krille

Super Moderator
Re: Alvisk heder

"Skulle inte den alviska hedern sätta stopp för att samarbeta med fienden...eller?"

Bara i teorin. I praktiken kommer nog en klase självintresse emellan, plus möjligheten att piska på ens fientliga granne.

Krille

Super Moderator
Re: Alvisk heder

"Alverna är mer mänskliga än man kan tro"

"I find that remark... insulting."
- Spock, hedersalv

samiis

Warrior
Re: Undran om alviskt KRIG! (L&H)

Hur var det tirakerna gjorde när de startade nått av alvkrigen...

...kommer inte ihåg, om det finns några besrkivningar på hur det gick till...

Men det var väl nått liknande...

Re: 1268 - Skottland

Detta påminner mig väldigt mycket om den gamla fedjen mellan Skottland och England på 1200 - och 1300-talet

Men det mesta stämmer nog som alla har skrivit. Varför starta krig i ett så avlägset land som Alarinn. Skulle ta flera år att förbereda... men det är ju något som alver visserligen har... Tid

Ja jag menar det! Jag tycker inte om Léramalverna, dom är för fega :gremtongue:

Aralion Ravathon , Cavalles av det Jargiska Kejsardömet!

Krille

Super Moderator
Re: 1268 - Skottland

"Jag tycker inte om Léramalverna, dom är för fega"

Vad ska léaram kriga mot thism för? Thism har ju inga får.

Tavili

Veteran
Re: What if...?

Glöm inte ett förvagat Alarinn införlivas i Consaber.. Samma scenario som ovan me n den sabriske kungen envisare? :gremconfused:

Bjorn

Hero
Léram, mundanas svar på Nya Zeeländare

Jag vet nog vad de ska med de däringa fåren till...
:gremcool: :gremcool: :gremlaugh: :gremgrin: :gremblush: :gremtongue:

Helmgast
Thism har lurats av tirakerna en gång, det räcker. Varför kriga med Léaram när man kan slåss mot tiraker och dvärgar i närheten. Eller ha fred?

Hela kriget är som sagt helt osannolikt, för att det skall inträffa får du ändra kartan och historien. Men isåfall, så...